BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

1.0          Pengenalan
             
1.1       Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Pendidikan di Malaysia ialah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggung jawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara. Falsafah pendidikan Kebangsaan ini menjadi paksi utama dalam pembentukan Standard Kurikulum Bahasa Malaysia. Pembinaan kerangka standard ini berdasarkan prinsip Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah.
                                                                                                             
1.2       Standard Kurikulum Bahasa Malaysia
            Standard Kurikulum Bahasa Malaysia berpaksikan Rukun Negara, Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Standard ini menjunjung peranan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa perpaduan negara, bahasa ilmu dan bahasa pengantar di sekolah. Standard ini turut menitikberatkan penggabungjalinan kemahiran bahasa, penyerapan ilmu dan nilai murni. Standard Kurikulum Bahasa Malaysia boleh dijadikan pemangkin untuk memahami akal budi, pemikiran dan sosiobudaya penuturnya ke arah melahirkan semangat cinta akan bahasa dan tanah air yang dikongsi bersama dalam satu wawasan demi memartabatkan bahasa Melayu.
            1.3       Fokus     
Pada akhir pembelajaran Bahasa Malaysia sekolah rendah, murid dapat memperkaya kosa kata, mempertingkatkan pemahaman berbahasa dan menguasai bahasa serta berkomunikasi secara berkesan bagi menyampaikan pendapat, idea dan maklumat dalam pelbagai situasi pembelajaran, hubungan sosial dan kehidupan harian.
1.4       Kemahiran Bahasa
Kemahiran bahasa meliputi kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca, dan kemahiran menulis. Kemahiran bahasa merupakan teras penguasaan bahasa baku.

1.4.1    Kemahiran Mendengar
Kemahiran mendengar merujuk keupayaan murid mendengar dengan teliti, memahami dan menghayati secara lisan perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan, serta dapat memberikan respons.

1.4.2    Kemahiran Bertutur

Kemahiran bertutur merujuk keupayaan murid berkomunikasi untuk menjalin hubungan dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan serta idea yang kreatif dan kritis dengan sebutan dan intonasi yang betul secara sopan dan bertatasusila. Penekanan juga diberikan pada penggunaan tatabahasa yang betul.
1.5       Penekanan Konsep 5P

Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia menekankan konsep penggabungjalinan, penyerapan, pengayaan, pemulihan dan penilaian. Hal ini selaras dengan usaha memenuhi konsep bersepadu dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Strategi pengajaran dan pembelajaran tersebut adalah seperti yang berikut:

1.5.1   Penggabungjalinan         
Penggabungjalinan memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui proses ini, beberapa kemahiran dapat dikuasai serentak. Cara ini juga dapat mengelakkan kebosanan dalam proses pembelajaran. Kemahiran dapat digabungjalinkan, sama ada kemahiran yang terdapat dalam hasil pembelajaran atau kemahiran daripada mata pelajaran lain.

1.5.2    Penyerapan       
Dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia, unsur ilmu, nilai murni dan kemahiran bernilai tambah boleh diserapkan. Penyerapan ini mengandungi pelbagai ilmu dan disiplin daripada mata-mata pelajaran lain.

1.5.3    Penilaian
Penilaian dianggap sebagai sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian merupakan sesuatu aktiviti untuk mendapatkan maklumat yang berguna bagi menentukan pencapaian sesuatu objektif pengajaran atau pembelajaran. Penilaian perlulah dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui proses penilaian berterusan segala kelemahan dapat dikenal pasti dan jenis tindakan susulan dapat diambil terhadap seseorang murid sama ada berbentuk pemulihan atau pengayaan.
1.5.4    Pengayaan
Program pengayaan perlu diberikan penekanan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) kerana keadaan murid yang berbeza dari segi kebolehan, keupayaan, bakat, dan minat. Murid hendaklah diberikan bahan yang berbeza untuk digunakan secara bersendirian atau dengan bimbingan guru. Bahan bacaan tambahan, kad, permainan dan bahan aktiviti boleh diberikan kepada murid yang telah menguasai kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada jangka masa yang ditentukan.

