Semantik analisis berkenaan sajak beberapa orang penulis

1.0          Pengenalan
Perkataan semantik berasal daripada perkataan Greek sema yang bererti"tanda"(sign).‘ sema ’juga bermaksud ‘isyarat’. Seterusnya kata itu menerbitkan kata semaine yang bermaksud ‘bererti’. Perkataan semantics  telah diperkenalkan oleh seorang ahli filologi Perancis, bernama Michel Breal pada tahun(1883) dalam makalah beliau  yang bertajuk,“Les Lois Intellectuelles du Langage” .Dalam makalah ini, Breal telah memberi tanggapan bahawa semantik mempunyai kedudukan tersendiri diluar bahasa, misalnya bentuk perubahan makna, latar belakang  perubahan makna, hubungan perubahan makna dengan logika dan hubungan makna dengan psikologi.(Aminuddin,1985:16).  Daripada sinilah terbitnya  istilah semantik yang menamai satu bidang ilmu yang mengkaji atau analisa makna.
2.0          Konsep semantik
Kata semantik berasal daripada kata adjektif bahasa Yunani “semantickos” yang bermaksud ‘penting’ atau ‘bererti’. Kata ‘bererti’ membawa maksud ‘makna’ yang diertikan sebagai sesuatu peristiwa yang diharapkan (Tarigan, 1985:9). Semantik menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ialah kajian tentang makna perkataan dan penambahan makna sesuatu kata. Menurut Ferdinand de Saussure, semantik merupakan bahasa yang diucapkan untuk menyampaikan makna. Choamsky berpendapat bahawa semantik bermaksud makna ayat ditentukan oleh struktur permukaan dan konteks apabila ayat digunakan. Namun, semantik bukan sahaja merujuk kepada makna tetapi juga kepada perkembangannya yang disebut “semantik sejarah” (M.Breal, 1893) Kesimpulannya ialah semantik dikatakan sebahagian daripada linguistik yang mengkaji bahasa secara teliti. Semantik dapat dijelaskan sebagai sesuatu bidang yang mengkaji maka perkataan dan ayat dalam bahasa secara ringkasnya. Kajian mengenai makna kata boleh dilihat dalam aspek makna denotasi dan konotasi, makna dalam konteks, hubungan makna dengan kebudayaan, perubahan makna dan bentuk-bentuk makna daripada hubungan semantik. Kata-kata dalam bahasa Melayu yang mempunyai pelbagai jenis makna dapat dikategorikan kepada beberapa golongan seperti sinonim (perkataan yang mempunyai makna yang sama dari segi makna nahu tetapi berbeza daripada segi makna leksikal), antonim (perkataan yang mempunyai makna yang berlawanan), hiponim (perkataan yang maknanya sebahagian daripada makna perkataan lain), homonim (perkataan yang mempunyai bentuk dan bunyi yang sama tetapi maknanya berbeza), polisemi (perkataan yang mempunyai makna yang banyak), dan peribahasa (beberapa perkataan yang mempunyai satu makna).
3.0          Teori-teori  berkaitan dengan kewujudan makna serta perubahan makna

3.1          Teori kewujudan makna
Teori kewujudan makna terdiri daripada Teori Behaviourisme, Teori Analisis Komponen, Teori Tekanan Sosial,  Teori Onomatopedia, Teori Seruan, Teori Ding Dong, Teori Yo-He-Yo, Teori Isyarat,  Teori Permainan Vokal dan Teori Imejan.
a)    Teori  Behaviourisme
Teori Behaviourisme ini perkenalkan oleh Ivan Pavlov Teori ini menyatakan bahawa bahasa wujud daripada operasi rangsangan dan gerak balas. Setiap rangsangan dan gerak balas serta proses biologi yang dialami ketika bertutur perlu dianalisa untuk memastikan setiap ujaran ditafsirkan dengan tepat.. Umpamanya ungkapan ‘saya berasa haus’ merupakan gelak balas terhadap rangsangan biologi dalam tubuh penutur. Ungkapan ‘ saya hendak makan tembikai’ terhasil setelah penutur ternampak tembikai yang merah menyala. Saraf mata penutur menghantar maklumat kepada otak. Otot lidah pula mengeluarkan air liur (proses biologi), ini akan merangsang keinginan penutur untuk memakan tembikai dan gerak balasnya adalah ujaran ‘saya hendak makan tembikai’ dituturkan dari mulut.
b)    Teori Analisis Komponen,
Teori Analisis Komponen  diperkenalkan oleh Jacobson  pada tahun 1938. Kemuadian terori ini diperbaharui oleh Katz dan Fodor  pada tahun 1963. Teori Analisis Komponen memperkenalkan konsep fitur distingtif. Kata kekerabatan berdasarkan jantina, perbezaan generasi dan darjah pertalian. Teori ini   menganalisis menggunakan kata-kata kekerabatan.  Fitur (+) dan (-) digunakan untuk menandakan ada atau tiada fitur pada sesuatu perkataan. Teori ini diperbaharui dengan pengenalan Konsep Penunjuk Semantik dan Pembeza Semantik. Golongan medan makna manusia iaitu    lelaki,  wanita, budak.
Fitur MANUSIA, DEWASA dan JANTINA digunakan. Bagi LELAKI + MANUSIA + DEWASA.
Bagi BUDAK – DEWASA + LELAKI + PEREMPUAN
Warna adalah penunjuk semantik. Kuning, biru, hijau, merah adalah  pembeza semantik.

c)    Teori Tekanan Sosial
Teori Tekanan Sosial diperkenalkan oleh  Adam Smith. Teori Tekanan Sosial menyatakan bunyi yang berbeza dicipta berdasarkan pengalaman yang berbeza . Semakin banyak pengalaman, semakin banyak bunyi digunakan sebagai tanda atau pengertian Bunyi yang dihasilkan daripada  gong, tetuang, beduk dan sebagainya yang   berbeza mengikut fungsinya seperti kematian, aktiviti gotong-royong dan sebagainya. Contoh:bunyi buluh yang diketuk diketuk 10 kali membawa maksud  ada penduduk kampung yang sakit.

d)    Teori Onomatopedia
Teori Onomatopedia diperkenalkan oleh  J.G.Herder. Teori ini merujuk sumber bunyi daripada alam dan haiwan yang  merujuk  kepada penamaan sesuatu rujukan (benda) yang disesuaikan dengan bunyi yang dihasilkan oleh rujukan tersebut. Contohnya manusia meniru bunyi haiwan atau alam, yang disesuaikan untuk mudah dibunyikan. Contohnya sumber haiwan  ‘cak-cak’ ditambah ‘ci’ menjadi ‘cicak’ dan ‘kerik-kerik’ ditambah ‘ceng’ menjadi ‘cengkerik’. Bagi sumber alam contohnya ‘sir’ ditambah ‘de’ menjadi ‘desir’.  Bagi contohsSumber persekitaran ‘ring’ menjadi dering dan ‘pang’ menjadi ‘lempang’ dan ‘ting’ menjadi ‘denting’.

e)    Teori Seruan
Apabila seseorang kehairanan keluarlah bunyi [o], berasa sakit [uh], melihat sesuatu yg jijik [i] .Bunyi seperti ini disebut seruan.
Contoh:
Aduh, sakitnya kakiku!

