Jurnal Buku DIBANMI

MENINGKATKAN KEMAHIRAN MEMBACA  SUKA  KATA TERBUKA PENDIDIKAN KHAS DENGAN MENGGUNAKAN BUKU DIBANMI
Oleh :
Rohana binti Abd.Jalil
Program Pensiswazahan Guru (PPG)
IPG Kampus Bahasa Melayu

ABSTRAK
Penyelidikan tindakan ini dijalankan untuk meningkatkan kemahiran  membaca  suku kata terbuka dalam  kalangan murid Pendidikan Khas  menggunakan Buku DIBANMI. Tinjauan masalah mendapati bahawa murid tidak berupaya untuk membaca  perkataan suku kata terbuka terutamanya yang melibatkan pola KV+KV bagi huruf  [b], [a], [i], dan [u] seperti [baba],[ babi], dan [babu].Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti sama ada penggunaan Buku DIBANMI dapat membantu murid  Pendidikan Khas  dalam meningkatkan kemahiran membaca suku perkataan suku kata terbuka. Kajian ini menggunakan alat kajian pemerhatian berstruktur, analisis  dokumen, ujian awal  dan  ujian akhir yang dijalankan pada penilaian akhir. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif (kekerapan, peratus dan naratif). Kajian ini juga ini telah dijalankan kepada 3 orang murid Pendidikan Khas 1 Anugerah  yang berada dalam kategori yang lemah ketika  belajar kemahiran membaca suku kata terbuka. Hasil analisis data menunjukkan peningkatan kemahiran membaca yang sangat ketara pada penilaian akhir berbanding penilaian awal. Keputusan kajian menunjukkan bahawa teknik Buku DIBANMI  sangat berkesan untuk meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka. Cadangan kajian lanjutan yang boleh dijalankan  sebagai langkah ansur maju dan  penambahbaikkan kepada kajian ini adalah dengan menyediakan bahan seperti Buku DIBANMI menggunakan huruf  vokal dan konsonan serta tema yang lain pula.
Kata kunci :   kemahiran membaca,   suku kata terbuka,  Buku DIBANMI.
1.0       PENGENALAN
            Kurikulum  Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia (KSSR) yang telah diperkenalkan secara berperingkat mulai 2011 telah  digubal untuk membolehkan murid berketerampilan dalam berbahasa dan boleh berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri, memperoleh pengetahuan, ilmu, kemahiran, maklumat, nilai dan idea serta hubungan sosial dalam kehidupan harian.  Di dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)  penguasaan membaca masih lagi diberikan penekanan dan merupakan satu elemen yang masih diberikan perhatian utama. Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia juga  memberikan tumpuan kepada empat kemahiran iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul dalam usaha untuk memperkasakan pembelajaran mata pelajaran Bahasa Malaysia. Bagi menjadikan mata pelajaran  Bahasa Malaysia menarik dan berdaya saing, Kurikulum Standard Sekolah Rendah telah menambahkan satu elemen baharu iaitu seni bahasa. Sementara didik hibur menjadi pendekatan dalam pengajaran dan pembelajaran.
            Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM 2011), telah mencadangkan penyerapan teknik didik hibur dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Teknik didik hibur dalam bilik darjah akan menjadikan proses pembelajaran lebih interaktif serta berpusatkan murid. Secara umumnya Bahagian Perkembangan Kurikulum (2011),  telah mencadangkan atau menetapkan ciri dan cara perlaksanaan seni bahasa di dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara ciri  didik hibur yang difokuskan untuk dilaksanakan dalam bilik darjah adalah sesi pembelajaran yang penuh dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan pelbagai.  Teknik didik hibur akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih interaktif serta berpusatkan murid. Teknik  didik hibur menggunakan bahan bantu belajar multimedia kepada murid bermasalah membaca akan memberikan impak yang lebih positif  bagi mewujudkan persekitaran baru  yang kaya dengan maklumat bahasa. Oleh itu, kajian yang dijalankan ini adalah untuk meningkatkan kemahiran membaca murid Pendidikan Khas menggunakan pendekatan didik hibur berbantukan bahan multimedia interaktif beserta pendekatan  membaca menggunakan Kaedah Gabungan Bunyi Kata. Gabungan kaedah di atas telah dirangkum oleh pengkaji dengan menamakan Buku DIBANMI. Nama Buku DIBANMI  ini terbentuk melalui gabungan enam perkataan iaitu DI untuk Didik hibur,  BAN pula diambil daripada perkataan  berbantukan bahan dan seterusnya MI  adalah singkatan daripada perkataan multimedia interaktif. Buku DIBANMI ini  menggunakan perisian powerpoint, lagu-lagu dan bahan pengajaran  yang dimuat turun dari youtube serta gambar-gambar binatang, kartun animasi,  binatang, makanan  serta perminanan yang  menarik yang terdapat di dalam internet. Buku DIBANMI  juga merupakan satu teknik pengajaran yang menyeronokkan  dan murid tidak belajar dalam keadaan tertekan.  Aktiviti Buku DIBANMI membolehkan murid menyanyi, menari, bergerak, dan melakukan latih tubi pembelajaran  dengan cara yang menghiburkan.
1.2       Refleksi pengajaran dan pembelajaran lalu