1.5.5    Pemulihan
Program pemulihan disediakan untuk membantu murid menguasai kemahiran asas yang belum dapat dikuasai dalam tempoh yang ditetapkan. Bahan untuk program ini terdiri daripada kad, carta, bahan maujud, alat permainan, dan lain-lain yang boleh digunakan secara berperingkat-peringkat daripada yang mudah kepada yang sukar. Pelaksanaan program ini adalah mengikut kadar kemampuan murid menguasai sesuatu kemahiran.
2.0       Pengayaan                    
Pelbagai persoalan akan timbul apabila seseorang guru memikirkan tentang aktiviti pengayaan di bilik darjah. Untuk siapa pengayaan diberikan? Adakah untuk semua murid? Bilakah aktiviti pengayaan boleh dijalankan? Apakah bahan atau aktiviti yang sesuai untuk pengayaan. Selain itu terdapat juga perkara yang menjadi sebutan setiap guru apabila ingin melaksanakan proses pengayaan seperti tidak ada masa, sukar menyediakan bahan dan kurang jelas cara perlaksanaannya. Jika diamati, masalah-masalah ini tidaklah sukar untuk diatasi sekiranya guru telah memahami dengan jelas konsep pengayaan dan menyedari bahawa program pengayaan amat penting dan perlu diberi kepada murid.
            Murid-murid merupakan individu yang berbeza dari segi fizikal, mental, emosi serta dilingkungi dalam persekitaran yang berbeza.  Oleh itu, keupayaan pembelajaran dan penguasaan sesuatu kemahiran adalah berbeza. Guru harus memberi peluang kepada setiap individu untuk memperluaskan pengetahuan mereka mengikut keupayaan dan kemampuan masing-masing. Program pengayaan dirancang agar murid-murid dapat memperkayakan dan memperkembangkan daya kreativiti mereka dan berpeluang menjalankan aktiviti yang lebih mencabar.
            Sesuai dengan perkembangan pendidikan kini yang tidak lagi berpusatkan kepada guru, program pengayaan ini dapat memberi peluang kepada murid untuk lebih aktif dalam proses pembelajaran. Ini amat sesuai dengan kehendak program pengayaan di mana proses pembelajaran bercorak belajar sendiri, tanpa perlu banyak bimbingan guru. Melalui proses pengayaan ini murid dapat memenuhi keperluan dari segi memperluaskan pengetahuan dan pengalaman serta dapat merangsang pemikiran mereka.
2.1       Konsep pengayaan
            Pengayaan merupakan aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dijalankan sama ada di dalam kelas ataupun di luar waktu persekolahan. Pengayaan mengandungi unsur-unsur untuk meluaskan pengetahuan dan pengalaman serta mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari. Melalui aktiviti ini murid-murid akan berpeluang untuk memperkembangkan lagi minat, kreativiti, sifat ingin tahu, sikap berdikari dan bakat kepimpinan di samping melibatkan diri dalam membuat sesuatu keputusan untuk diri sendiri, kumpulan dan masyarakat.
2.2       Objektif pengayaan 
Aktiviti pengayaan disediakan untuk membolehkan murid:
a.    Menggunakan kemahiran yang telah dikuasai dalam pembelajaran biasa bagi memperluaskan lagi pengalaman dan pengetahuan mereka.
b.    Menjalani kegiatan-kegiatan yang lebih mencabar kebolehan mereka.
c.    Menggunakan masa lapang dengan berfaedah mengikut keperluan, minat dan bakat.
d.    Melahirkan daya cipta menerusi pemikiran dan kegiatan serta boleh menilai hasil kerja sendiri.
e.    Memupuk dan memperkembang asas kepimpinan.
f.     Menimbulkan minat untuk pembelajaran kendiri dan menanam sikap berdikari.
g.    Meminati dan mengusai bacaan luas dengan membuat rujukan terhadap pelbagai                                                          
bahan dan sumber pengetahuan.
2.3       Kumpulan sasar
Program pengayaan dalam KBSR adalah dirancang untuk semua murid di dalam kelas sama ada kumpulan cerdas, sederhana atau lemah. Kesediaan murid untuk mendapat sedikit atau banyak pengalaman bergantung  kepada keupayaan dan kebolehan masing-masing dalam menguasai sesuatu kemahiran yang ditetapkan. Dalam hal ini, tidak dinafikan murid-murid yang cerdas akan mendapat lebih banyak  aktiviti pengayaan berbanding murid yang sederhana dan lemah.
2.4       Murid pengayaan                    
Murid pengayaan ialah murid yang berkeupayaan dalam kemahiran 3M serta berkemampuan     dalam daya pemikiran  abstrak. Mereka mempunyai kemampuan untuk menganalisa sesuatu dan membezakan antara yang penting dan kurang penting seperti dalam kefahaman dan menganalisis teks. Murid-murid ini juga mempunyai kelebihan koordinasi pancaindera dengan pemikiran, pengamatan, pendengaran dan pertuturan. Mereka berupaya   menerima konsep-konsep baru, boleh mengingati kembali dan cerdas serta berpengalaman tentang alam sekeliling. Murid ini juga  mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan boleh bertindak balas dengan    bebas dan kreatif. Mereka berkebolehan belajar sesuatu dalam waktu yang terhad. Murid-murid mempunyai darjah kecerdasan yang tinggi berbanding rakan-rakan sebaya yang lain.
