Semperna PBS saya buat RPH Bahasa Melayu Tahun3

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 3


Tarikh                                      :  21.4. 9.2016
Masa                                       : 1.00 petang – 2.00 petang
Tahun                                      : 3 Nilam
Bilangan murid                        :  38 orang

Mata pelajaran                        : Bahasa Malaysia

Tema                                       : Ekonomi kita
Tajuk                                       :  Mari menabung
Standard kandungan              : 4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan bahasa badan dengan                                                            kreatif melalui lakonan secara didik hibur

Standard pembelajaran          : 4.3.2 Mengujarkan dialog secara spontan berpandukan bahan                                                                  rangsangan dengan bahasa badan yang sesuai untuk                                                                                  menyampaikan pengajaran  melalui aktiviti lakonan secara                                                                         didik hibur.                                                                  

Objektif pembelajaran                        :  Pada akhir  pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
               1. Mengujarkan ayat dalam sebutan yang jelas  dan intonasi                                        yang betul.
                                                   2.Menyusun aktiviti membuat tabung dengan betul.
                                                   3. Menulis  4   dialog yang bertajuk kebaikan amalan menabung                                                         dengan menggunakan bahasa yang indah dengan  betul.                                                                                        .                                                                  
Elemen merentasi kurikulum    :  Pendidikan Seni, Nilai murni, Muzik.
Nilai murni                                :  Hubungan mesra, menghormati rakan,bertolak ansur.
Elemen nilai tambah                : Kemahiran berfikir,  kecerdasan pelbagai ( interpersonal),                                                               kreativiti dan inovasi
Bahan bantu mengajar             : Video mari menabung,kertas A4,Gambar Poster cara membuat                                                                 tabung yang mudah.                                                                                                                                     
Strategi PDP                             :Pemerhatian direktif, kolaboratif
Pengetahuan sedia ada murid: Murid biasa  berbual bersama rakan-rakan.


Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti
Catatan

Set induksi
( 5 Minit )

Lagu: Gemar menabung   disediakan dalam CD

Kebaikan menabung
1.Kita akan ada wang saat kita kesempitan.

2.Kita dapat membeli barang secara tunai.Jika beli barang secara hutang harga lebih mahal.

3. Wang dikumpulkan boleh digunakan untuk perbelanjaan semasa belajar depan.Contohnya di universiti. Tidak perlukan meminjam wang dan sebagainya.




1.    Murid mendengar lagu Gemar menabung

2.    Murid menyanyi  bersama video yang ditayangkan.

3.    Murid bersoal jawab tentang lagu.

kreativiti dan inovasi

KBT:Kemahiran berfikir




Langkah 1
( 10 minit )


1.    Sebutkan bahan membuat tabung?

2.    Berikan langkah –langkah membuat tabung.

1.    Murid  ditunjukkan  poster tentang cara membuat tabung yang mudah.

2.    Guru sertakan bahan maujud.

3.    Murid mendengar guru menerangkan tentang bahan yang diperlukan dan cara membuat tabung.

4.    Murid bersoal jawab dengan guru.


KBT: Kemahiran berfikir

Nilai murni


KBT: Kecergasan pelbagai

Kecergasan interpersonal




Langkah 2
( 10 minit )

Contoh dialog faedah menabung.


1.    Murid diminta membuat  kumpulan ( 3 orang satu kumpulan).

2.    Guru  meminta murid membina dialog secara lisan berpandukan
gambar yang diberikan diberikan.

3.    Murid diminta untuk berlakon secara spontan di dalam kumpulan kecil.

4.    Guru memilih  6 kumpulan untuk membuat persembahan di depan kelas.




KBT:
Kemahiran berfikir

Langkah 3

( 15 minit )

Bahan-bahan
1.    Bekas makanan ringan.
2.    Pisau
3.    Gunting
4.    Solotep



1.    Murid membuat kumpulan kecil.

2.    Murid di minta membuat tabung  dengan menggunakan  bahan yang disediakan.


3.    Murid bekerjasama membuat tabung mudah.

Kerja berkumpulan  secara kolaboratif

KBAT:
Strategi berfikir secara metakognitif


Nilai murni tolong menolong/bekerjasama

Langkah 4

( 10 Minit )

Latihan

1.    Membina dialog faedah menabung secara individu.






1.Guru memberikan panduan menulis dialog

1.Murid mengeluarkan buku tulis

2.Murid membina dialog secara individu


Kemahiran berfikir

Nilai murni-berdikari



Penutup
( 5 Minit )

Nilai murni
1.    Murid telah belajar dengan tekun dan bersungguh-sungguh. Murid mengikuti elajaran dengan baik pada hari ini. Berikan tepukan untuk diri sendiri.

2.    Kita mestilah mengamalkan sikap menabung kita dapat membeli barangan cara bayaran tunai. Ini lebih menjimatkan.

3.    Dengan sikap berjimat cermat kita dapat membantu ibu bapa kita mengurangkan belanja yang perlu dikeluarkan untuk keluarga.
.



1.    Murid menyanyikan lagu gemar menabung

2.    Murid mendengar kesimpulan yang guru berikan tentang pelajaran yang dipelajari hari ini.


kreativiti dan inovasi

Pergerakan kenestatik

Penerapan nilai  murni.







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)