Laporan internship

LAPORAN PELAKSANAAN INTERNSHIP

NAMA                                                : ROHANA BINTI ABD.JALIL
NO. KAD PENGENALAN   : 
PROGRAM                           : PPG AMBILAN FEBRUARI 2012
NAMA SEKOLAH                : SK PUNCAK ALAM 3
NAMA PROJEK                   : TEKNIK BUKU ‘DI BAN MI’
                                                :  PENGUASAAN KEMAHIRAN MEMBACA SUKU KATA                          
                                                  TERBUKA  (KV+ KV)

TEMPOH PELAKSANAAN            :  7.30-8.30 PAGI ( I JAM )
1.    OBJEKTIF               

Melalui Internship, guru dapat:
i.       Merancang dan melaksana projek inovasi yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.

ii.      Menunjukkan komitmen yang tinggi ke arah kecemerlangan, akauntabiliti dan integriti dalam melaksanakan tugas.

iii.    Menampilkan ciri-ciri kepemimpinan bersesuaian dengan tanggungjawab yang diberikan.

iv.    Mengaplikasi kemahiran komunikasi secara berkesan dengan  komuniti sekolah/tempat bertugas  dalam pelbagai situasi. 

v.      Menunjukkan usaha menangani pelbagai cabaran untuk memenuhi kehendak program pendidikan semasa.

vi.    Membuat refleksi dan menilai amalan pengajaran dan pembelajaran serta projek inovasi yang telah dilaksanakan untuk penambahbaikan yang berterusan.

vii.   Memantapkan usaha dan inisiatif ke arah pemupukan ciri-ciri inovasi dan kreativiti dalam meningkatkan nilai profesionalisme keguruan secara berterusan.

2.    STRATEGI PELAKSANAAN

2.1          Guru dan mentor mengadakan perjumpaan untuk perbincangan Program           
Internship yang akan saya jalankan selama 4 minggu. Saya akan menjalankan pengajaran dan pembelajaran di kelas  Pendidikan Khas 1 Anugerah.

2.2          Menyiapkan kertas kerja mengenai Projek Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran yang akan saya laksanakan di kelas Tahun 1 Anugerah.

2.3          Perbincangan kali kedua bersama mentor untuk penambahbaikan Projek Inovasi Pengajaran Dan Pembelajaran yang bertajuk Teknik Buku “DI BAN MI”  untuk meningkatkan penguasaan kemahiran membaca suku kata terbuka KV+ KV.

2.4          Kumpulan sasaran ialah 4 orang murid Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran 1 Anugerah .

2.5          Minggu ke 4 saya telah menjalankan pengajaran dan pembelajaran di kelas 1 Anugerah Pendidikan Khas. Rakaman pengajaran saya dibantu oleh rakan saya iaitu  Puan Maizatul Akmal, salah seorang guru di SK Puncak Alam 3.

3.    REFLEKSI
3.1          Kekuatan Projek
Setelah selesai menjalankan Projek Inovasi Pengajaran Dan Pembelajaran, saya dapati terdapat banyak kekuatan di dalam projek ini sehingga ia dapat dilaksanakan dengan baik sekali. Di antara kekuatannya ialah  kesemua objektif pengajaran dan pembelajaran telah dapat dicapai. Hal ini telah membuktikan kejayaan penggunaan teknik  Buku “DI BAN MI”  dalam membantu murid  1 Anugerah Pendidikan Khas menguasai kemahiran membaca suku kata KV+KV dalam  dua aspek yang diuji iaitu membaca perkataan  bersuku kata KV+KV  dan membaca frasa ayat  yang dipelajari  dengan betul.