2.5       Prinsip program pengayaan
Guru harus mengambil kira beberapa perkara dalam usaha untuk menyediakan aktiviti pengayaan. Aktiviti yang disediakan harus memberi penekanan kepada aktiviti yang bersikap kreatif dan eksperimental. Aktiviti  ini juga harus menekankan  murid membuat kerja sendiri dan  hasilan kendiri. Aktiviti juga harus menggunakan daya usaha sendiri. Aktiviti  yang dirancang juga  perlu memberi peluang murid  untuk membina sifat kepimpinan sosial.  Aktiviti juga  mestilah menggunakan kaedah dan organisasi yang mudah ubah.  Aktiviti yang dijalankan  juga mesti  melibatkan pembacaan luas.
 2.5.1  Langkah-langkah menjalankan program pengayaan strategi pelaksanaan aktiviti   pengayaan.       
1.  Kumpulan Mengikut Kebolehan
Murid dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu cerdas, sederhana dan lambat. Setiap kumpulan menjalankan aktiviti pengayaan dengan menggunakan        kemahiran yang sama tetapi dengan aras kesukaran yang berbeza.
2.  Aktiviti Pengayaan Serentak  Dengan Aktiviti Pemulihan
Murid cerdas dan sederhana menjalankan aktiviti pengayaan manakala     murud-murid lambat menjalankan aktiviti pemulihan. Arahan yang diberikan kepada kumpulan cerdas dan sederhana perlu jelas agar mereka dapat menjalankan aktiviti pengayaan secara individu tanpa            bimbingan guru. Guru boleh memberi tumpuan atau perhatian kepada murid-murid lambat yang menjalakan aktiviti pemulihan.
3.  Aktiviti Pengayaan Melalui Kumpulan Pelbagai Kebolehan 
Murid-murid cerdas dilatih membantu murid-murid lambat menjalankan aktiviti  pengayaan yang disediakan. Murid-murid cerdas dapat menambahkan pengalaman memimpin dan       memupuk semangat kerjasama antara murid dalam kumpulan masing-masing.Cara ini amat sesuai untuk menjalankan pelbagai aktiviti yang berlainan dalam masa yang sama. Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan ialah kerja projek, permainan dan         rekreasi dan sebagainya.
2.5.2    Pengelolaan Aktiviti Pengayaan
1.  Pilihan Murid
 Aktiviti pengayaan dijalankan secara tidak formal, iaitu guru hanyalah sebagai pendorong dan penggalak kepada murid untuk memilih dan menjalankan aktiviti yang disediakan. Bagi murid cerdas dan sederhana bimbingan khusus daripada guru kurang diperlukan kerana kebanyakan aktiviti pengayaan yang diberikan  adalah berbentuk belajar sendiri.Tumpuan guru lebih diutamakan untuk membimbing dan membantu murid-murid yang lambat. Memandangkan murid-murid lebih senang berinteraksi dengan rakan sebaya, guru bolehlah pada masa-masa tertentu mendapatkan bantuan daripada murid-murid yang cerdas bagi membantu murid-murid  yang lambat menjalankan aktiviti mereka. Cara ini buka sahaja berfaedah  kepada murid-murid yang lambat, tetapi juga berfaedah kepada murid-murid yang cerdas kerana secara tidak langsung pengetahuan dan pengalaman mereka bertambah. Di samping itu, bakat kepimpinan dapat dikembangkan dan semangat  kerjasama dapat dipupuk diantara mereka. Setelah murid-murid selesai menjalani sesuatu aktiviti yang diberikan, hasil kerja mereka hendaklah diberi penghargaan, contohnya dengan cara  mempamerkan hasil kerja mereka atau mengadakan perbincangan kelas.
2.  Pilihan Guru
Aktiviti pengayaan biasanya dijalankan secara formal untuk semua murid mengikut keupayaan mereka. Pengajaran dan pembelajaran boleh dijalankan berdasarkan aktiviti-aktiviti yang dicadangkan dalam buku teks atau buku panduan khas yang ditetapkan. Ia hendaklah dijalankan selepas murid-murid diberi aktiviti-aktiviti asas untuk sesuatu kemahiran. Aktiviti-aktiviti ini adalah untuk membantu murid-murid mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari.
2.5.3    Pelaksanaan Aktiviti Pengayaan
Untuk melaksanakan aktiviti pengayaan, guru haruslah mengambil kira beberapa perkara seperti objektif, ruang dan tempat, masa,  aktiviti dan bahan.
a.  Objektif                                      
Guru perlu melihat kumpulan sasar mereka supaya aktiviti yang diberi sesuai dengan kemampuan serta tahap pencapaian murid. Semasa menentukan objektif kumpulan dalam aktiviti pengayaan guru perlulah memberi perhatian terhadap beberapa perkara seperti objektif kumpulan hendaklah berdasarkan kepada kemahiran-kemahiran yang sama. Peringkat kesukaran bagi objektif kumpulan hendaklah berbeza dan bersesuaian dengan kebolehan dan taraf pencapaian kumpulan  masing-masing. Peringkat pencapaian minimum bagi setiap kumpulan hendaklah bersesuaian dengan kebolehan kumpulan masing-masing.