f)     Teori Ding Dong
Teori Yo-He-Yo diperkenalkan oleh Noire. Manusia menghasilkan bunyi akibat penggunaan otot dalam kerja mengangkat benda berat dan meletakkan  barangan tersebut.  Ungkapan ‘yeh’ ‘hoh’’heh’’huh’ sering didengar apabila manusia bekerja. Masyarakat yang tahu mengira  pula telah mengira secara beramai-ramai untukmengangkat sesuatu benda dengan menggunakan bunyi ‘tu’, ‘wa’, ‘ga’, yang bermaksud ‘satu’, ‘dua’, ‘tiga’.  Oleh itu bunyi yang dihasilkan manusia jelasnya mengandungi makna yang tertentu.

g)    Teori Isyarat
Wilheim Wundt berpendapat manusia menyampaikan bahasa menerusi :-
1.    Gerakan Mulut/artikulatoris
2.    Gerak mulut  untuk menghasilkan  ujaran
3.    Gerakan Mimetik/gambaran wajah
4.    Untuk menyatakan emosi dan perasaan
5.    Gerakan Pantomimik
6.    Gambaran gerak tubuh untuk menyatakan sesuatu gagasan 

h)    Teori Permainan Vokal
Dipelopori oleh Jaserpen.Ujaran manusia yang berbentuk bunyi dengung sukar difahami. Penyataan perasaan seperti gembira dan melambangkan kasih sayang akhirnya mengubah bunyi vokal sehingga teratur dan bermakna.

i)      Teori Imejan
Teori imejan merupakan pendekatan saintifik dalam menghuraikan makna yang telah digunakan secara meluas oleh pengkaji linguistik tradisional.Makna dapat dihuraikan berdasarkan gambaran atau imej yang ada dalam fikiran seseorang. Apabila sesuatu perkataan disebut, didengar atau dibaca, maka mental/fikiran akan menggambarkan maksud dan memberi tafsiran-tafsiran tertentu terhadap perkataan itu.

3.2          Perubahan makna
           
3.2.1      Pengertian perubahan makna
Perubahan semantik atau perubahan makna seringkali bersamaan dengan perubahan sosial yang disebabkan oleh peperangan, perpindahan penduduk, kemajuan teknologi dan ilmu pengetahuan, ekonomi, budaya, dan faktor- faktor lainnya. Perubahan semantik atau perubahan makna tersebut tentu saja dapat ditinjau dari berbagai segi. Perubahan makna boleh dibahagikan kepada perluasan makna, penyempitan makna dan pemindahan makna. 

a)    Perluasan makna
Perubahan pengalaman dan budaya, konteks dan pengetahuan boleh meluaskan, menyempitkan juga mengubah makna sesuatu kata. Menurut Abdul Chaer. 2003. Linguistik Umum,  apa yang dimaksudkan dengan penambahan atau peluasan makna adalah gejala yang terjadi pada sebuah kata atau leksem yang pada mulanya hanya memiliki satu makna, tetapi kemudian kerana pelbagai faktor memiliki makna-makna lain. Contoh bentuk peluasan makna menurut Chaer adalah kata “saudara”, pada mulanya bermakna “seperut” atau “sekandung” kemudian berkembang maknanya menjadi “siapa sahaja yang sepertalian darah”, akibatnya anak kepada adik-beradik ibu atau bapa pun disebut saudara, dan lagi siapa pun yang mempunyai asal-usul yang sama juga disebut saudara. Perkataan “saudara”  pada asalnya dimaksudkan kepada “ saudara kandung” telah berubah kepada semua orang yang mempunyai “  tanpa perlu ada pertalian darah atau kekeluargaan”. Contohnya  pengguna atau penutur bahasa melayu cenderung menggunakan perkataan “saudara” dengan tanggapan yang lebih luas misalnya “ saudara sesama Islam”. Disini nyata, bahawa hubungan itu bukan lagi merupakan hubungan kerana pertalian darah tetapi juga pertalian agama. Daripada   contoh di atas, tanggapan penutur terhadap sesauatu perkataan juga merupakan faktor kepada perluasan  makna perkataan itu sendiri.

Kemajuan sains dan teknologi banyak perkataan yang telah mengalami perluasan makna. Sebagai contoh, perkataan “taman”, dimana pada asalnya ia hanya digunakan untuk merujuk kepada ‘ kebun bunga’, tetapi maknanya telah berubah menjadi “ kawasan perumahan” , “ kawasan perindustrian”, dan “ kawasan alam semula jadi” seperti Taman Negara Bako.

Perkataan “ sahaya” berasal dari bahasa Sanskrit dan membawa maksud “abdi” dan “sahaya” itu dalam aspek penggunaan bahasa Melayu merujuk kepada “ hamba” dengan cara yang halus. Tetapi kini, “saya” ( daripada “sahaya”) digunakan sebagai kata ganti diri pertama. Demikianlan perubahan berlaku kerana proses perkembangan bahasa itu sendiri dimana pengguna bahasa memperluaskan  makna bahasa itu mengikut peredaran masa dan keadaan semasa.

Selain daripada perkataan di atas, perkataan “semangat” juga mengalami perubahan kerana perluasan maksud. Pada asalnya makna perkataan “ semangat” ialah “jiwa” atau “roh”. Tetapi perkataan ini kemudianya diperluaskan maksudnya menjadi “ perasaan” misalnya “ semangat kemerdekaan”, semangat petriotisme” dan juga kepada “ kemahuan atau keinginan yang tinggi” seperti dalam contoh berikut, “Dia mempunyai semangat ingin berjaya dalam hidup”

Selain daripada perubahan disebabkan oleh perkembangan bahasa iru sendiri tanggapan penutur juga memainkan peranan atau penyebab kepada perluasan maksud sesuatu perkataan itu. Umpamanya perkataan “ abang”, yang asalnya ialah panggilan kepada saudara lelaki yang lebih tua, tetapi sekarang ianya digunakan juga untuk memanggil orang lelaki yang lebih tua tanpa mengira saudara atau tidak. Disamping itu ada juga sesetengah orang menggunakan perkataan “abang” sebagai panggilan untuk suaminya.

Penyempitan makna
Seperti peluasan makna, perubahan pengalaman dan budaya, kontes dan pengetahuan boleh menyempitkan makna sesuatu kata sehingga menjadi khusus. Penyempitan makna adalah gejala yang terjadi pada sebuah kata yang pada mulanya memiliki makna yang cukup luas, kemudian berubah menjadi terbatas. Seperti kata ‘dai’ dalam bahasa Arab. Kata ini mempunyai makna yang banyak antaranya, orang yang menjemput, orang yang berdoa, orang yang menyebarkan dakwah dan berbagai-bagai lagi. Tetapi kata ini telah disempitkan maknanya dalam bahasa Melayu iaitu ‘pendakwah’ sahaja dan tiada makna lain. Keperluan penutur Melayu terhadap kata ini hanya yang membawa maksud pendakwah sahaja menyebabkan makna-makna lain tidak diterima apabila kata ini diserap dalam bahasa Melayu.  

Makna sesuatu perkataan boleh juga dibataskan untuk tujuan-tujuan tertentu. Sebagai contoh perkataan “ sarjana”, pada mulanya perkataan ini digunakan untuk merujuk orang yang pandai atau bijak, seorang cendekiawan. Pada masa kini, perkataan ini lazimnya telah disempitkan atau dibataskan untuk merujuk kepada “ orang yang telah lulus ijazah pertama, seperti “ Sarjana Muda Sastera dan Sarjana Muda Ekonomi” atau selepas ijazah pertama, seperti “Sarjana Sastera dan Sarjana Ekonomi”. Perkataan “pendeta” asalnya membawa makna “orang yang berilmu”, seperti “Pendeta Za’ba,” seorang tokoh bahasa. Maksud perkataan ini , mengikut Abdul Chaer (1995) telah di sempitkan untuk mencakupi makna “ guru agama Kristian” ataupun paderi.