            Buku ‘DI BAN MI’  ini mempunyai  tema iaitu kemasyarakatan. Guru telah memilih kehidupan binatang yang dekat di hati murid. Guru memilih lagu Pak Atan   ada ladang untuk diguanakan sebagai set induksi. Lagu ini menceritakan tentang binatang dan bunyi-bunyi binatang. Binantang –binantang ini hidup gembira di ladang Pak Atan. Muzik lagu ini yang ceria membolehkan murid-murid untuk menari sambil  mengikut lirik lagu. Bunyi-bunyi binatang yang ada di dalam lagu meransang murid untuk bergembira disamping menyebut bunyi-bunyi binatang tersebut.  Guru bersoal jawab dengan murid berkenaan binatang yang terdapat dalam lagu. Guru menarik minat murid untuk menjurus kepada isi pelajaran. Guru memulakan pelajaran dengan memperkenalkan empat sahabat binatang yang tinggal di ladang Pak Atan. Binatang yang dipilih adalah burung, ayam, itik dan ulat. Binatang ini dipilih kerana murid amat biasa melihatnya di dalam televisyen dan juga didalam buku. Binatang ini digunakan untuk memperkenalkan huruf. Guru telah memilih burung untuk mewakili huruf konsonan  [b], ayam mewakili huruf vokal [a], itik mewakili huruf vokal [i] dan ulat mewakili huruf vokal [u].  Guru akan bercerita kepada murid sifat luaran binatang ini. Guru ingin memperkenalkan huruf [b],[a],[i],dan [u] kepada murid. Guru memulakan cerita dengan menceritakan sifat luaran burung. Guru menyebutkan bulu burung, paruh,kaki, makanan burung dan beberapa ciri lain.( lihat lampiran yang disediakan ) mengenali sifat burung. Guru namakan burung ini dengan nama [b]. Guru akan menyebutkan huruf[b] sehinggalah habis pengenalan diri untuk burung. Setelah itu guru bertukar kepada huruf vokal [a].Guru juga akan bercerita sifat luaran ayam. Guru namakan ayam ini adalah [a]. Guru akan menyebutkan huruf [a] sahaja tanpa menggunakan perkataan ayam. Perkara yang sama digunakan untuk menceritakan huruf [i] dan [u]  yang diwakili oleh itik dan ulat. Guru menamakan binatang ini dengan nama [i] dan [u] Selesai sahaja setiap pengenalan guru akan membuat ujian minda kepada murid. Soalan yang ditanyakan siapakah nama binantang ini? Murid akan menyebut [b] untuk burung,[a] untuk ayam, [i] untuk itik dan [u] untuk ulat. Guru mahu membiasakan murid dengan huruf yang ingin diperkenalkan oleh guru. Guru juga menunjukkan huruf [b],[a],[i],[u] dalam powerpoint tanpa berserta gambar binatang lagi.Semasa pengenalan binatang ini guru menggunakan video yang diedit daripada lagu untuk menyebutkan setiap huruf yang diperkenalkan guru. Murid akan menyebut huruf itu dengan nada yang diperkenalkan video itu. Latih tubi juga dibuat  untuk membiasakan murid menyebut huruf. Guru juga menyediakan lagu [ a,b,c] daripada rakaman video untuk dinyanyikan murid semasa memperkeanalkan watak itik untuk mengelakkan murid bosan menyebut huruf terlalu lama. Guru tidak menghadapi masalah memperkenalkan huruf [b],[a],[i],[u] dengan cara ini. Murid dapat menyebutkan huruf dengan kuat setiap kali huruf ditunjukkan. Menunjukkan murid telah mengenali huruf yang diperkenalkan oleh guru.

            Aktiviti bercerita juga dilakukan oleh guru semasa pemperkenalkan suka kata [ba],[bi] dan [bu]. Guru perdengarkan lagu sahabat kepada murid untuk untuk memberitahu bahawa persahabatan perlu berlaku dikalangan hidupan di dunia ini. Guru memperkenalkan persahabatan  burung dan ayam, iaitu [b] dan [a]. apabila binatang ini bertemu mereka menamakan persahabatan mereka dengan nama [ba].  Guru mahu menonjolkan suku kata [ba] kepada murid. Guru menambahkan maklumat [ba] supaya murid mengingati suku kata tersebut. Guru kaitkan  suku kata [ba] sukakan  kartun spongebob, Doraemon, Shin Chan, Boboboy, dan Upin dan Ipin. Murid berminat untuk menyebut  suku kata kerana dikaitkan dengan  kartun  yang disukai oleh mereka.  Guru memperkenalkan persahabatan  burung dan  itik. [ b] dan [i] ini akan membentuk suku kata [bi].  Guru untuk mengajak murid cuba untuk mengingati suku kata guru mengaitkan  suka kata [bi] dengan permainan seperti basikal, bola, kapal terbang dan kereta bomba kepada murid. Murid-murid ini berminat dengan permainan seperti ini. Guru juga memperkenalkan suku kata [bu] dengan menceritakan persabahatan burung dan ulat. [b] dan [u] akan membina persahabatan yang dinamakan [bu].Untuk menguatkan fikiran murid guru memperkenalkan makanan yang diminati murid untuk dipadankan dengan suku kata [bu]. Makanan tersebut adalah pizza, bunger, donut, gula-gula lollipop,dan kek. Murid bersemangat untuk menyebutnya kerana makanan yang guru tunjukkan sememangnya menjadi kegemaran mereka terutama gula-gula lolipop. Setiap suku kata diulang-ulang oleh murid  dengan menyebut suku kata itu bersama sotong suku kata. Murid berminat untuk menyebut  sukukata yang diperkenalkan  bersama video  sotong. Setiap pengakhiran pengenalan suku kata disertakan dengan ujian minda untuk memberi peluang murid menyebutkan suku kata yang dipelajari.