b.  Ruang dan Tempat
Dalam konteks KSSR, biasanya murid dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan cerdas, sederhana dan lambat. Pada dasarnya, bilangan murid dalam setiap kumpulan adalah berbeza. Kebiasaannya kumpulan sederhana adalah lebih besar bilangannya berbanding kumpulan cerdas dan lambat. Walaupun begitu, murid tidak kekal dalam kumpulannya berdasarkan pencapaiannya dan juga mata pelajaran. Penyusunan kerusi meja bergantung kepada kesesuaian aktiviti yang dijalankan.
            Guru juga boleh menjalankan pengayaan kepada murid yang telah menghabiskan aktiviti berkumpulan di ruangan khas yang disediakan. Misalnya di dalam sesuatu kelas disediakan ruangan pengayaan secara terancang. Guru perlu memastikan pergerakan murid semasa pengayaan adalah terkawal dan aktiviti yang dibuat hendaklah memenuhi keperluan murid yang terlibat.
c.  Masa
Program pengayaan boleh dijalankan pada masa yang ditentukan setiap hari.   Guru boleh memilih masa tertentu dalam mana-mana mata pelajaran  bagi menjalankan aktiviti pengayaan. Ini dapat memberi peluang kepada semua murid menjalankan aktiviti secara serentak. Selepas menjalankan aktiviti asas untuk sesuatu kemahiran murid-murid boleh melakukan aktiviti pengayaan bagi tujuan pengukuhan untuk kemahiran yang dipelajari. Murid akan membuat aktiviti pengayaan selepas menguasai sesuatu kemahiran atau sekumpulan kemahiran. Murid yang menguasai kemahiran yang diajar lebih awal daripada murid yang lain akan diberikan aktiviti pengayaan.  Murid-murid yang cerdas akan diberikan program pengayaan sementara yang lambat lambat menguasai kemahiran yang diajar akan diberikan  program pemulihan. Murid-murid yang lambat ini yang diamanahkan kepada kumpulan murid yang  telah menguasai kemahiran sebagai Pembimbing  Rakan  Sebaya.
d.         Aktiviti
Dalam program pengayaan pelbagai aktiviti boleh dijalankan secara individu atau secara kumpulan. Bagi aktiviti individu, guru hendaklah memberi arahan yang jelas supaya murid dapat memjalankan aktiviti dengan berkesan. Bagi aktiviti berkumpulan pula, guru boleh meminta murid yang cerdas membimbing murid yang lemah. Dengan cara ini murid berpeluang mengembangkan bakat kepimpinan serta keyakinan diri dan semangat kerjasama dapat di pupuk.
e.         Bahan
Bahan merupakan pekara yang penting dalam sesuatu aktiviti pengayaan. Bahan-bahan ini mungkin boleh dibeli, disediakan oleh guru ataupun bahan semulajadi yang terdapat di persekitaran sekolah.     Dalam memilih atau menyediakan bahan-bahan ini guru seharusnya membuat pertimbangan tentang beberapa perkara seperti:
a)    Ada kaitan dengan kemahiran yang dipelajari.
b)    Menarik dan mencabar.                  
c)    Sesuai dengan kebolehan murid.
d)    Sesuai dengan minat dan bakat murid.
e)    Bahan yang digunakan sejajar dengan peringkat kemahiran murid.
f)     Peringkat kesukaran sesuai dengan tahap murid.
                                                                                
