RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MENGGUNAKAN
BUKU DIBANMI
Tarikh : 20.8. 9.2015
Masa : 7.30
pagi – 8.30 pagi
Tahun : 1
Anugerah
Bilangan
murid : 4 orang
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tema : Kemasyarakatan
Tajuk : Tiga
sahabat
Standard
kandungan : 4.2 Membunyikan suku kata
Standard
pembelajaran : 4.2.1 Membunyikan
suku kata KV
Objektif
pembelajaran :
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat:
1. Menyebut
3 huruf [b],[u],[a] dan [i] dengan betul
2..Menyebut
dengan betul suku kata [ba],
[bi], [bu].
3.
Membaca perkataan [ baba], [babi], [babu] , [bubu] dengan betul.
Elemen
merentasi kurikulum : Sains,
Nilai murni, Muzik, Pendidikan Jasmani
Nilai murni : Hubungan mesra, menghormati rakan,bertolak
ansur.
Elemen nilai
tambah : Kemahiran
berfikir, kecerdasan pelbagai,
kreativiti dan inovasi
Bahan bantu
mengajar : Video lagu
Ladang Pak Atan, Video bunyi binatang, gambar burung, ulat, ayam, gambar itik, gambar,
donut, pizza, gula- gula, kek,burger , gambar kartun upin dan
ipin, bo bo boy, shin Can, Doraemon, basikal, kapal terbang,
kereta api, kereta,bola power point, kad suku kata.
Strategi PDP :Pemerhatian
direktif, kolaboratif
Pengetahuan
sedia ada murid: Murid biasa menyanyi
lagu menggunakan video lagu .
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Set
induksi
(
5 Minit )
|
Lagu: Ladang Pak Atan disediakan dalam CD
|
1.
Murid
mendengar lagu Ladang Pak Atan
2.
Murid
menyanyi bersama video yang
ditayangkan.
3.
Murid
bersoal jawab tentang lagu.
|
kreativiti dan inovasi
KBT:Kemahiran berfikir
|
Langkah
1
(
10 minit )
|
Watak
burung,ulat, ayam dan itik.
Soalan:
1.
Namakan
binatang ini.
2.
Apakah
nama huruf ini?
( guru
menunjukkan huruf b)
3.
Apakah
nama huruf ini?
( guru
menunjukkan huruf a)
4.
Apakah
nama huruf ini?
( guru menunjukkan
huruf i)
5.
Apakah
nama huruf ini?
( guru menunjukkan
huruf u)
6.
Guru
bersoal jawab dihujung penceritaan setiap bahagian akti
viti Buku DIBANMI.
|
1.
Murid
diperkenalkan watak burung,ayam dan
ulat.
2.
Murid
mendengar guru bercerita dengan menggunakan bahan di dalam power point.
3.
Murid
bersoal jawab dengan guru.
|
KBT: Kemahiran
berfikir
Nilai murni
KBT: Kecergasan
pelbagai
Kecergasan
interpersonal
|
Langkah
2
(
10 minit )
|
Persahabatan burung dan ayam,burung
dan itik, burung dan ulat
Soalan guru:iapakah nama persahabatan binatang ini?
1.
Apakah kesukaan
dua sahabat ini ?
|
1.
Murid
mendengar cerita guru
2.
Guru
bersoal jawab dengan murid tentang persahabatan burung dan ayam.
3.
Murid
menjawab soalan menguji ingatan murid.
|
KBT:
Kemahiran berfikir
|
Langkah
3
(
15 minit )
|
Cantuman
suku kata
1.
[
ba+ ba]
2.
[ba
+ bi ]
3.
[ba+
bu]
4.
[bu
+ bu]
5.
[bubu
baba]
6.
[bubu
babu]
|
1.
Murid
mendengar penerangan guru
2.
Guru
bersoal jawab dengan murid.
3.
Murid
menjawab soalan menguji ingatan murid.
|
Kerja berkumpulan secara kolaboratif
KBAT:
Strategi berfikir secara
metakognitif
Nilai murni tolong
menolong
|
Langkah
4
(
10 Minit )
|
Latihan kumpulan
·
Mencantum suku kata yang dipelajari.
·
Menunjukkan
kepada rakan suku kata yang telah dicantum.
|
1.
Murid
mengambil suku kata yang diedarkan guru.
2.
Murid
mencantum suku kata yang diberikan
guru.
3.
Murid
menunjukkan hasil cantuman kepada guru.
|
Kemahiran berfikir
Nilai
murni-bertolak
ansur –tidak berebut menggunakan warna yang disediakan.
|
Penutup
(
5 Minit )
|
Nilai murni
1.
Murid
semuanya
2.
Murid
mengikuti pelajaran dengan baik pada hari ini. Berikan tepukan untuk diri
sendiri.
3.
Kita
mestilah mengamalkan sikap yang baik.
·
Hubungan
mesra dengan rakan.
·
Menghormati
rakan.
.
|
1.
Murid
menyanyikan lagu Ladang Pak Atan.
