Semperna PBS saya buat RPH Bahasa Melayu Tahun3
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 3
Tarikh : 21.4. 9.2016
Masa : 1.00
petang – 2.00 petang
Tahun : 3 Nilam
Bilangan
murid : 38 orang
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tema : Ekonomi
kita
Tajuk : Mari menabung
Standard kandungan :
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur
Standard
pembelajaran : 4.3.2 Mengujarkan
dialog secara spontan berpandukan bahan rangsangan
dengan bahasa badan yang sesuai untuk menyampaikan
pengajaran melalui aktiviti lakonan
secara didik hibur.
Objektif
pembelajaran :
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat:
1. Mengujarkan ayat dalam sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.Menyusun aktiviti membuat tabung dengan
betul.
3. Menulis
4 dialog yang bertajuk kebaikan amalan menabung dengan
menggunakan bahasa yang indah dengan betul.
.
Elemen
merentasi kurikulum : Pendidikan
Seni, Nilai murni, Muzik.
Nilai murni :
Hubungan mesra, menghormati rakan,bertolak ansur.
Elemen nilai
tambah : Kemahiran
berfikir, kecerdasan pelbagai (
interpersonal), kreativiti dan
inovasi
Bahan bantu
mengajar : Video mari menabung,kertas A4,Gambar Poster
cara membuat tabung yang mudah.
Strategi PDP
:Pemerhatian direktif, kolaboratif
Pengetahuan
sedia ada murid: Murid biasa berbual
bersama rakan-rakan.
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Set
induksi
(
5 Minit )
|
Lagu: Gemar menabung disediakan dalam CD
Kebaikan menabung
1.Kita akan ada wang
saat kita kesempitan.
2.Kita dapat membeli
barang secara tunai.Jika beli barang secara hutang harga lebih mahal.
3. Wang dikumpulkan
boleh digunakan untuk perbelanjaan semasa belajar depan.Contohnya di
universiti. Tidak perlukan meminjam wang dan sebagainya.
|
1.
Murid
mendengar lagu Gemar menabung
2.
Murid
menyanyi bersama video yang
ditayangkan.
3.
Murid
bersoal jawab tentang lagu.
|
kreativiti dan inovasi
KBT:Kemahiran berfikir
|
Langkah
1
(
10 minit )
|
1.
Sebutkan
bahan membuat tabung?
2.
Berikan
langkah –langkah membuat tabung.
|
1.
Murid ditunjukkan
poster tentang cara membuat tabung yang mudah.
2.
Guru
sertakan bahan maujud.
3.
Murid
mendengar guru menerangkan tentang bahan yang diperlukan dan cara membuat
tabung.
4.
Murid
bersoal jawab dengan guru.
|
KBT: Kemahiran
berfikir
Nilai murni
KBT: Kecergasan
pelbagai
Kecergasan
interpersonal
|
Langkah
2
(
10 minit )
|
Contoh
dialog faedah menabung.
|
1.
Murid
diminta membuat kumpulan ( 3 orang
satu kumpulan).
2.
Guru
meminta murid membina dialog secara lisan
berpandukan
gambar yang
diberikan diberikan.
3.
Murid
diminta untuk berlakon secara spontan di dalam kumpulan kecil.
4.
Guru
memilih 6 kumpulan untuk membuat
persembahan di depan kelas.
|
KBT:
Kemahiran berfikir
|
Langkah
3
(
15 minit )
|
Bahan-bahan
1. Bekas makanan ringan.
2. Pisau
3. Gunting
4. Solotep
|
1.
Murid
membuat kumpulan kecil.
2.
Murid
di minta membuat tabung dengan menggunakan
bahan yang disediakan.
3.
Murid
bekerjasama membuat tabung mudah.
|
Kerja berkumpulan secara kolaboratif
KBAT:
Strategi berfikir
secara metakognitif
Nilai murni tolong
menolong/bekerjasama
|
Langkah
4
(
10 Minit )
|
Latihan
1.
Membina
dialog faedah menabung secara individu.
|
1.Guru
memberikan panduan menulis dialog
1.Murid
mengeluarkan buku tulis
2.Murid
membina dialog secara individu
|
Kemahiran berfikir
Nilai
murni-berdikari
|
Penutup
(
5 Minit )
|
Nilai murni
1.
Murid
telah belajar dengan tekun dan bersungguh-sungguh. Murid mengikuti elajaran
dengan baik pada hari ini. Berikan tepukan untuk diri sendiri.
2.
Kita
mestilah mengamalkan sikap menabung kita dapat membeli barangan cara bayaran
tunai. Ini lebih menjimatkan.
3.
Dengan
sikap berjimat cermat kita dapat membantu ibu bapa kita mengurangkan belanja
yang perlu dikeluarkan untuk keluarga.
.
|
1.
Murid
menyanyikan lagu gemar menabung
2.
Murid
mendengar kesimpulan yang guru berikan tentang pelajaran yang dipelajari hari
ini.
|
kreativiti dan inovasi
Pergerakan kenestatik
Penerapan nilai murni.
|
Ulasan
Catat Ulasan