Pengkaji mengajar Mata Pelajaran Bahasa Malaysia Pendidikan Khas Tahun Satu Anugerah  bagi Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Pada tahun 2015  ini, terdapat murid-murid  yang baru menjejaki kaki ke Program Pendidikan Khas Intergrasi,  iaitu seramai 7 orang.   Murid ini terdiri  daripada murid yang mengalami masalah gangguan pertuturan, masalah pertuturan yang tidak jelas dan lima orang lagi boleh bercakap dengan baik.  Di dalam Tahun 1 Anugerah mempunyai  seramai 7 orang murid yang terdiri  daripada dua orang perempuan dan lima orang lelaki.  Murid perempuan di kelas ini berusia tujuh tahun dan lapan tahun. Murid perempuan yang berusia lapan tahun adalah merupakan murid Sindrom Down yang boleh bertutur  tetapi kurang jelas isi percakapannya. Dia juga merupakan murid yang manja dan sukar  diajak untuk mengikuti pelajaran. Dia belum boleh  mewarna dan menulis dengan baik. Seorang lagi murid perempuan di kelas 1 Anugerah  adalah merupakan murid Autisme yang  hidup dalam dunianya yang tersendiri. Sementara lima orang murid lelaki pula, tiga daripadanya berumur tujuh tahun, dan dua orang lagi berumur sembilan tahun.  Dua  orang murid lelaki yang berusia sembilan tahun  merupakan murid Sindrom Down dan slow learner.  Tiga orang murid lelaki yang berusia tujuh  tahun ini merupakan murid yang petah dan lancar bertutur.  Murid ini aktif dan berani bersuara bagi  menjawab pertanyaan guru. Murid-murid ini mempunyai masalah tingkah laku iaitu hiperaktif. Mereka masih boleh   menerima dan memahami arahan guru.
             Dalam sesi pengajaran yang lalu, pengkaji  telah  merancang untuk  menjalankan  aktiviti  pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan kemahiran membaca mengikut silibus Pendidikan Khas yang menggunakan  Standard Kandungan 4.2 membunyikan suku kata, sementara Standard Pembelajaran pula ialah  4.2.1 membunyikan suku kata KV kepada murid Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Pengkaji  telah  merancang  memperkenalkan huruf [a], [b], [u], [i]  dan suku kata terbuka [ba], [bi], [bu] kepada murid dalam jangka masa seminggu. 
            Pengajaran  pengkaji  ini mendapat perhatian daripada murid untuk beberapa ketika sahaja. Murid hanya memberikan perhatian kepada pengajaran pengkaji  semasa tayangan video nyanyian lagu Mari membaca a,b,c.  Murid  ini cepat bosan dan  selalu mengadu  kepenatan. Dua orang pelajar perempuan suka beralih tempat duduk.  Mereka suka  duduk dilantai bagi  melakukan aktiviti  mewarna  di dalam buku  kegemaran yang  dibawa dari rumah. Murid  Pendidikan Khas ini juga  suka ke tandas. Apabila seorang murid ke tandas,  murid yang lain akan mengikuti langkah itu juga. Sementara murid lelaki  Sindrom  Down  suka menyendiri akan membawa dirinya ke sudut bilik. Dia juga suka naik ke atas meja.  Jika mempunyai peluang pelajar lelaki ini akan berlari keluar kelas.   
            Daripada pemerhatian pengkaji, setelah menunjukkan huruf-huruf yang ada di dalam video hanya tiga orang sahaja  yang mampu mengikut bacaan  susunan abjad sehingga [z]. Hasil daripada lembaran kerja dan kad huruf yang saya tunjukkan, pengkaji dapati mereka mengenali  huruf seperti [a], dan [b].  Dari pengalaman pengkaji sebagai guru Pendidikan Khas, murid lelaki yang berusia tujuh tahun ini mempunyai potensi untuk menguasai kemahiran membaca secara   ansur maju.  Sikap mereka yang selesa, seronok untuk belajar dan tidak  takut untuk berinteraksi dengan guru menyakinkan  pengkaji bahawa mereka  berpotensi untuk maju dalam kemahiran membaca. Pengkaji sebagai guru, mempunyai kewajipan untuk memastikan murid-murid dapat mengikuti pelajaran sekurang-kurangnya dapat  mengenali  beberapa huruf vokal dan konsonan. 
1.2 Refleksi Nilai Pendidikan
Melalui Falsafah Pendidikan Guru, matlamat utamanya adalah untuk melahirkan guru yang berpandangan progresif dan saintifik. Oleh itu, sebagai seorang guru, saya ingin menjadi guru yang progresif dan membuat keputusan secara saintifik dalam pengajaran melalui penyelidikan tindakan. Saya ingin menjayakan pengajaran dan pembelajaran dengan teknik yang lebih bersistematik dan berkesan. Saya juga perlu menggunakan ilmu dan kemahiran mendidik serta nilai keguruan untuk merangsang perkembangan murid. Oleh yang demikian, saya telah melibatkan beberapa orang murid yang berpotensi  prestasinya ketika sesi pengajaran  murid Pendidikan Khas yang lepas supaya mereka dapat meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka  seterusnya tidak ketinggalan untuk mencapai objektif pembelajaran yang telah ditetapkan. Justeru, saya berharap pengaplikasian Buku DIBANMI  ini dapat memenuhi hasrat saya untuk menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan.
1.3 Tinjauan Masalah
 Masalah  atau isu yang dihadapi oleh pengkaji adalah masalah menguasai kemahiran membaca suku kata terbuka   dalam kalangan murid Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Pengkaji  mengesan  masalah membaca perkataan suku kata terbuka ketika melaksanakan pengajaran menggunakan kemahiran membaca seperti di bawah:
1.      Standard kandungan         : 4.2 Membunyikan suku kata
2.      Standard pembelajaran     :  4.2.1 Membunyikan suku kata KV