Selain itu dalam bahasa Melayu, perkataan daging telah disempitkan makna untuk merujukkan kepada “ daging lembu” sahaja, tetapi bagi daging lain pula, disebut daging kambing, daging ayam atau daging arnab, sedangkan makna perkataan itu dalam kamus ialah “ isi pada manusia atau binatang antara kulit dan tulang” ( Kamus Dewan, 1994). Timbulnya kepentingan membataskan maksud bagi sesuatu perkataan ini pada umumnya adal untuk menentukan istilah supaya penggunaannya khusus untuk bidang-bidang tertentu. Contohnya perkataan “ sendi” yang asalnya bermaksud “ tempat ruas tulang berhubung”. Dalam ilmu bahasa perkataan “ sendi” dijukan khusus kepada kata-kata yang berfungsi menghubungkan di antara perkataan dengan perkataan atau antara ayat dengan ayat.

b)    Pemindahan atau perubahan makna
Perubahan makna secara mutlak juga berlaku.  Contohnya  perkataan pena yang pada awalnya bermakna selembar bulu angsa.  Tetapi sekarang sudah hilang atau lenyap, dan yang kini masih ada iaitu hanya gambar ikon atau simbolnya saja. Sekarang  ini muncul makna baru yang berbeza dengan makna lama, iaitu menunjuk pada alat tulis yang memiliki tinta.

Perubahan makna kerana tujuan simbolik dan stilistik ini biasa kita lihat dalam hasil karya berbentuk sastera khususnya dalam puisi. Contohnya perkataan “kumbang” dan “bunga” selalu dikaitkan maknanya dengan makna yang tertentu seperti “ kumbang  dilambangkan untuk lelaki “ dan “ bunga  dilambangkan untuk  perempuan”, bukan lagi ditujukan kepada nama sejenis kumbang dan nama sejenis tumbuhan. Selain daripada itu warna juga dijadikan sebagai simbolik untuk menerangkan sesuatu maksud contahnya, “merah” dimaksudkan dengan “ keberanian”,“hitam”dipadankan dengan “kesedihan dan “putih” adalah “kesucian”. Selain daripada itu unsur-unsur personafikasi juga menunjukkan perubahan makna yang seperti ini. Sebagai contoh “ daun melambai” dan “dada langit” ianya tidak membawa maksud yang daun boleh melakukan perbuatan “melambai” sebagaimana perlakuan manusia dan langit mempunyai dada. “ Daun melambai” dan “ dada langit” sebenarnya hanyalah kiasan atau perumpamaan kepada “ daun yang bergerak akibat tiupan angin” dan “ keluasan dan lapangnya langit apabila dipandang dari bumi”. Contoh -contoh seperti ini menunjukkan keindahan bahasa dan merupakan satu gaya penulisannya dapat menggambarkan sesuatu dengan indah dan menarik ( Raminah Sabran dan Rahim Syam, 1984: 290-4

Pemindahan makna juga berlaku  dalam makna  asosiatif. Makna  asosiatif adalah makna yang dimiliki sebuah leksem atau kata berkenaan dengan adanya hubungan kata itu dengan sesuatu yang berada di luar bahasa. Abdullah Yusof. (2009:6) Makna asosiatif ini sebenarnya sama dengan perlambangan yang digunakan oleh suatu masyarakat bahasa untuk menyatakan suatu konsep lain yang mempunyai persamaan dengan sifat, keadaan atau ciri yang ada pada konsep asal kata atau leksem tersebut. Contoh: kata singa berasosiasi dengan garang. Begitu juga dengan bidadari yang berasosiasi dengan sesuatu yang cantik dan menawan.

Di samping itu, menurut Ullman Pateda, Mansoer. 2001, Semantik Leksikal.  , bahawa antara penyebab perubahan makna itu adalah kerana pengaruh bahasa asing. Contohnya dalam bahasa Inggeris ‘paper’ bermakna ‘kertas’ namun dalam bahasa Melayu masa kini kata ‘paper’ sering diertikan dengan karya ilmiah yang bakal dibentangkan dalam mana-mana seminar atau perbincangan. Sekarang ini ‘paper’ juga di gunakan  terhadap kertas peperiksaan yang diambil oleh pelajar  di dalam peperiksaan.

Pemindahan makna juga berlaku bagi  simpulan bahasa, peribahasa danbahasa kiasan. Di dalam simpulan bahasa, peribahasa dan bahasa kiasan makna  yang diperoleh adalah berbeza dengan makna yang ditulis atau diujarkan. Makna kiasan adalah makna kata  yang didasarkan atas perasaan atau fikiran yang timbul daripada   penyapa dan manusia yang disapa.  Contohnya dalam simpulan bahasa buah hati, keras hati dan patah hati. Ketiga-tiga simpulan bahasa ini mempunyai maksud yang berbeza. Di dalam simpulan bahasa buah hati adalah bermaksud  kekasih, sementara keras hati adalah  degil dan patah hati adalah perasaan kecewa.  Perkataan dalam simpulan bahasa mempunyai satu makna sahaja walaupun terdiri daripada beberapa patah perkataan.

Perubahan makna juga berlaku  dalam  makna emotif.  Menurut Sipley ( dalam Mansoer Pateda, 200:101) makna emotif adalah makna yang timbul akibat adanya reaksi pembicara atau sikap pembicara mengenai atau terhadap sesuatu yang difikirkan atau dirasakan. Contohnya perkataan  isteri, bini, gundik, dan perempuan simpanan. Semuanya adalah melambangkan wanita yang dimiliki oleh seseorang lelaki. Perkataan di atas adalah mempunyai makna yang sama tetapi berbeza nilai bahasanya. Perkataan isteri dan bini digunakan untuk wanita yang sah dinikahi . Tetapi perkataan bini kurang digunakan kerana kedengaran kasar daripada segi nilai bahasa.  Sementara  gundik dan perempuan simpanan mempunyai makna yang berlawanan dengan isteri iaitu perempuan yang dimiliki  lelaki tanpa dinikahi.

Selain itu, unsur larangan atau tabu juga menyebabkan perubahan perkataan.  Umpamanya, tidak sopan kalau dikatakan ‘saya hendak kencing’ di khalayak ramai, tetapi ungkapan buang air atau ‘ saya hendak ke tandas’.  Kini kata tandas pula membawa makna yang tidak begitu sopan, maka sudah ada ungkapan bilik air yang digunakan untuk tujuan yang sama, iaitu kencing atau buang air kecil.  Ada juga ungkapan bilik selesa yang digunakan untuk merujuk kepada konsep tandas.  Pilihan perkataan atau ungkapan seumpama ini, sebenarnya merujuk penggunaan bahasa secara halus dan sopan.

Pemindahan makna juga berlaku dalam makna piktorial. Menurut Shipley ( dalam Mansoer Pateda,2001: 122 ) adalah makna yang muncul akibat bayang pendengar atau pembaca terhadap kata yang di dengar atau dibaca. Makna piktorial adalah makna suatu kata yang berhubungan dengan perasaan pendengar atau pembaca. Perasaan muncul segera setelah mendengar atau membaca suatu seperti  ekspresi yang menjijikkan, perasaan benci dan perasaan gembira. Makna piktorial adalah makna yang menghadapkan manusia dengan kenyataan terdapat perasaan yang timbul kerana pemahaman tentang makna kata yang diujarkan oleh penulis. Misalnya, rasa pedas  adalah rasa yang boleh dinikmati oleh lidah. Tetapi akan berubah tanggapan apabila melibatkan  alat pancaindera telinga, seperti Kata-katanya amat pedas.  Kata manis yang seharusnya digunakan oleh alat perasa lidah berubah tanggapan apabila melibatkan  dengan alat pancaindera mata, seperti Wajahnya sangat manis.