            Bahagian terakhir adalah mencantumkan suku kata [ba],[bi],[bu] menjadi perkataan. Perkataan yang akan wujud adalah [baba],[babi],[babu] ,[bubu] dan frasa ayat iaitu [babu baba],[bubu baba][bubu babu].Guru akan meminta murid untuk mencantumkan suka kata ini di kad suku kata dan dilekatkan di dinding. Guru meminta murid membaca suku kata tersebut. Guru menguatkan lagi  ingatan murid dengan menyediakan latihan di dalam powerpoint. Guru menunjukkan contoh gambar [baba] iaitu bapa, contoh [babu] iaitu orang gaji ,[bubu] sejenis alat menangkap ikan dan [babi] sejenis binatang. Guru memperkenalkan cantuman  suku kata bermakna kepada murid dan diharapkan dengan cara ini akan menambahkan keazaman murid untuk menyebut suku kata yang diperkenalkan  oleh guru. Penyertaan murid sepanjang aktiviti amat memberangsangkan. Semua murid aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan.

            Murid teruja dengan penggunaan buku “DI BAN MI “ ini kerana masing-masing berminat untuk menyanyi serta menyebut huruf yang diperkenalkan oleh guru. Murid juga lebih mudah menguasai  kemahiran membaca perkataan dan frasa ayat  dengan hanya mengingati suku kata yang diperkenalkan guru yang  warna-warna dan menarik minat murid. Teknik buku “ DI BAN MI”  membolehkan murid belajar mengingati suku kata yang dipelajari dengan cara latih tubi yang tidak membosankan murid kerana terdapat nyanyian dan gambar binatang yang berwarna-warni serta kartun  yang dekat di hati  murid. Murid berminat untuk belajar dengan adanya buku “DI BAN MI”.

3.2          Kelemahan Projek
Walaupun banyak terdapat kekuatan pada Projek Inovasi pengajaran Dan pembelajaran ini, namun ada juga kelemahannya. Antaranya ialah kemudahan peranti paparan (LCD) hanya ada di tempat yang tertentu sahaja. Jadi saya sukar untuk mengadakan sesi pengajaran. Saya perlu  menempah penggunaan bilik ini. Di sekolah ini penggunaan bilik media adalah seperti ‘pisang panas’, berebut-rebut guru mahu menggunakannya. Ini menyukarkan sedikit pengajaran yang menggunakan bahan multimedia.  Kalau sekadar pengajaran individu di komputer riba juga boleh dilakukan.
            Teknik ini juga membolehkan murid menyanyi. Lagu-lagu ini mudah bagi setengah-setengah murid untuk kuasainya. Pengajaran secara kelas yang ramai tidak boleh dilakukan kepada murid Pendidikan Khas. Murid khas suka menunjukkan kelebihan masing-masing dan menganggu pengajaran guru. Contohnya  murid  hiperaktif  yang telah mengetahui isi pelajaran kerana telah diberikan latih tubi akan menunjukkan aksi yang merangsangkan murid-murid lain untuk beraksi seperti mereka semasa lagu dikeudarakan. Walaupun sebenarnya murid ini masih teragak-agak untuk menyebut suku kata. Buku “ DI Ban MI” ini sesuai untuk di ajar secara individu kerana perhatian murid  boleh  tertumpu kepada  buku “ DI BAN MI”. Murid khas tidak boleh dipaksa untuk belajar. Keupayaan mereka terhad.   Dengan pengajaran individu, guru  juga boleh mengajar mengikut  had daya tumpuan murid.   
Pelaksanaan Teknik Buku  DI BAN MI”  hanya mengambil masa 45 minit. Jadi bagi murid Pendidikah Khas yang mempunyai daya tumpuan yang terhad akan cepat mengeluh kerana terpaksa belajar dengan begitu lama. Saya merancangkan aktiviti ini mengikut bahagian dan secara individu untuk  mengelakkan masalah bosan murid terjadi. Tetapi semasa aktiviti inovasi pengajaran yang harus dirancang adalah 1 jam. Saya perlu menampakkan  objektif pelajaran saya  iaitu mengenal huruf [b],[a],[i],[u] dan  membaca suku kata KV+KV  serta perkataan bersuku kata KV+KVsekaligus. Murid-murid saya mempunyai daya tumpuan yang berlainan. Sukar juga untuk memastikan semua murid dapat apa yang dipelajari dalam  masa yang ditetapkan.
Teknik  buku ‘DI BAN MI”  ini hanya terbatas  kepada suku kata [ba],[bi],[bu] sahaja.  Guru perlu menyediakan bahan lain untuk aktiviti  suku kata yang seterusnya. Guru perlu sentiasa rajin mncari bahan untuk pengajaran murid. Bahan yang ada dipasarkan perlu juga diteliti untuk disesuaikan dengan kebolehan murid-murid.  Oleh itu guru harus sentiasa memikirkan beberapa teknik atau kaedah yang lain agar murid lebih mudah faham dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran lebih menarik. Ini boleh mendatangkan minat murid seandainya proses pengajaran dan pembelajaran guru menggunakan pelbagai teknik dan kaedah. Guru seharusnya mempunyai daya kreativiti yang tinggi untuk meningkatkan prestasi pencapaian murid.
4.    CADANGAN PENAMBAHBAIKAN
Untuk mengatasi kelemahan Projek Inovasi  dalam pengajaran dan pembelajaran, guru seharusnya membuat kumpulan yang kecil  dan sama  kebolehan agar kebolehan murid untuk menguasai kemahiran dapat dilaksanakan dengan lebih licin. Prasarana dan peralatan kelengkapan pengajaran sekarang  juga haruslah yang lengkap  dan kondusif agar pengajaran dapat dilakukan dengan mudah dan  murid mudah bergerak untuk membuat pelbagai aktiviti  pengajaran dan pembelajaran.
Aktiviti latih tubi perlu dilperbagaikan supaya murid Pendidikan Khas   tidak cepat bosan.   Teknik  buku ‘DI BAN MI” ini akan lebih berkesan sekiranya murid boleh melihat aktiviti  ini seperti rancangan pembelajaran yang dibuat di dalam televisyen. Murid akan mempelajarinya secara tidak formal.  Murid  Pendidikan Khas akan dapat menguasai kemahiran membaca tanpa perlu mematuhi undang-undang seperti di dalam kelas.  Sekiranya mereka tidak jemu untuk menonton kartun  contohnya ‘Doraemon’ meraka juga tidak akan jemu untuk menonton pembelajaran yang direka khas ini.  
            Guru juga boleh membina pelbagai teknik untuk menarik minat murid dalam aktiviti Pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Guru kelas lain juga boleh menggunakan Teknik buku “DI BAN MI”  ini untuk mengajarkan kemahiran membaca suku akta terbuka KV+KV yang melibatkan huruf yang dipelajari.
            Permainan bahasa juga boleh menjadi salah satu aktiviti yang menyeronokkan murid dan mencabar minda murid. Murid boleh memberi idea dan bergerak menjalankan aktiviti. Hal ini menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan.