            Murid  tidak berkeupayaan untuk menamakan dan menyebut huruf  [a], [b], [c] dan  tidak berkeupayaan untuk membunyikan suku kata terbuka  KV seperti [ba], [ca] yang telah diperkenalkan oleh pengkaji dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji telah membuat tinjauan masalah peringkat awal  dengan menggunakan tiga instrumen  yang telah dipilih iaitu Analisis Dokumen, Pemerhatian  Berstruktur  dan Ujian Pra.
B.        Pemerhatian berstruktur
 Pengkaji dapati murid berminat dengan aktiviti  nyanyian,  menonton animasi kartun dan bercerita. Sikap positif  murid ini akan digunakan  pengkaji untuk membina bahan tindakan yang sesuai dengan minat murid  bagi meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka Pendidikan Khas. Dari analisis ini juga didapati  dua daripada tiga  murid yang dipilih adalah mereka yang suka bergerak semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji akan menggunakan hasil pemerhatian ini untuk membina aktiviti yang membolehkan murid  bergerak semasa membuat aktiviti tindakan yang disediakan.  Pengkaji perlu menyediakan aktiviti yang membolehkan murid berseronok dan tidak tertekan  untuk belajar. Pengkaji dapati murid berminat dengan aktiviti  nyanyian,  menonton animasi kartun dan bercerita dengan pengkaji.          
            Sikap positif murid ini akan digunakan  pengkaji untuk membina bahan tindakan yang sesuai dengan minat murid  bagi meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka Pendidikan Khas. Dari analisis ini juga didapati  dua daripada tiga murid yang dipilih adalah mereka yang suka bergerak semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji akan menggunakan hasil pemerhatian ini untuk membina aktiviti yang membolehkan murid  bergerak semasa membuat aktiviti tindakan yang disediakan. Pengkaji perlu menyediakan aktiviti yang membolehkan  murid berseronok dan tidak tertekan  untuk belajar.
C.        Ujian awal
Ujian awal dilakukan adalah untuk menguji keupayaan  responden berkenaan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka.Pengkaji menguji responden dengan menggunakan Instrumen Literasi Membaca Pendidikan Khas. Di dalam ujian awal responden diuji dengan menggunakan konstruk 1 sahaja iaitu keupayaan  menyebut konsonan dan vokal. Pengkaji melakukan ujian awal ini untuk mengumpul  maklumat  kemahiran membaca yang dikuasai  responden  bagi memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran kemahiran membaca suku kata terbuka mengikut keupayaan responden. Setelah pasti masalah responden , pengkaji  merancang aktiviti untuk mengatasi masalah responden   iaitu  kemahiran membaca  suku kata terbuka. Dapatan ujian menunjukkan responden (A) dan responden (B)  mengecam dan boleh menamakan  huruf [a], [u], [b], [i], sementara responden (C) hanya mengecam dan boleh menamakan huruf [a] sahaja. Pengkaji memilih huruf yang mudah diingati oleh responden untuk merancang tindakan. Menurut Profesor Emeratus  Isahak Haron (2012) huruf yang mudah diingati dan dikuasai murid adalah [a], [b], [c], [i], [u] kerana kerap digunakan dalam Bahasa Melayu. Analisis data ujian awal ini menunjukkan keupayaan responden di dalam kemahiran membaca berdasarkan konstruk di dalam Instrumen Literasi Membaca Pendidikan Khas. Datanya adalah seperti berikut:
 Jadual 4  Analisis  data keupayaan menamakan huruf vokal dan konsonan