4.0          Kesimpulan
Perubahan makna merupakan salah satu fenomena bahasa yang selalu berlaku dalam mana-mana bahasa di dunia ini. Oleh sebab sifat dinamis dan evolusinya, dan akibat terdedah kepada pelbagai fenomena seperti pertembungan dengan bahasa-bahasa lain, serta faktor-faktor sosial seperti  kemasukan idea-idea baharu dan perkembangan ilmu baharu seperti sains dan teknologi, maka bahasa sentiasa menampilkan perubahan makna. Dalam sesuatu bahasa, perubahan bukan hanya berlaku pada peringkat perbendaharaan kata, sistem pembentukan kata, sebutan dan struktur ayat sahaja bahkan perubahan itu meliputi juga bidang semantik atau makna.  Aspek makna amat penting dalam bahasa. 

B.        Analisis sajak
1)    Pahlawan Kemerdekaan ~ Usman Awang
(Kepada Pahlawan Pahang)
PAHLAWAN
jika hilangmu tanpa pusara
jika pusaramu tanpa nama
jika namamu tanpa bunga
penjajah mengatakan engkau derhaka
maka engkaulah pahlawan yang sebenarnya
Gema seabad silam
Inggeris datang meredah Pahang
bersama peluru bersama senapang
membunuh menangkap setiap pejuang
Sungai Semantan berubah merah
bukan sarap hilir ke kuala
bukan rakit mudik ke hulu
arus merahnya menjulang mayat
pahlawan bangsa pahlawan rakyat
tujuh liang dadanya tersayat
Pahlawan!
Untukmu derita untukmu penjara
bukan bintang tersemat di dada
semangatmu api negara berdaulat
namamu terukir di jantung rakyat.
~ Usman Awang
(Dalam Puisi-puisi Pilihan, DBP)
1.0       Maksud sajak  Pahlawan Kemerdekaan  rangkap demi rangkap
a)    Rangkap 1
Apabila ada kematian  seorang pahlawan  yang tidak  diketahui pusara dan tidak dikebumikan dengan sempurna, penjajah mengatakan bahawa pahlawan itu adalah  penderhaka. Hakikatnya  itu adalah pahlawan   yang tulen. Peristiwa ini telah berlaku seabad yang lalu di negeri Pahang. Penjajah datang menakluki Pahang bersama dengan kelengkapan iaitu  senapang dan peluru. Penjajah menangkap dan membunuh pahlawan.

b)    Rangkap 2
Sungai Semantan  dipenuhi dengan darah. Sungai tidak lagi dipenuhi sampah apabila mengalir  ke hilir kuala. Bukan lagi rakit sahaja yang mengalir ke hulu sungai. Sekarang ini sungai Pahang dipenuhi mayat pejuang yang ditembak tujuh kali  di dada pahlawan  itu.
           
c)    Rangkap 3
Hidup pahlawan adalah bertemankan  dengan derita dan  penjara. Pahlawan tidak mengharapkan jasa mereka  mendapat pengiktirafan. Pahlawan hanya mempertahankan kedaulatan negara tercinta. Nama dan jasa pahlawan terukir di jiwa rakyat jelata.

1.1       Maksud keseluruhan
Sajak ini menceritakan  tentang  perjuangan Pahlawan di Negeri Pahang menentang Penjajah  Inggeris yang ingin menakluki Negeri Pahang. Peristiwa ini telah berlaku seabad yang lalu.  Pahlawan Pahang yag mati dibunuh dianggap sebagai penderhaka. Penjajah Inggeris berperang dengan pahlawan Pahang dengan menggunakan senapang dan peluru. Air di Sungai Pahang dipenuhi dengan darah pahlawan yang terkorban. Penjajah Inggeris membunuh pahlawan dengan menembak pahlawan sebanyak tujuh kali di dada mereka. Pahlawan  dapat mengelak diri  daripada hidup derita dan hukuman  penjara. Pahlawan tidak mengharapkan pengiktirafan kepada setiap jasa yang mereka curahkan. Pahlawan sanggup melakukan apa sahaja  demi untuk  mengekalkan kedaulatan negara dan membebaskan negara daripada dijajah oleh penjajah. Setiap jasa pahlawan dihargai dan tersemat kukuh di jiwa rakyat.

1.2       Tema
Sajak Pahlawan Kemerdekaan  yang ditulis oleh Usman Awang ini adalah bertemakan patriotisme. Penyajak mengiktiraf dan menyanjung jasa pahlawan silam yang  berjuang mempertahankan negara demi untuk mengekalkan negara menjadi negara yang berdaulat dan tidak dikuasai oleh penjajah Inggeris.  Contoh pengiktirafan dan sifat sanjungan penyajak adalah:
 semangatmu api negara berdaulat
namamu terukir di jantung rakyat.

1.3       Persoalan
Persoalan dalam sajak pahlawan ini adalah tentang kesetiaan seseorang kepada negaranya. Jika seseorang itu mempunyai sikap kesetiaan kepada negaranya, seseorang itu mesti sanggup untuk mempertahankan negaranya daripada dijajah atau dicerobohi oleh penjajah asing. Contohnya dalam bait berikut:
jika hilangmu tanpa pusara
jika pusaramu tanpa nama
jika namamu tanpa bunga
penjajah mengatakan engkau derhaka
maka engkaulah pahlawan yang sebenarnya
 Seseorang yang setia kepada negara mestilah sanggup berkorban jiwa dan raga dan sanggup menempuhi penderitaan hidup, kematian dan hukuman  demi untuk mengekalkan kedaulatan negara. Contoh dalan bait berikut.
Untukmu derita untukmu penjara.
Seseorang yang setia tidak akan mengharapkan pengiktirafan dari negara atas segala jasa yang mereka curahkan.  Contohnya di dalam bait ayat di bawah ini:
bukan bintang tersemat di dada
semangatmu api negara berdaulat
1.4       Bentuk           
Sajak Pahlawan  mempunyai  empat rangkap.  Bilangan baris setiap rangkap tidak sama.  Terdapat tiga hingga 6 baris dalam setiap rangkap. Di dalam rangkap pertama terdapat lima baris ayat. Sementara di dalam rangkap kedua ada tiga baris ayat. Di dalam rangkap ketiga terdapat enam baris ayat dan rangkap yang keempat ada lima baris ayat. Bilangan  perkataan dan suku  kata  dalam satu ayat adalah tidak sama. Terdapat antara satu hingga  lima perkataan dalam satu baris. Contohnya  baris sajak Pahlawan Kemerdekaan  yang mempunyai satu perkataan adalah:
Pahlawan!
Contohnya  baris sajak Pahlawan Kemerdekaan  yang mempunyai lima perkataan adalah:
maka engkaulah pahlawan yang sebenarnya
Rima  akhir sajak ini juga bebas. Di dalam rangkap pertama rima akhirnya adalah b,a,a,a,a,a. Di dalam rangkap kedua rima akhirnya adalah b,a,a,a. Sementara di dalam rangkap yang ketiga rima akhirnya adalah a,b,c,d,d,d dan di dalam rangkap yang keempat rima akhirnya adalah a,b,b,c,c.
1.5       Gaya bahasa
a.    Pemilihan katanya atau diksinya yang  indah (puitis ) adalah di rangkap keempat, baris yang kelima  iaitu  namamu terukir di jantung rakyat.
b.    Penggunaan  unsur gaya bahasa personifikasi ada di dalam rangkap 3 baris  yang keempat iaitu  arus merahnya menjulang mayat. Arus  merah telah diberikan sifat manusia iaitu menjulang mayat.
c.    Penggunaan  unsur gaya bahasa hiperbola adalah di dalam rangkap yang keempat baris yang keempat  iaitu semangatmu api negara berdaulat. Semangat  pahlawan telah dibuat perbandingan melampau sebagai api  untuk  sebuah negara yang berdaulat ( tidak dijajah).
d.    Contoh unsur bunyi  yang terdapat di dalam sajak Pahlawan Kemerdekaan adalah asonansi iaitu pengulangan bunyi vokal a, di dalam rangkap pertama  baris keempat iaitu jika namamu tanpa bunga.
e.    Pengulangan perkataan adalah mu dan jika telah digunakan penyajak di dalam sajak ini  bagi membuat penekanan dan menarik perhatian. Contohnya di dalam rangkap pertama  di dalam baris kedua,ketiga,dan keempat seperti berikut:
Jika hilangmu tanpa pusara              
jika pusaramu tanpa nama
jika namamu tanpa bunga