2.
Murid
mendengar kesimpulan yang guru berikan tentang pelajaran yang dipelajari hari
ini.
|
kreativiti dan inovasi
Pergerakan kenestatik
Penerapan nilai murni.
|
B. Aplikasi
Di dalam set induksi saya memilih lagu
Tolong kami bantu kami untuk memulakan pengajaran. Saya memilih untuk
menggunakan lagu tolong kami bantu kami
bagi menarik minat murid mengikuti pelajaran. Lagu ini diperkenalkan dalam filem Tiga Abdul. Ramai khalayak yang mengetahui dan berminat dengan lagu P.Ramlee ini. Lagu ini juga menarik dan sesuai
dengan isi pelajaran yang hendak disampaikan iaitu sikap tolong menolong. Lagu ini bersesuaian
dengan kaedah yang saya gunakan iaitu mengalami dan menghayati. Murid boleh
menghayati lirik lagu dengan menyesuaikan dengan pengalaman masa lalu murid.
Jika lirik lagu ini dihayati ianya boleh menimbulkan rasa insaf dalam diri
murid-murid. Dengan cara ini murid mudah untuk menghayati cerita akan
diperkenalkan nanti oleh guru.
Di
dalam langkah pertama, saya menayangkan sorotan cerita berkaitan pengemis yang sedang
meminta sedekah. Saya gunakan video ini untuk menarik minat murid
terlebih dahulu untuk menceritakan pengalaman
mereka tentang situasi semasa berjumpa
dengan individu yang memerlukan bantuan.
Saya juga mahu murid menceritakan pengalaman mereka menerima bantuan orang lain
kerana berberapa masalah contohnya dihantar pulang oleh guru kerana ketinggalan
bas dan sebagainya. Menurut Saedah Siraj ( 1985), dalam Khairuddin Mohamad, Wan
Zaliha Wan Othman dan Amanah Mohd.Noor, asas
kepada kaedah ini ialah pengalaman, perenungan dan penganalisisan. Murid
dilatih membuat analisis pengalaman sendiri secara bebas tanpa terikat kepada
pendapat orang lain ,teks yang dikaji mahupun pangarang itu sendiri. Saya juga ingin mencungkil perasaan murid
apabila seandainya mereka juga terdiri daripada insan yang memerlukan
pertolongan seperti peminta sedekah ataupun anak-anak yatim. Mengikut kaedah mengalami menghayati, murid
perlu menghayati dahulu seni sastera yang diperkenalkan dahulu dalam bilik darjah. Penghayatan akan berlaku
dengan adanya pertembungan antara pengalaman lama dengan pengalaman yang baru
didapati daripada karya.
Saya
menggunakan teknik soalan terbuka
dan video peminta sedekah yang sedang
meminta sedekah dan cara mereka menerima layanan daripada orang ramai. Teknik
ini menggabungkan pengalaman murid atau
peristiwa yang akan dipelajari daripada
karya sastera dan menimbulkan
penghayatan dari isi pelajaran iaitu sikap tolong menolong sesama makhluk.
Contoh soalan yang saya akan ajukan kepada
murid adalah: Pernahkan kamu melihat situasi orang meminta pertolongan? Di mana
tempat itu? Bagaimanakah tindakan kamu? Adalah kamu pernah mengalami peristiwa
ditolong oleh orang lain? Apakah
perasaan kamu jika kamu melihat peminta sedekah dilayan dengan kasar oleh orang
ramai. Kamu rasa patutkah perkara ini berlaku?
Video ini akan melahirkan perasaan yang mendalam dalam jiwa murid dan
mereka mudah untuk menghayati peristiwa itu.Mereka juga boleh mengingati semula
pengalaman yang pernah mereka alami.Dengan cara ini lebih mudah murid meluahkan
isi hati dan perasaan mereka berkenaan
peristiwa itu.
Di
dalam langkah yang kedua guru mengedarkan petikan Burung Merpati dan Semut
kepada murid. Guru meminta murid untuk membaca petikan dan memahami petikan itu.
Murid perlu menyelami isi karya secara mendalam. Murid perlu diberi masa dan
peluang untuk membaca karya dan memperoleh kesan keseluruhan cerita untuk
penghayatan. Petikan ini mengisahkan tentang seekor Burung Merpati yang sanggup
menolong Semut yang kelemasan di dalam
sungai. Semut jatuh ke dalam sungai akibat kakinya tergelincir semasa mencari makanan. Burung
Merpati menolong Semut dengan cara
memberikan sehelai daun kepada semut yang sedang kelemasan. Pada masa yang lain pula, Semut telah membalas jasa Burung Merpati dengan cara
mengigit kaki pemburu yang ingin menembak Burung Merpati.Guru perlu memberikan
peluang untuk mengkritik, menganalisa dan membuat penilaian kepada sikap watak
dalam karya. Dengan cara ini murid dibiasakan untuk meluahkan pendapat tentang
sesuatu perkara serta belajar untuk berfikir secara kritis. Sekaligus bakat
murid dalam menjana idea baru dapat diperkembangkan dan murid belajar untuk
mencari jalan penyelesaian untuk permasalahan yang mereka pelajari di dalam
cerita Burung Merpati dan Semut. Dengan cara ini juga murid akan dapat mengesan isi cerita dengan lebih mudah kerana
isi cerita itu adalah sama dengan
perkara yang difikirkan oleh mereka pada masa itu. Justeru itu murid lebih menghayati peristiwa yang sedang dipelajari dengan lebih berkesan.