Bil

Responden

Keupayaan   menamakan  huruf vokal

Keupayaan  menamakan huruf konsonan
1
R (A)
[a], [i], [u]
[b]
2
R (B)
[a], [u],  [i],
[b]
3
R (C)
[a]
-

1.4       Objektif
Dalam objektif kajian ini terdapat tiga perkara penting  yang perlu diberikan perhatian iaitu objektif umum, objektif  khusus dan soalan kajian.  Setiap soalan kajian yang difokuskan perlukan jawapan khusus di bahagian analisis dan interprestasi data.
1.4.1    Objektif  Umum
Kajian ini dijalankan  untuk meningkatkan  kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka dalam kalangan  murid Pendidikan Khas  dengan menggunakan Buku  DIBANMI.
1.4.2    Objektif  khusus
1.      Buku  DIBANMI  dapat  meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka yang melibatkan huruf [b], [a], [i], [u] dalam  kalangan murid Pendidikan Khas.

2.      Buku DIBANMI  dapat meningkatkan  kemahiran membaca frasa ayat suku kata terbuka yang melibatkan huruf [b], [a], [i], [u] dalam kalangan murid Pendidikan Khas.

1.4.3    Soalan Kajian
1.      Dapatkah  Buku DIBANMI meningkatkan kemahiran membaca  perkataan suku kata terbuka yang melibatkan huruf [b], [a], [i], [u]  dalam kalangan murid Pendidikan Khas?