Pengulangan perkataan  bukan juga ada digunakan di dalam sajak ini iaitu di dalam rangkap yang ketiga di dalam baris kedua dan ketiga.
bukan sarap hilir ke kuala
bukan rakit mudik ke hulu
            1.6       Nada
Nada Sajak Pahlawan kemerdekaan  adalah mengajak manusia untuk melihat sejarah perjuaangan pahlawan Negara dalam mengharungi saat negara akan dijajah oleh Penjajah Inggeris. Penyajak menyanjung semangat pahlawan yang sanggup berkorban jiwa dan raga di dalam usaha untuk mempertahankan kedaulatan Negara tercinta. Penyajak hendaklah mempunyai nada tinggi, tegas dan lantang dalam menyampaikan mesej dalam sajak ini. Sajak Pahlawan Kemerdekaan adalah bernada patriotik.
            1.7       Nilai  
Nilai  yang terdapat di dalam sajak ini adalah kesetiaan. Penyajak  menyatakan bahawa pahlawan yang terkorban  yang digelarkan sebagai penderhaka oleh penjajah merupakan pahlawan  yang  tulen. Pahlawan ini sanggup berjuang menentang penjajah demi kesetiaan untuk mempertahankan kedaulatan    negara tercinta.  
Penyajak juga menegaskan bahawa pahlawan ini juga mempunyai sifat  keberanian menentang penjajah yang mempunyai senjata yang lebih canggih iaitu senapang dan peluru yang tidak dimiliki oleh pahlawan.
Penyajak juga menyifatkan pahlawan ini   seorang yang sanggup berkorban jiwa dan raga dalam perjuangan menetang penjajah. Pahlawan sanggup menempuh penderitaan hidup, kematian dan hukuman penjara kerana sebuah perjuangan bagi memastikan kedaulatan negara terjamin.
Penyajak juga menyanjung tinggi sikap pahlawan  yang tidak mengharapkan pengiktirafan di atas setiap jasa yang telah mereka berikan untuk negara tercinta.
                                   
                        1.8       Pengajaran
1.    Setiap warganegara mesti mempunyai  semangat kesetiaan kepada negara.
2.    Sikap keberanian  untuk mempertahankan hak dan kedaulatan  negara mesti tersemat di dalam    setiap jiwa  warganegara.

3.     Warganegara yang sejati akan sanggup berjuang bermati-matian untuk mempertahankan kedaulatan negaranya.

4.    Warganegara yang unggul tidak akan mengharapkan balasan bagi setiap jasa dan keringat  yang dicurahkan kepada Negara tercinta.


2)    Analisis sajak  Baha Zain bertajuk Remaja
REMAJA
(untuk para fasilitator dan peserta MPR)

Kulihat senyum mereka
cempaka harum sewaktu pagi
dimandi cahaya, seakan mendung tak pernah ada
disirami sinar, seakan senja tak bakal tiba.

Kalau aku piala dahaga merindukan masa lalu
kudengar muzik bergetar dalam dadamu
meraikan masa depan yang pasti berkunjung
kembara panjang yang remang berliku.

kalau aku hampir sampai ke perhujungan
kulihat waktu merayap memanjat urat-urat usiamu
engkau adalah ibu dan bapa , tua-tua masa depan
penyair yang bersuara berani, berbicara tentang kebenaran
seniman yang tegak berdiri, melukiskan warna zaman.

kudengar muzik bergetar
mencari arah di persimpangan
mencari wajah perjalanan
teriring doa dan,
Amin

Baha Zain
Dusun Permai
13 Disember, 2008

2.0       Maksud sajak  Remaja  rangkap demi rangkap
a.    Rangkap 1
Penyajak  mengibaratkan senyuman remaja adalah seumpama haruman bunga cempaka di waktu pagi. Senyuman remaja sentiasa bersinar  dan bercahaya.

b.    Rangkap 2
Penyajak merasakan  debar jiwa remaja untuk  menghadapi liku-liku kehidupan pada masa hadapan.

c.    Rangkap 3
Penyajak menjelaskan bahawa  perjuangan kehidupannya  telah berakhir. Tetapi  bagi  diri remaja pula adalah sedang meniti usia  untuk menjadi pewaris  peneraju perjuangan umat  di masa hadapan.  Remaja akan menjadi penengak kebenaran dan  dan memimpin  ke arah kemajuan di masa hadapan.

d.    Rangkap 4
Penyajak menekan bahawa perjalanan hidup harus diteruskan. Perjalanan itu haruslah dengan mendapat keberkatan daripada yang maha kuasa yang sentiasa mengiringi  setiap kehidupan  manusia.                 
2.1       Maksud keseluruhan sajak bertajuk  Remaja
Sajak Remaja tulisan Baha Zain ini adalah nasihat daripada penyajak kepada remaja. Penyajak  merasakan kehidupan remaja adalah merupakan kehidupan yang bahagia  tanpa ada  sebarang masalah. Penyajak juga dapat merasakan bahawa jiwa remaja yang tidak sabar untuk melalui masa hadapan yang penuh dugaan.Penyajak mengingatkan remaja supaya bersedia untuk menjadi pemimpin pada masa hadapan. Remaja haruslah menjadi pemimpin yang memimpin ke arah kebenaran semasa menerokai  kemajuan. Remaja juga haruslah memilih arah perjalanan  hidup yang baik berdasarkan ajaran agama.
2.2       Tema
Tema sajak adalah nasihat kepada remaja supaya menjadi pemimpin masa  hadapan  yang memimpin ke arah kebenaran semasa menerokai kemajuan.