5.    KESIMPULAN
Kesimpulannya, semua murid berpotensi untuk maju dalam pelajaran tetapi guru yang perlu berusaha untuk membawa murid keluar dari kepompong kegagalan. Apa yang dapat dilihat, murid boleh berjaya jika mendapat bimbingan dan panduan yang khusus daripada guru, tetapi murid akan menjadi tidak semangat jika tidak dipedulikan oleh guru sewaktu mereka gagal di dalam bilik darjah. Aspek kognitif murid juga boleh dikembangkan melalui pembelajaran yang konsisten dan tidak terpesong daripada landasan yang bersesuaian. Seorang guru tidak perlu mempunyai perasaan takut untuk membuat tranformasi di dalam pendidikan.
Pengajaran dan Pembelajaran yang dijalankan ini telah menunjukkan peningkatan yang ketara bagi pencapaian minat  murid dalam pembelajaran. Murid dapat menyebut suku kata mengikut intonasi yang disebutkan oleh haiwan yang disediakan oleh guru  dalam sesi  pengajaran dan pembelajaran.
Murid berminat untuk menyebut huruf dan suku kata  semasa pembelajaran berlangsung. Murid yang lebih pandai dan mempunyai suara yang kuat dapat membantu murid yang lambat untuk menyebut  huruf dan suku kata yang diperkenalkan.  Murid-murid  kelihatan berminat untuk  belajar dan berusaha   untuk mengenali  dan menyebut huruf yang diperkenalkan guru.   Murid-murid gembira dapat bergerak dan bernyanyi dengan lagu-lagu semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Murid  juga berani menjawab soalan-soalan dalam buku “ DI BAN MI”. Guru perlu membina banyak lagi latihan yang menggunakan perisian powerpoint ini.  Murid  berminat untuk belajar dengan menggunakan perisian ini. Kesimpulannya pengajaran dan pembelajaran ini berjaya mencapai objektif dengan inovasi penggunaan teknik  buku DI BAN MI.

Disediakan oleh,
...............................................
( ROHANA BINTI ABD.JALIL)










Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)