2.      Dapatkah  buku DIBANMI meningkatkan kemahiran membaca frasa ayat  suku kata terbuka yang melibatkan huruf [b], [a], [i], [u] dalam kalangan murid Pendidikan Khas?
2.0 TINJAUAN LITERATUR
Bagi merealisasikan hasrat kerajaan ini Kementerian Pendidikan melakukan transformasi dalam  Sukatan Pelajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah(KSSR) dengan memasukkan elemen seni sastera dan menjadikan didik hibur sebagai pendekatan pengajaran dan pembelajaran. Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM, 2011), ‘Didik’ bermaksud mengajarkan sesuatu pelajaran dalam konteks pengajaran dan pembelajaran. ’Hibur’ dalam konteks pengajaran bermakna pembelajaran yang menyenangkan atau mengirangkan serta berasa seronok. Strategi  ini dimasukkan  dalam KSSR sebagai satu transformasi kurikulum persekolahan. Aspek Seni Bahasa merujuk kepada keupayaan murid untuk mengungkapkan dan mengapresiasikan bahasa, memahami dan menghargai bahasa melalui pembelajaran yang menyeronokkan menerusi kepelbagaian aktiviti secara didik  hibur. ( KPM 2010).
                        Zamri dan Mohamed Amin (2008), pula berpendapat multimedia mampu menyampaikan sesuatu maklumat dengan cepat, tepat dan mampu menjadi daya tarikan bagi mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan. Perlaksaannya kepada murid yang bermasalah dalam kemahiran membaca atau menulis akan memberikan impak yang lebih positif. Teknologi maklumat biasanya menggabungkan teknik suara, bunyi, gambar, video serta teks yang pelbagai untuk mewujudkan persekitaran yang baharu disamping kaya dengan maklumat bahasa. Murid-murid  yang menggunakan multimedia interaktif  sebagai medium  akan dapat menguasai kemahiran membaca dengan lebih fleksibel dan lebih bebas untuk mencari ilmu pengetahuan.
            Menurut Doyle kajian (2007), komputer membantu murid untuk meningkatkan pencapaian bahasa menerusi penggunaan teknik yang bersistematik dan berpusatkan murid. Pendapat ini disokong oleh  kajian  Norabeerah, Halimah dan Azlina  (2011), dengan menambah bahawa bahan multimedia yang digunakan haruslah bergantung kepada kebolehan murid dan bersesuaian dengan kandungan yang hendak disampaikan oleh guru. Bahan bantu mengajar  multimedia yang dipilih oleh guru haruslah sesuai dengan murid untuk menjamin keberkesanan pengajaran. Bagi  memastikan perkembangan yang  cepat bagi murid dalam menguasai kemahiran membaca, Modul Kaedah Gabungan Bunyi Kata turut diintergrasikan. Menurut Mashudi Bahari (2012), penekanan kaedah ini membolehkan  pembinaan dan  susunan  bahan pembelajaran  dan pengajaran serta peningkatan kemahiran secara ‘developmental’.
            Teknik bercerita memberikan peluang kepada murid mendengar dengan teliti, bertutur dengan berkesan, dan mengingkatkan kemahiran membaca dan menulis. Ini telah dibuktikan oleh Cohen (1996) melalui Noor Ainsha (2009:12), yakni kajiannya terhadap peningkatan perbendaharaan kata dan pencapaian dalam kemahiran membaca dalam kalangan kanak-kanak gred dua. Dalam kajian itu, cerita didapati memberikan kesan kepada tahap pencapaian kemahiran membaca dan peningkatan perbendaharaan kata dalam kalangan murid.
            E.Greene melalui Noor Ainsha (2009:14) berpendapat bahawa bercerita merupakan suatu seni yang menggunakan bahasa, pergerakan, dan mimik muka untuk melontarkan idea serta meransang  daya imaginasi audien. Bercerita juga boleh dianggap sebagai seni  sastera dan seni teater yang dapat memberikan nyawa kepada perkataan bertulis dalam sesebuah buku.
            Rohizan Yaakub dan Hazri Jamil (2009:9)  dapatan kajian menjelaskan bahawa bercerita adalah aktiviti yang menarik dan boleh digunakan dalam mana-mana mata pelajaran bagi menghidupkan pengajaran. Bercerita dapat meningkatkan  kemahiran kefahaman kanak-kanak  pada pelajaran dan dapat meransang kanak-kanak melahirkan idea ataupun pendapat  serta menjadikan pembelajaran sebagai pengalaman yang menyeronokkan.
            Kajian yang dijalankan Aspalaila Ramli dan  Maslinda Mahmu (2006), melalui Edi (2010) meningkatkan kemahiran membaca ayat-ayat  yang mengandungi perkataan gabungan dua suku kata terbuka dan tertutup KV+KVK.  Kajian ini mendapati program latih-tubi, aktiviti nyanyian, dan kelas bimbingan telah dapat meningkatkan kecekapan murid membaca perkataan KV+KVK
Abdul Rasid Jamian, Norhasimah Hashim dan Shamsuddin Othman (2012) pernah menjalankan kajian yang bertajuk Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca dalam kalangan murid-murid Program Bimbingan Membaca dan Menulis (PROBIM). Hasil kajian mereka mendapati penggunaan multimedia membantu murid untuk  mengenal vokal dan konsonan. Perisian multimedia berupaya membantu murid menyebut dan membunyikan suku kata terbuka. Penggunaan multimedia dapat meningkatkan keupayaan  murid-murid (PROBIM)  di dalam kemahiran membaca.  Penggunaan multimedia interaktif ini dapat meningkatkan pengajaran dan pembelajaran guru di dalam kelas sehingga mencapai objektif  kemahiran membaca seperti ditetapkan. . 
Dalam kajian tindakan yang dilakukan oleh Wan Mohd Zulfaqar Bin Yahya dan Nordin Bin Shaari (2014), mendapati kemudahan bahan bantu multimedia interaktif seperti Papan Interaktif  Kata dapat  meningkatkan kemahiran membaca sukukata terbuka KV+KV pelajar tahun 3.  Sementara Kajian  oleh  Mat Zaidi Dahlan yang menggunakan Kaedah  IT Bestari meningkatkan  Pembelajaran Kemahiran membaca   murid-murid  Pemulihan Khas Tahun 2 juga membuktikan teknologi maklumat merupakan bahan   bantu yang paling praktikal untuk mengajar  kemahiran membaca sukukata terbuka KV+KV.
3.0 METODOLOGI
3.1       Kumpulan sasaran
Seramai tiga orang responden telah dipilih. Tiga orang responden yang dipilih adalah  responden lelaki yang berumur 7 Tahun. Tiga orang  responden ini  dari kelas Tahun 1 Anugerah Program Pendidikan Khas Intergrasi di Kuala Selangor. Responden (A),(B) dan (C) boleh menyebut perkataan dengan jelas dan boleh  bertutur dengan lancar. Responden (A),(B) dan (C) mudah mengingati  lirik lagu terutama lagu  Mari membaca a,b,c. Ketiga-tiga responden   juga aktif bersoal jawab dengan pengkaji semasa aktiviti bersoal jawab dalam pengajaran dan pembelajaran.Ketiga-tiga responden juga memahami dan boleh mengikut arahan  semasa aktiviti pengajaran dan  pembelajaran. Responden (A), (B) dan (C)  berminat dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang mempunyai pergerakan  kinestatik seperti menari dan menyanyi.
3.2 Alat kajian
3.2.1    Ujian Awal
Instrumen yang digunakan untuk membuat tinjauan masalah adalah  analisis dokumen, pemerhatian berstruktur berkenaan tingkah laku responden semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan ujian awal dan ujian akhir.
            Ujian awal dilakukan adalah untuk menguji keupayaan  responden berkenaan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka. Pengkaji menguji murid dengan menggunakan instrumen literasi membaca Pendidikan Khas. Di dalam ujian awal responden diuji dengan menggunakan konstruk 1 sahaja iaitu Keupayaan  menamakan konsonan dan vokal. Dapatan ujian menunjukkan responden (A) dan responden (B)  boleh menamakan huruf [a],[u],[b] sementara responden (C) hanya boleh menamakan huruf [a] sahaja. Pengkaji memilih huruf yang mudah diingati oleh responden untuk merancang tindakan. Menurut Profesor Emeratus  Isahak Haron huruf yang mudah diingati dan dikuasai murid adalah [a], [b], [c], [i], [u] kerana kerap digunakan dalam Bahasa Melayu.
3.2.1 Ujian Akhir
            Ujian akhir dijalankan oleh  pengkaji  selepas intervensi ketiga. Ujian akhir dilaksanakan untuk  membuktikan bahawa Buku DIBANMI telah berjaya dan berupaya memastikan responden (A), (B) dan (C) dapat meningkatkan kemahiran membaca perkataan dan frasa ayat suku kata terbuka. 
Pengkaji menggunakan model Lewin (1946) dan Laidlaw (1992) dalam menjalankan kajian tindakan ini.
      3.2.3 Proses perancangan tindakan
Tindakan
Proses perancangan tindakan
Minggu
Intervensi 1
o   Sesi pengajaran dan pembelajaran menggunakan buku DIBANMI.Ujian minda dijalankan dibahagian satu hingga empat Buku  DIBANMI.
Minggu 2
Intervensi 2
o   Sesi pengajaran dan pembelajaran menggunakan buku DIBANMI.Ujian minda dijalankan dibahagian satu hingga empat Buku  DIBANMI.
Minggu 3
Intervensi 3
o   Sesi pengajaran dan pembelajaran menggunakan buku DIBANMI.Ujian minda dijalankan dibahagian satu hingga empat Buku  DIBANMI.
Minggu 4