2.3       Persoalan
Persoalan  dalam sajak Remaja tulisan Baha Zain adalah tentang nasihat seorang yang dewasa kepada remaja untuk menghadapai masa yang mendatang. Penyajak mengetahui kehidupan remaja adalah sentiasa gembira tanpa ada masalah besar yang melanda. Contoh bait yang menerangkan tentang persoalan ini adalah:
Kulihat senyum mereka
cempaka harum sewaktu pagi
dimandi cahaya, seakan mendung tak pernah ada
disirami sinar, seakan senja tak bakal tiba.
Remaja mempunyai gelodak rasa gementar untuk mengharungi kehidupan pada masa akan datang yang penuh dugaan.  Contoh bait yang menerangkan tentang persoalan ini adalah:
kudengar muzik bergetar dalam dadamu
meraikan masa depan yang pasti berkunjung
kembara panjang yang remang berliku.
Kehidupan remaja akan menjadi dewasa dan tua pada masa hadapan. Semasa itu remaja haruslah mampu menjadi pemimpin yang memimpin ke arah kebaikan dan  disamping berusaha meraih kemajuan. Contoh baik yang menerangkan persoalan ini adalah:
kulihat waktu merayap memanjat urat-urat usiamu
engkau adalah ibu dan bapa , tua-tua masa depan
penyair yang bersuara berani, berbicara tentang kebenaran
seniman yang tegak berdiri, melukiskan warna zaman
Setiap langkah dalam kehidupan mestilah mengikut garis panduan yang diajarkan oleh agama supaya perjalanan hidup tidak tersasar ke arah  jalan kehidupan yang merosakkan. Contoh bait yang menerangkan persoalan ini adalah:
kudengar muzik bergetar
mencari arah di persimpangan
mencari wajah perjalanan
teriring doa dan,
Amin
2.4       Bentuk
Sajak ini  mempunyai 4 rangkap.  Rangkap pertama mempunyai  empat baris. Rangkap yang kedua mempunyai  4 baris. Sementara yangkap yang ketiga adalah mempunyai  lima baris. Rangkap yang kelima mempunyai  lima baris. Jumlah patah kata dan suku kata dalam setiap baris juga bersifat bebas. Jumalah patah perkatah yang paling sedikit adalah satu patah perkataan iaitu perkataan amin di rangkap keempat  dan baris yang kelima.  Sementara patah perkataan yang terbanyak adalah  di rangkap yang ketiga dan baris yang keempat. Rima  sajak Remaja karya Baha Zain adalah bebas. Rangkap pertama rimanya adalah a,b,a,a. Di dalam rangkap yang kedua rima akhirnya adalah a,a,,b,a. Sementara rangkap ketiga rima akhirnya adalah a,b,a,a,a dan rangkap yang keempat rima akhirnya adalah a,b,b,b,b.

2.5       Gaya Bahasa
a.    Pemilihan katanya atau diksinya yang  indah (puitis ) adalah di rangkap keempat, baris yang kelima  iaitu:  
Kalau aku piala dahaga merindukan masa lalu
b.    Penggunaan  unsur gaya bahasa personifikasi ada di dalam rangkap 3 baris  yang pertama  iaitu:
 kulihat waktu merayap memanjat urat-urat usiamu .
Waktu  telah diberikan sifat manusia iaitu merayap dan memanjat urat-urat usiamu.

c.    Penggunaan  unsur gaya bahasa anafora  atau pengulangan kata  pada awal baris adalah di dalam rangkap yang keempat baris yang kedua dan ketiga  iaitu :-
mencari arah di persimpangan
mencari wajah perjalanan
d)    Penggunaan  unsur gaya bahasa metafora iaitu perbandingan secara langsung  ditemukan dalam sajak Remaja tulisan Baha Zain didalam rangkap pertama baris pertama dan kedua iaitu:
Kulihat senyum mereka
cempaka harum sewaktu pagi
Senyuman remaja dibandingkan secara langsung dengan cempaka harum  sewaktu pagi.

d.    Contoh unsur bunyi  yang terdapat di dalam sajak Pahlawan Kemerdekaan adalah aliterasi  iaitu pengulangan bunyi konsonan s, di dalam rangkap pertama  baris keempat iaitu ndisirami sinar,seakan senja tak bakal tiba.
e)     Berapa bentuk pengulangan kata ditemui di dalam sajak ini yang telah  digunakan penyajak di dalam sajak ini  bagi membuat penekanan dan menarik perhatian seperti kulihat, kudengar, Contohnya di dalam rangkap pertama baris pertama dan rangkap  keempat baris pertama.
1.    Kulihat senyum mereka
2.    kudengar muzik bergetar
2.6       Nada
Nada Sajak Remaja   merupakan nasihat kepada remaja supaya menjadi pewaris yang berani didalam menyuarakan pendapat ke arah kebenaran dan   memimpin ke arah kemajuan berdasarkan dan mengikut garisan kebenaran undag-undang. Remaja juga harus menitik beratkan setiap tingkah laku dan perbuatan adalah mengikut lunas-lunas yang baik  dan  memilih arah perjalanan  hidup yang  berdasarkan ajaran agama. Sajak ini merupakan nasihat dan seruan kepada remaja  supaya menghargai masa remaja dan menjadi bersedia mendokong tanggungjawab di masa depan. Sajak  ini sesuai bernada sinis.

2.7       Nilai
            Nilai yang terdapat di dalam  sajak remaja ini adalah:
1.    Remaja tidak perlu terlalu ghairah untuk menghadapi masa depan yang sememangnya penuh cabaran.
2.    Remaja perlu berani dan bersedia untuk menempuh dugaan hidup pada masa hadapan.
3.    Remaja perlu bijaksana di dalam membuat keputusan yang melibatkan masa hadapan.
4.    Remaja perlu mempunyai keyakinan diri yang tinggi dalam mengeluarkan pendapat dan pandangan ke arah kebaikan.
5.    Remaja perlu mempunyai sifat rasional itu dapat membezakan baik dan buruk sesuatu perkara yang dibuat  dan dapat  memberikan manfaat kepada masyarakat.

2.8       Pengajaran
1.    Kita mesti berani menempuh dugaan hidup.
2.    Kita hendaklah dapat membezakan perkara yang baik dan perkara yang buruk.
3.    Kita hendaklah yakin diri  dan mempunyai pendirian yang tetap.
4.    Kita  perlu bijaksana di dalam membuat keputusan yang melibatkan masa hadapan.
5.    Setiap perkerjaan  yang  dibuat mestilah diiringi dengan doa.
3.         Analisis sajak Pendekar hasil nukilan Nassury Ibrahim
Pendekar
(buat anakku)

Perlahan-lahan dia
membuka langkah mengangkat tangan
kemudian menari rentak perwira

sebentar dia berada di kiri
sebentar dia berada di kanan
telinga dan matanya di gerak lawan

dia tahu dia mesti hati-hati
berdepan dengan lawan

dia tahu dia mesti hati-hati
meski di luar gelanggang

dengan gerak tari dia lepas pukulan
dengan gerak tari dia tumpas lawan

demikian hidup
kita adalah pendekar
berlawan dengan waktu
mencari hidup beriktiraf.