Di
dalam langkah yang ketiga saya meminta murid di dalam kumpulan untuk membina dialog tentang cerita
Burung Merpati dan Semut. Setiap kumpulan mempunyai 5 ahli. Setiap ahli
digalakkan untuk memberikan idea kepada ketua kumpulan untuk menghasilkan
dialog cerita Burung Merpati dan Semut. Saya akan merangsang penghayatan murid
dengan menggunakan video cerita Burung Merpati dan Semut dan juga dengan
menggunakan gambar bersiri tentang perjalanan cerita. Murid akan bekerjasama
dalam kumpulan untuk membina dialog cerita Burung Merpati dan Semut dengan cara
mereka sendiri. Kumpulan murid akan
mempersembahkan lakonan kumpulan masing-masing di depan kelas dengan
menggunakan watak Burung Merpati, Semut dan
pemburu. Murid dapat membina
dialog dengan baik dan seterusnya dapat melakonkan watak kerana murid telah
menghayati perjalanan cerita Burung Merpati dan Semut. Murid digalakkan untuk
membuat dialog yang menarik untuk dipersembahkan
kepada penonton semasa sesi lakonan.
Di
dalam langkah keempat, saya menyediakan latihan kepada murid
yang menguasai kemahiran dan murid yang lemah. Murid yang menguasai kemahiran perlu menyambung
ayat daripada bahagian A dan B untuk membentuk cerita Burung Merpati dan Semut. Murid yang mempunyai idea yang lain boleh juga
mengolah ayat menjadi lebih menarik. Guru perlu menggalakkan kreativiti murid
disamping mencungkil idea baru yang kritis daripada murid. Murid perlu dibiasakan
untuk meluahkan ilham yang bernas dalam penulisan yang dihasilkan.
Bagi
murid yang lemah, mereka perlu mencantumkan suku kata di dalam kumpulan A dan
B. Murid juga digalakkan untuk cuba
membuat frasa ayat berkenaan cerita Burung Merpati dan Semut daripada lembaran kerja yang diberikan guru. Guru
perlu memberikan galakan sama rata kepada setiap murid untuk mengeluarkan idea kreatif
mereka. Galakan daripada guru ini akan menimbulkan inspirasi murid untuk
mencuba melakukan yang terbaik seperti semut yang berusaha memanjat anggota badan pemburu sehingga dapat mengigit tangan pemburu sekaligus berjaya
menyelamatkan Burung Merpati daripada ditembak.
Di
dalam langkah yang terakhir saya meminta murid menyanyikan lagu tolong kami bantu kami dan juga menerapkan nilai-nilai murni yang ada di
dalam cerita Burung Merpati dan Semut. Nilai murni yang boleh diterapkan adalah sikap
tolong menolong, sikap hormat menghormati,
dan belas kasihan sesama insan. Murid perlu dirangsang untuk menjadikan nilai
murni yang ada dalam cerita itu sebagai
pengajaran yang berkesan untuk dijadikan pedoman untuk mengharungi liku-liku hidup di dunia sebenar. Cerita
Burung Merpati yang mengandungi
nilai-nilai murni mampu membantu kanak-kanak mempelajari cara
menyelesaikan sesuatu masalah sebagaimana kaedah penyelesaian yang digunakan oleh watak cerita.
Cerita Burung Merpati dan Semut mengajar
murid mencari jalan untuk menyelesaikan
masalah, menunjukkan cara tindakan yang betul serta akibat sesuatu
perbuatan sama ada positif atau negatif.
Nilai murni yang ditonjolkan pada watak cerita sama ada berdasarkan
pengalaman yang sebenar mahu pun rekaan sememangnya memberi kesan positif pada
diri kanak-kanak. Cerita Burung Merpati
dan Semut memberi tunjuk ajar kepada
kanak-kanak untuk membuat keputusan positif apabila murid menghadapi masalah pada masa depan.
Cerita yang memaparkan tentang masalah yang dihadapi watak dan cara penyelesaian masalah oleh watak dalam
sesebuah cerita wajar diterapkan kepada
kanak-kanak selalu. Hal ini bertujuan memberi kesedaran kepada kanak-kanak
tentang realiti kehidupan yang sebenar
di samping membantu mereka menangani sesuatu permasalahan dengan bijak dan
rasional. Bahan sastera juga membentuk
manusia agar menjadi lebih sensitif terhadap kehidupan dan boleh mengambil
iktibar berdasarkan kehidupan masyarakat seharian.
Ulasan
Catat Ulasan