4.0   KEPUTUSAN
1.Dapatkah Buku DIBANMI meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka  yang melibatkan  huruf [a], [b], [i] dan [u] dalam kalangan murid Pendidikan Khas?
Jadual 5 Keputusan  Ujian Penilaian Membaca  Suku Kata Terbuka


Keputusan  Penilaian Semasa dan  Ujian Akhir
Responden (A)


%
Responden (B)

%
Responden
 (C)

%
B1
B2
B3
B1
B2
B3
B1
B2
B3
Latihan 1
4/4
0/3
0/4
36
4/4
0/3
0/4
36
4/4
0/3
0/4
36
Latihan 2
4/4
3/3
0/4
64
4/4
3/3
0/4
64
4/4
2/3
0/4
55
Latihan 3
4/4
2/3
1/4
64
4/4
3/3
4/4
100
4/4
2/3
¾
82
Ujian  Akhir
4/4
3/3
1/4
73
4/4
3/3
4/4
100
4/4
2/3
3/3
82
Peningkatan
( % )
73% -36%  =
37%
100%- 36%  =
64%
82%- 36%  =
46%

Hasil analisis data membaca perkataan suku kata terbuka  didapati responden (A)  telah berjaya meningkatkan kemahiran membaca sebanyak 37 peratus. Pada awalnya responden (A) hanya menguasai kemahiran membaca sebanyak 36 peratus sahaja. Sementara responden (B) pula telah berjaya meningkatkan penguasaan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka sebanyak  64 peratus. Responden (B) adalah responden yang paling cemerlang berbanding responden (A) dan responden (C). Pada peringkat awal responden (B) hanya menguasai 36 peratus sahaja  kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka. Responden (C) telah berjaya meningkatkan penguasaan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka sebanyak 46 peratus. Pada peringkat awal  di intervensi pertama responden ini hanya menguasai  36 peratus sahaja kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka.