Nassury ibrahim 1989
                                               
3.0       Maksud sajak  Pendekar  rangkap demi rangkap

1.    Rangkap 1
Penyajak menggambarkan pergerakan pendekar  semasa memulakan langkah.
2.    Rangkap 2
Penyajak menggambarkan pergerakan pendekar yang sentiasa berubah ke kiri dan ke kanan sambil memerhatikan pergerakan musuh yang ditentang.
3.    Rangkap 3
Penyajak menerangkan bahawa seorang pendekar yang bijak perlu sentiasa berwaspada dengan reaksi musuh yang ditentang.
4.    Rangkap 4
Penyajak seorang pendekar perlu berwaspada terhadap  musuh pada setiap masa.
5.    Rangkap 5
Penyajak menerangkan bahawa pendekar yang akan menang dalam pertarungan adalah pendekar yang bijak menggunakan pergerakan untuk membuat pukulan bagi menumpaskan lawan.
6.    Rangkap 5
Penyajak mengaitkan manusia dengan pendekar. Penyajak mengibaratkan kehidupan manusia adalah seperti pendekar. Manusia perlu bergelut dengan waktu contohnya mentelaah buku bagi mendapatkan kefahaman, membuat rujukan untuk mendapatkan bahan, membuat kajian untuk mendapatkan pandangan masyarakat . Semuanya dilakukan bagi memastikan kejayaan  bagi setiap yang perkara diusahakan. Kejayaan  sesuatu usaha yang dilakukan oleh seseorang individu itu akan menjadikan individu  itu dipandang tinggi oleh masyarakat dan membuatkan mereka  mempunyai  status yang tinggi di sisi masyarakat.
3.1       Maksud keseluruhan
Penyajak mengaitkan manusia dengan pendekar. Penyajak mengibaratkan kehidupan manusia adalah seperti pendekar. Pendekar membuat segala pergerakan yang dipelajari bagi menumpaskan musuh yang ditentang demi sebuah kejayaan.  Sementara manusia perlukan asas ilmu pengetahuan,  mempunyai strategi dan perancangan yang terperinci, sanggup menghadapi masalah dan menyelesaikannya  dengan baik serta cekap membahagikan masa . Perkara ini penting  bagi menjamin sebuah  kejayaan bagi seseorang individu.  Kejayaan   seseorang individu  itu akan dipandang tinggi oleh masyarakat. Mereka  juga akan  memperoleh satu  tingkat  status yang tinggi di sisi masyarakat.
3.2       Tema
Tema sajak adalah nasihat kepada anak-anak supaya   berusaha menggunakan segala  akal, kudrat dan tenaga dan  kemahiran yang dimiliki  serta bijak menggunakan masa bagi  memastikan diri memperolehi kejayaan.
3.3       Persoalan
              I.        Seseorang perlu asas pengetahuan untuk melakukan sesuatu perkara. Contohnya dalam rangkap  yang pertama
Perlahan-lahan dia
membuka langkah mengangkat tangan
kemudian menari rentak perwira
            II.        Perlu mempunyai strategi untuk memastikan usaha yang dilakukan akan membuahkan hasil. Contoh dalam bait di bawah:
dengan gerak tari dia lepas pukulan
dengan gerak tari dia tumpas lawan
           III.        Perlu perancangan   terperinci dalam  usaha mencipta kejayaan. Contohnya dalam bait di bawah:
sebentar dia berada di kiri
sebentar dia berada di kanan
telinga dan matanya di gerak lawan
          IV.        Seseorang itu juga mesti bersedia untuk menghadapi  risiko yang yang mungkin akan dihadapi dan cara mengatasi masalah itu.
dia tahu dia mesti hati-hati
berdepan dengan lawan
dia tahu dia mesti hati-hati
meski di luar gelanggang

            V.        Perlu cekap  membahagikan masa untuk membuat sesuatu kerja bagi menjamin kejayaan.
kita adalah pendekar
berlawan dengan waktu

          VI.        Kejayaan seseorang itu akan menjadi manusia diterima dan disanjung oleh masyarakat. Contohnya dalam bait berikut:
mencari hidup beriktiraf.

3.4       Bentuk
Sajak ini  mempunyai  enam rangkap.  Rangkap pertama mempunyai  tiga baris. Rangkap yang kedua mempunyai  tiga baris. Sementara yangkap yang ketiga adalah mempunyai  dua baris. Rangkap yang keempat mempunyai dua baris. Rangkap yang kelima mempunyai  dua baris.  Rangkap yang keenam mempunyai  empat baris. Jumlah patah kata dan suku kata dalam setiap baris juga bersifat bebas. Jumlah patah perkataan yang paling sedikit adalah dua patah perkataan iaitu perkataan  perlahan-lahan dia di rangkap  pertama  dan baris pertama.  Sementara patah perkataan yang terbanyak adalah  di rangkap yang kedua dan baris yang ketiga. Rima  sajak Pendekar karya Nassury Ibrahim  adalah bebas. Rangkap pertama rimanya adalah a,b,a. Di dalam rangkap yang kedua rima akhirnya adalah a,b,b. Sementara rangkap ketiga rima akhirnya adalah a,b, dan rangkap yang keempat rima akhirnya adalah a,b. Sementara rangkap ke lima dan keenam mempunyai rima akhir a,a  dan a,b,c,d.  
3.5       Gaya Bahasa
1.    Penggunaan  unsur gaya bahasa personifikasi ada di dalam rangkap  enam  baris  yang keempat   iaitu:
berlawan dengan waktu
waktu telah diberi sifat manusia berlawan dengan waktu .

2.    Penggunaan  unsur gaya bahasa anafora  atau pengulangan kata  pada awal baris adalah di dalam rangkap yang kelima baris yang  pertama ,kedua dan rankap kedua di baris pertama dan kedua    iaitu :-
dengan gerak tari dia lepas pukulan
dengan gerak tari dia tumpas lawan

sebentar dia berada di kiri
sebentar dia berada di kanan

3.    Penggunaan  unsur gaya bahasa asonansi iaitu  pengulangan  huruf   vokal  ‘e’ menimbulkan keindahan rentak bunyi. Pengulangan bunyi memberikan kesan pada emosi  semasa membaca sajak. Contoh perulangan asonansi adalah dalam rangkap pertama baris ketiga iaitu:
kemudian menari rentak perwira

4.    Penggunaan  unsur gaya bahasa aliterasi iaitu  pengulangan  huruf   konsonan  ‘n’ menimbulkan keindahan rentak bunyi. Pengulangan bunyi memberikan kesan pada emosi  semasa membaca sajak. Contoh perulangan asonansi adalah dalam rangkap ketigaa baris kedua iaitu:
berdepan dengan lawan

3.6       Nada
Nada Sajak Pendekar merupakan nasihat kepada anak-anak supaya menjadi manusia yang  mempunyai  ilmu pengetahuan,  mempunyai strategi dan membuat perancangan yang terperinci di dalam tugasan yang hendak dilakukan, sanggup menghadapi masalah dan  mempunyai cara untuk menyelesaikan masalah . Anak-anak juga perlu bijak menggunakan masa semasa melakukan tugasan.  Perkara ini penting  bagi menjamin sebuah  kejayaan bagi seseorang individu.  Kejayaan   seseorang individu  itu akan dipandang tinggi dan disangjung  tinggi oleh masyarakat. Sajak  ini sesuai bernada sinis.
3.7       Nilai
            Nilai yang terdapat di dalam  sajak  Pendekar ini adalah:
1.    Anak-anak  perlu ada asas pengetahuan tentang sesuatu perkara yang hendak dilakukan.
2.    Anak-anak ada strategi  semasa melakukan perkara  yang dirancang.

3.    Anak-anak  perlu merancang  dengan  terperinci  perancangan yang mahu dijalankan.
4.    Anak-anak  perlu berani  menerima risiko dan perlu bersedia dengan langkah-langkah untuk menyelesaikan masalah.
5.    Anak-anak perlu cekap dan bijak membahagikan masa supaya tugasan dapat diselesaikan mengikut masa yang ditetapkan.
6.    Kejayaan anak-anak akan membuatkan anak-anak diterima dan diiktiraf oleh masyarakat.
3.8       Pengajaran   
1.    Kita mesti ada asas pengetahuan untuk melaksanakan suatu tugasan yang dipilih.
2.    Kita hendaklah merancang dengan teliti  segala perancangan dibuat.
3.    Kita hendaklah mempunyai strategi untuk melaksanakan tugasan.
4.    Kita  perlu bijaksana membahagikan masa semasa menjalankan tugasan.
5.    Kita mesti berani menerima risiko dan bersedia dengan langkah-langkah  untuk menyelesaikan masalah.
6.    Kejayaan yang kita  dikecapi akan diiktiraf oleh masyarakat.
Analisa sajak
Wau
Kau sebenarnya bukan wau
kau sebenarnya bukan kau
tapi kertas sobekan
terkatung-katung megah
di langit kesuraman
berdansa
demi mekar mewangi
bibir kelana.
   
