kertas kerja internship
KERTAS KERJA INTERNSHIP
NAMA :PN.ROHANA BINTI ABD.JALIL
NAMA
SEKOLAH :SK PUNCAK ALAM 3
PROGRAM :PROGRAM
PENGSISWAZAHAN GURU (PPG) AMBILAN FEBRUARI 2012
KELAS :BM ( A )
TAJUK INOVASI :PENGGUNAAN PENDEKATAN DIDIK HIBUR
‘DI BAN MI’ UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN MEMBACA SUKU KATA TERBUKA MURID PENDIDIKAN KHAS.
MATA
PELAJARAN :BAHASA
MALAYSIA (PENDIDIKAN KHAS).
TEMPOH
PERLAKSANAAN :60 MINIT
1.0
PENGENALAN
Sistem
pendidikan yang sering berubah-ubah mengikut tuntutan kepimpinan dan zaman
menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) turut sama berubah.
Dalam pendidikan yang melibatkan proses pemindahan ilmu (daripada guru kepada
murid/ pelajar), maka hal ini amat berkaitan rapat dengan kemahiran guru
menguasai strategi, kaedah, teknik, dan pendekatan dalam pengajaran.
Justeru dalam zaman yang serba canggih dan
pasti kemajuan akan turut membawa bersama-sama perubahan dan pembaharuan,
adalah wajar proses P&P itu disuburkan dalam bentuk yang serba baharu,
sesuai dan boleh diterima pakai oleh semua pihak. Hal inilah yang sering
disebut sebagai inovasi.
Inovasi merupakan proses
membuat perubahan atau penambahbaikan daripada sesuatu produk yang sedia ada.
Inovasi ialah proses yang terhasil dari gabungan kreativiti misalnya
modifikasi, adaptasi, pembaikan struktur dan meningkatkan prestasi sesuatu
produk sedia ada.
2.0 Rasional
Inovasi Pengajaran Dan Pembelajaran
Gunakan pelbagai kaedah
untuk membantu murid mencapai objektif
pengajaran. Haruslah bersesuaian dengan keperluan murid, gaya pembelajaran
murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yang hendak disampaikan,
tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai dan sikap yang ingin
dipupuk.
3.0 Pernyataan Masalah
Melalui pemerhatian dan
hasil pengajaran guru, dan perbincangan
bersama rakan guru murid mempunyai kesukaran untuk mengenal huruf dan membaca
sukukata bagi murid-murid ‘slow learner’ di Program Pendidikan Khas Bermasalah
Pembelajaran.
4.0 Objektif
Inovasi P&P
1. Murid dapat mengenal menyebut huruf [b],[a],[u] dengan betul.
2. Murid dapat membaca perkataan bersuku kata terbuka seperti [baba], [bubu],
dan [babu] dengan betul.
5.0 Konsep Inovasi Pengajaran Dan Pembelajaran
Guru membina bahan bacaan multimedia yang dinamakan
‘DI BAN MI’ dengan menggunakan pendekatan didik hibur untuk membantu
meningkatkan kemahiran membaca murid-murid Pendidikan Khas. Bahan bacaan
mutimedia ‘DI BAN MI’ diharapkan dapat membantu murid untuk mengenal huruf
contohnya huruf [a],[b],[u] dan seterusnya
mengenal suku kata [ba] dan [bu] dan membaca perkataan yang terbentuk
daripada suku kata yang diperkenalkan. Perkataan tersebut ialah [baba],[bubu]
dan [babu]. Guru boleh memperkenalkan murid dengan frasa seperti [bubu baba],
[bubu babu],[babu baba] dan lain-lain lagi. Apabila murid telah menguasai kemahiran ini guru boleh menambahkan lagi
huruf, contohnya seperti [i] untuk
menambahkan pengetahuan murid kepada suku kata [bi]. Guru boleh mengajak murid
untuk membina perkataan baru seperti [babi], [abu],[abi], dan sebagainya.
Penggunaan bahan bacaan multimedia ‘DI BAN MI’ ini diharapkan murid lebih
seronok belajar dan lebih cepat pandai
membaca.
5.1 Kumpulan Sasaran
Projek Inovasi ini hanya melibatkan seramai 8
orang murid Pendidikan Khas Sekolah Kebangsaan Puncak Alam 3 di daerah
Kuala Selangor, Selangor. Murid ini terdiri daripada 4 perempuan dan 3 lelaki.
Enam orang murid berbangsa Melayu dan seorang berbangsa India. Seorang murid di
kelas ini telah mula pandai membaca suku kata terbuka sementara enam murid lagi
masih gagal untuk mengenal huruf dan membaca suku kata terbuka. Dari pemerhatian saya hanya 4 orang yang
berpotensi untuk pandai membaca sementara . 3 orang lagi menghadapi masalah
pertuturan dan tingkah laku.
5.2 Strategi / Pelan Pelaksanaan Inovasi
1. Guru
memperkenalkan bahan bacaan multimedia ‘DI BAN MI’ dalam pengajaran.
2. Guru
memastikan murid gembira menyebut huruf, suku kata dan perkataan dengan video
yang mempunyai animasi.
3. Murid
dapat membuat latih tubi penyebutan suku kata dengan bahan animasi yang disediakan
oleh guru yang diubah suai daripada video.
4. Aktiviti
nyanyian digunakan untuk mengelakkan murid bosan.
5. Murid
membuat latihan pengukuhkan dengan secara lisan setelah selesai setiap langkah
dalam pengajaran yang menggunakan bahan
bacaaan multimedia ‘DI BAN MI’
Ulasan
Catat Ulasan