  Soalan 2

2.Dapatkah Buku DIBANMI meningkatkan kemahiran membaca frasa suku kata terbuka yang melibatkan huruf [a], [b], [i] dan [u] dalam kalangan murid  Pendidikan Khas? Pengkaji telah menganalisis data yang dikumpulkan semasa latihan 1, latihan 2 dan latihan 3 serta ujian akhir. Data  adalah seperti di bawah:

Responden
Ujian Akhir

Soalan 1

%
Soalan 2
%
Soalan 3
%

Soalan 4

%

R(A)

100

100

75



100
R(B)

100

100

100



100
R(C)

100

100

75



100


Responden (A), (B), dan (C)  telah dapat meningkatkan  kemahiran membaca frasa ayat suku kata terbuka  semasa  ujian minda minggu ketiga intervensi.  Responden (A), (B) dan (C) memperkukuhkan lagi fakta apabila berjaya membaca frasa ayat suku kata terbuka semasa ujian akhir yang dijalankan oleh pengkaji.  Responden (A), (B)  dan (C) telah dapat membaca empat frasa ayat di dalam ujian akhir yang dijalankan secara individu.  Pengkaji dapati responden (A) dan (C) lebih mudah membaca frasa ayat suku kata terbuka yang tidak mempunyai suku kata [bi].  Sementara responden (B) yang telah berjaya membaca  frasa ayat suku kata terbuka dengan lancar. Responden (A), (B) dan (C)yang telah mempunyai pengalaman menyebut perkataan suku kata terbuka menjadikan mereka lebih mudah untuk menyebut frasa ayat suku kata terbuka. 
            Responden (A), (B) dan (C) telah dapat meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka dari konstruk 1 sebelum intervensi ke konstruk 3 selepas  intervensi.Ujian akhir telah menunjukkan kesahahan dan kebolehpercayaan data.Pengkaji telah berjaya  merancang satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dinamakan Buku DIBANMI untuk meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka responden (A), (B) dan (C).



5.0 PERBINCANGAN DAN IMPLIKASI KAJIAN

Dapatkah Buku DIBANMI meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku  kata terbuka dalam kalangan murid Pendidikan Khas?
Bagi menjawab persoalan kajian ini, terdapat 2 alat kajian yang telah digunakan iaitu ujian minda semasa intervensi dan ujian akhir. Dalam penilaian awal didapati responden tidak menguasai kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka. Namun begitu, selepas intervensi Buku DIBANMI diperkenalkan kepada semua responden didapati berlaku perubahan yang sangat ketara pada responden. Dapatan daripada ujian minda dan ujian akhir menunjukkan perubahan. Dapatan analisis daripada ujian akhir yang  menggunakan konstruk 1 hingga konstruk 3 di dalam instrumen membaca literasi membaca kesemua murid selepas intervensi dijalankan dapat membaca perkataan suku kata terbuka bagi  huruf yang dipelajari seperti [b], [a], i], [u]. Berdasarkan hasil analisis dapatan kajian tersebut,telah berlaku peningkatan yang ketara selepas intervensi dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan kaedah ini dapat meningkatkan minat dan keseronokkan murid dalam kemahiran  menamakan huruf vokal dan konsonan [b], [a], [i] dan [u] serta berupaya membunyikan suku kata dan membaca perkataan dengan betul. Hasil dapatan kajian ini juga menyokong penggunaan Buku DIBANMI sebagai salah satu teknik yang berkesan dalam meningkatkan kemahiran membaca perkataaan suku kata terbuka murid Pendidikan Khas.
                        Dapatkah penggunaan Buku DIBANMI  dapat meningkatkan kemahiran membaca frasa ayat suku kata terbuka  dalam kalangan murid Pendidikan Khas?
Bagi menjawab persoalan kajian ini, terdapat 2 alat kajian yang digunakan iaitu ujian minda  semasa intervensi menggunakan konstruk instrumen literasi  membaca Pendidikan Khas, Ujian akhir yang menggunakan konstruk instrumen literasi  membaca Pendidikan Khas.Ujian ini dibuat secara individu.  Dapatan analisis daripada ujian minda semasa intervensi  dan ujian akhir  selepas intervensi dijalankan menunjukkan bahawa kesemu murid dapat membaca frasa ayat suku kata terbuka. Selain itu, murid juga menunjukkan mereka gembira semasa aktiviti Buku DIBANMI dijalankan. Dapatan daripada kesemua alat kajian menunjukkan bahawa Buku DIBANMI dapat meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka. Kesimpulannya kemahiran didik hibur seperti bercerita dan nyanyian dengan berbantukan bahan multimedia dalam pengajaran kemahiran membaca jika dilaksanakan dengan menggunakan Buku DIBANMI  secara cekap dan teratur akan meningkatkan kemampuan menguasai kemahiran membaca suku kata terbuka  dalam kalangan murid Pendidikan Khas. Murid berminat untuk belajar jika teknik pengajaran yang digunakan sesuai dengan naluri mereka. Apabila murid sudah berminat,  sesuatu kemahiran yang diajarkan akan lebih mudah dipelajari seterusnya difahami oleh mereka.