Layang kau bermusim
kau cambah detik ke detik
tika tandang temasya
langit perlu jadi pelangi
tamu akan kunjungi.
   
Pabila tonil tamat
temasya tamat
langit kembali kesuraman
kau kembali kepiatuan
bercumbu buana
bergelumangkan lumpur
bergelimangkan onak
kucup ratusan kaki
sorakan perwiraanmu
di langit mega.
   
Esok, lusa dan selamanya ...
akan diundang kau
akan dilayangkan kau
ke angkasa
demi mencorakkan langit kesuraman
demi menceriakan wajah kebengisan
kerana kau ialah WAU!
Dewan Sastera, Januari 2003

4.0       Maksud sajak  sajak Wau Nukilan Raja Rajeswari Seetha Raman
Rangkap 1
Penulis mentafsirkan wau sebagai kertas yang dicarikkan yang sedang melayang-layang di langit yang mendung. Wau  melayang seumpama  menari untuk menghiburkan pengunjung yang datang.

Rangkap 2
Permainan wau adalah bermusim. Permainan ini berkembang dari semasa ke semasa.Ketika pesta wau dijalankan langit bertukar menjadi berwarna-warni  dipenuhi warni. Ini menjadi tarikan untuk pengunjung datang untuk memeriahkan pesta wau.  

Rangkap 3
Apabila pesta wau berakhir, langit kembali redup. Wau tidak di pedulikan lagi. Wau akan tersadai di bumi, dipalit dengan lumpur, dan disaluti oleh  akar yang menjalar, dipijak oleh ratusan kaki . Wau hanya hebat di atas langit sahaja.

Rangkap 4
Wau akan terus diterbangkan di udara. Wau digunakn untuk menghiasi langit yang redup dan menceriakan wajah yang sedang marah. Itulah sebenarnya peranan  yang boleh dimainkan oleh  sebuah wau.

4.1       Maksud keseluruhan           
Sajak ini menceritakan  tentang  wau. Wau mengikut pendapat penulis sajak adalah kertas yang dicarikkan dan dilayangkan ke udara. Wau ini akan melayang untuk menghiburkan pengunjung yang datang. Semasa pesta wau dijalankan langit akan menjadi bewarna-warni dipenuhi wau yang pelbagai warna dan  rupa. Apabila pesta wau berakhir, langit akan kembali  suram. Wau akan terus dipinggirkan. Wau akan tersadai di bumi,dipalit dengan lumpur dan disaluti oleh akar yang menjalar dan hanya layak dilanyak dengan kaki. Permainan wau akan terus dimainkan. Wau mampu mencantikkan langit yang redup dan menceriakan  wajah  yang sedang marah. Itulah peranan sebuah wau.  
4.2       Tema
Tema sajak adalah perasaan simpati penulis sajak kepada  sebuah wau. Wau hanya digunakan apabila pesta wau yang dijalankan secara bermusim. Apabila pesta wau telah tamat, wau tidak mempunyai nilai lagi. Wau hanya dibiarkan tersadai di atas tanah, dipalit dengan lumpur, dan disaluti oleh  akar yang menjalar  dan dibiarkan dilanyak dengan  kaki.
4.3       Persoalan
1.    Perlu sikap menghargai sesuatu perkara sepanjang masa.
2.    Perlu menyayangi dan mengekalkan tradisi warisan  seperti wau.



4.4       Bentuk
Sajak ini  mempunyai  empat rangkap.  Rangkap pertama mempunyai  lapan baris. Rangkap yang kedua mempunyai  lima baris. Sementara yangkap yang ketiga adalah mempunyai  sepuluh  baris. Rangkap yang keempat mempunyai dua baris. Rangkap yang kelima mempunyai  dua baris.  Rangkap yang keenam mempunyai  tujuh baris. Jumlah patah kata dan suku kata dalam setiap baris juga bersifat bebas. Jumlah patah perkataan yang paling sedikit adalah satu patah perkataan iaitu perkataan  berdansa  di rangkap  pertama  dan baris keenam.  Sementara patah perkataan yang terbanyak adalah  empat patah perkataan. Setiap rangkap ada sahaja yang mempunyai empat patah perkataan. Rima  sajak  adalah bebas. Rangkap pertama rimanya adalah a,a,b, c,b,d,e,d. Di dalam rangkap yang kedua rima akhirnya adalah a,b,c,b,d,d. Sementara rangkap ketiga rima akhirnya adalah a,a,b,b,c,d,e,f,a,c dan rangkap yang keempat rima akhirnya adalah a,b,b,a,c,c,d.
4.5       Gaya Bahasa
1.    Pemilihan katanya atau diksinya yang  indah (puitis ) adalah di rangkap pertama, baris yang kelapan  iaitu:  
bibir kelana

2.    Penggunaan  unsur gaya bahasa personifikasi ada di dalam rangkap  kedua  baris  yang ketiga   iaitu:
Tika tandang temasya
Temasya  telah diberi sifat manusia  iaitu tandang.

3.    Penggunaan  unsur gaya bahasa anafora  atau pengulangan kata  pada awal baris adalah di dalam rangkap pertama baris yang  pertama ,kedua dan rangkap keempat di baris lima dan keenam   iaitu :-
Kau sebenarnya  bukan wau
kau sebenarnya  bukan kau

demi mencorakkan langit kesuraman
demi menceriakan wajah kebengisan



4      Penggunaan  unsur gaya bahasa asonansi iaitu  pengulangan  huruf   vokal  ‘e’ menimbulkan keindahan rentak bunyi. Pengulangan bunyi memberikan kesan pada emosi  semasa membaca sajak. Contoh perulangan asonansi adalah dalam rangkap pertama baris ketujuh dan rangkap keempat  baris ketujuh  iaitu:
demi mekar mewangi
kerana kau ialah WAU

5.    Penggunaan  unsur gaya bahasa aliterasi iaitu  pengulangan  huruf   konsonan  ‘t’   menimbulkan keindahan rentak bunyi. Pengulangan bunyi memberikan kesan pada emosi  semasa membaca sajak. Contoh perulangan asonansi adalah dalam rangkap kedua  baris ketiga  iaitu:
tika tandang temasya

4.6       Nada
Nada Sajak wau  merupakan perasaan simpati kepada nasib wau yang akan digunakan apabila musim pesta wau tiba dan wau seakan terbiar apabila musim pesta wau berakhir. Nada yang sesuai adalah melankolik.
4.7       Nilai
            Nilai yang terdapat di dalam  sajak Wau ini adalah:
1.    Masyarakat perlu menghargai warisan tradisi seperti wau.
2.    Peranan wau sebagai  warisan tradisi mesti diiktiraf sepanjang masa bukannya bermusim seperti sekarang.
3.    Wau perlu diberikan disimpan dengan baik  walaupun setelah tamat sesuatu pesta wau.
4.8       Pengajaran   
1.    Kita mesti menghargai warisan tradisi seperti wau.
2.    Kita hendaklah menyimpan wau dengan baik walaupun selepas temasya.
3.    Kita perlu menghormati  dan menyayangi hasil kerja diri sendiri dan orang lain.     


           







           


           








Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)