Oleh kerana aktiviti pengayaan merupakan aktiviti yang bercorak belajar sendiri, maka bahan-bahan yang digunakan hendaklah mengandungi arahan-arahan atau penerangan yang jelas supaya murid-murid dapat menjalankan aktiviti dengan sempurna tanpa banyak bergantung kepada guru.
3.0       Pemulihan
Terdapat sebilangan murid sekolah rendah yang tidak dapat menguasai kemahiran bahasa seperti lisan, membaca dan menulis dengan baik. Malahan masih ada pelajar pada peringkat menengah yang masih gagal menguasai kebolehan berbahasa dengan baik. Tidak dapat dinafikan kemungkinan ada di antara murid-murid tersebut tidak boleh bercakap dan menulis disebabkan ketidakupayaan mental atau kecacatan yang mengganggu proses pembelajaran mereka. Golongan kurang upaya ini hanya terdiri dari bilangan yang amat kecil berbanding kanak-kanak lain yang merupakan majoriti kanak-kanak normal yang tiada sebarang kecacatan mental atau kecacatan fizikal.
            Mereka dikenali sebagai murid lembam yang didefinisikan oleh Brennan (1974) sebagai 'murid-murid yang gagal menghadapi kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka tetapi kegagalan mereka tidak dapat dianggap sebagai disebabkan oleh kecacatan...' Kadangkala mereka juga dilabel sebagai murid berpencapaian rendah dimana taraf pencapaian mereka yang tidak memuaskan berbanding dengan taraf pencapaian purata rakan-rakan sebaya pada peringkat persekolahan itu.
            Setiap guru harus faham akan konsep program pemulihan dalam kelas biasa seperti yang dikehendaki dalam KSSR. Kadang kala guru tidak menyedari terdapat murid yang bermasalah yang patut diberi peluang atau bimbingan untuk mengatasi masalah dalam pembelajaran mereka. Penekanan harus diberikan bagaimana cara memulihkan murid-murid yang menghadapi masalah dalam penguasaan kemahiran lisan, membaca, menulis dan mengira.
            Aktiviti-aktiviti khas perlu dirancangkan dan dijalankan untuk menolong murid-murid lembam mengatasi kesulitan pembelajaran atau meningkatkan pencapai mereka ke taraf normal. Dengan kata-kata lain pengajaran pemulihan adalah bertujuan untuk memulihkan masalah pembelajaran murid lembam supaya mereka tidak terus ketinggalan dan menjadikan mereka setanding dalam pencapaian dengan rakan sebaya mereka.                    
3.1       Konsep pemulihan
            Pemulihan merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran yang memberi keutamaan kepada masalah murid serta langkah-langkah yang wajar diambil untuk mengenalpasti dan memulihkannya. Program pemulihan juga akan memberi perhatian kepada sikap murid yang negatif dan tingkah laku yang kurang baik yang akan menjejaskan pembelajaran dan pembentukan sikap yang baik.
            Dalam konteks KSSR, program pemulihan merupakan langkah-langkah khusus yang dijalankan untuk membantu murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas 3M. Mereka akan diberi pemulihan sebaik sahaja masalah mereka dikesan dan dikenal pasti.