5.1 Kesimpulan
Kesimpulannya, penggunaan Buku DIBANMI  dapat meningkatkan kemahiran membaca perkataan suku kata terbuka murid Pendidikan Khas. Hal ini adalah berdasarkan hasil analisis kesemua data yang menunjukkan perkara yang sama iaitu peningkatan sebanyak 100 peratus pada kemahiran membaca frasa ayat  untuk semua responden dan kemahiran membaca perkataan peningkatan sebanyak 37% untuk responden (A), 64% peratus untuk responden (B)  dan 46% untuk responden (C).
            Walau bagaimanapun, kajian lanjutan diperlukan untuk mencapai objektif-objektif lain bagi memperkukuhkan lagi kajian yang dijalankan. Pengaplikasian buku DIBANMI  ini tidak hanya terhad kepada huruf vokal dan konsonan yang digunakan pengaji sahaja. Oleh itu, kajian lanjutan boleh dilaksanakan dengan melibatkan semua huruf vokal dan konsonan dengan menggunakan  kaedah yang sama bagi membantu muri meningkatkan kemahiran membaca perkataan dan frasa ayat.
            Hasil dapatan memberi implikasi bahawa berlakunya peningkatan tahap keupayaan murid untuk membaca perkataan dan frasa ayat suku kata terbuka bagi huruf [b], [a], [i] dan [u]. Menyedari kejayaan ini, maka kajian lanjutan yang berkaitan boleh dijalankan adalah dengan menyediakan bahan pengajaran membaca suku kata terbuka yang melibatkan abjad yang lain. Selain itu, penyediaan cakera padat untuk bahan yang mengaplikasikan teknik ini juga boleh dibangunkan supaya murid dapat menggunakan teknik ini secara digital dan berupaya menjalankan pembelajaran kendiri. Hal ini juga selaras dengan perkembangan teknologi maklumat yang semakin pesat di dalam dunia pendidikan.
Seterusnya, diharap kajian ini dapat membuka jalan kepada usaha-usaha lain dalam menerokai cara meningkatkan lagi tahap pemahaman dan kemahiran murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah secara khususnya dan dalam mata pelajaran lain secara umumnya.
6.0 RUJUKAN
Abdul Rasid Jamian,Norhashimah Hashim,Shamsudin Othman.(2012).       Multimedia      Interaktif             mempertingkatkan Pembelajaran Kemahiran Membaca Murid-       Murid PROBIM.         Jurnal   Pendidikan Bahasa Melayu.Universiti Putra         Malaysia.

Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan.( 2008). Buku manual Kajian Tindakan. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.

Edi Mohd Ezral (2011). Penggunaan Teknik Nyanyian dapat meningkatkan            Penguasaan    Kosa kata Dalam Kalangan Murid Pra Sekolah. Latihan           Ilmiah: IPGKampus Bahasa   Melayu.

Hanidah Ahmad. (2009). Meningkatkan Kemahiran Membaca Perkataan yang       mengandungi              Suku             Kata KV+KVK melalui teknik latih tubi. Open Universiti Malaysia,  1-55.

Mohd.Ali Muda(1994).Isu Kreativiti dan Tuntutan Perubahan Dalam Pendidikan.Warta   Pendeta.Jurnal Pendidikan Terengganu 1( 1): 53-60


Isahak Haron.(2012).Literasi 2M.Membaca dan  Menulis Bahasa Malaysia KSSR   (Program Linus) Tahap 1.Petaling Jaya: Penerbitan Ilmu bakti Sdn.Bhd.

Khairuddin Mohamad, Ibrahim Yusof, Zaridah Ramli.(2014). Penyelidikan Dalam            Pendidikan Bahasa Melayu. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.

Kementerian Pelajaran Malaysia(2011).Kurikulum Standard Sekolah Rendah.Kuala            Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka


Mashudi Bin Bahari,Zainiyah bt Md.Zain,Dr.Nurfarah Lo Abdullah.( 2012).Didik Hibur:             Satu  Alternatif Pendekatan Pengajaran membaca dalam      KalanganPelajar         Linus.Kertas     kerja yang dibentangkan di             Universiti Pendidikan bandung, 14-   15 Jun 2012 di Universiti Bandung.

Mohad Anizu Mohdnor & Ernie Suliana Md.Shariff (2010).Prestasi Kemahiran Motor      Halus   dan Motor Kasar Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran       Menggunakan                         Instrumen  Movement Assessment Battery For Children( MACB).Jurnal Of         Science Dicect  Volume23, Issue I June 2004,49-60  Universiti Teknologi             Malaysia.

Noor Ainsha (2009), Keberkesanan Teknik bercerita Dalam Mengajar Kemahiran Mengeja KV+KVK Dalam Kalangan Murid Pemulihan Di SK KiarLIlmiah: IPG Kampus Bahasa Melayu.

Rohizani Yaakub& Hazri Jamil(2009).Panduan bercerita untuk Pra Sekolah.Kuala Lumpur: PTS Profesional.



           




























Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)