            Murid yang menghadapi masalah pembelajaran dan memerlukan pemulihan adalah mereka yang memperolehi pencapaian di bawah paras yang sepatutnya. Murid-murid ini tedapat disemua peringkat persekolahan, sama ada di bandar ataupun di luar bandar. Masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid seperti ini mungkin masalah ringan dan pemulihan boleh dijalankan oleh guru kelas biasa. Masalah pembelajaran yang berat dan kompleks hendaklah di jalankan oleh guru pemulihan khas. Murid yang mengikuti program pemulihan dalam kelas biasa akan diubahsuai tempat duduk mereka dalam kumpulan yang tertentu mengikut perkembangan mereka dari semasa ke semasa.
4.0       Perbezaan antara pemulihan khas dengan pemulihan dalam kelas biasa
 Program pemulihan khas dan pemulihan dalam kelas biasa mempunyai perbezaan dan perlulah difahami. Terdapat dua faktor yang membezakan konsep pemulihan khas dan pemulihan dalam kelas biasa. Faktor penting yang membezakan kelas pemulihan ini adalah masalah murid dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran.
4.1       Masalah Pembelajaran
Pelbagai masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid-murid sama ada peringkat ringan dan kompleks. Kebiasaannya masalah pembelajaran ringan boleh diatasi oleh guru kelas biasa manakala masalah yang kompleks hanya dapat diatasi oleh guru pemulihan khas. Murid yang mengatasi masalah ringan adalah murid yang agak lambat memperolehi sesuatu kemahiran. Pencapaian murid seperti ini adalah tidak stabil.
            Murid yang menghadapi masalah pembelajaran yang lebih kompleks pula mengalami pelbagai halangan dan rintangan. Masalah pembelajaran kategori ini hanya dapat diatasi melalui program pemulihan yang lebih khusus dan klinikal. Masalah utama murid-murid ini berkemungkinan tidak dapat menaakul, mengamati dan menghadapi masalah perkembangan psikomotor.
            Untuk mengatasi masalah pembelajaran secara menyeluruh, sikap yang kurang baik perlu dipulihkan terlebih dahulu. Kepincangan sosial dan ketidakstabilan emosi juga boleh menyebabkan murid itu gagal memberi tumpuan terhadap pelajaran. Masalah ini mungkin akan menjadi serius yang boleh menghalang murid untuk mencapai kemajuan yang memuaskan seperti yang diharapkan. Sikap negatif yang menjadi masalah kepada murid ialah seperti rendah diri, tiada tumpuan pelajaran, pengasingan diri, agresif dan terlampau aktif.
4.2         Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran
            Pendekatan pengajaran dan pembelajaran bagi membantu murid-murid yang menghadapi masalah ringan dan kompleks.
 
     4.3       Senarai Masalah dan Punca Masalah

Masalah


Punca Masalah

Lisan
1. Kesukaran mengenali perbezaan
    bunyi atau perkataan yang
    disebutkan. Contoh: d dan p
2. Kesukaran memahami arahan
    lisan.
3. Boleh melihat perkataan tetapi
    tidak dapat menyebutnya.


1. Masalah membezakan apa yang 
    didengar disebabkan oleh tekanan
    yang berbeza yang diberi.
2. Tekanan perasaan. Lemah
    menerima apa yang didengar.
3. Sukar menterjemah perkataan
    yang dilihat kepada bunyi.

Bacaan
1. Meninggalkan perkataan, rangkai
    kata dalam ayat.

2. Membaca perkataan dan kiri ke 
    kanan dan kanan ke kiri semula
   dalam satu ayat/garisan.
3. Meninggalkan dan menggantikan
    perkataan.
4. Kesukaran mengenal perkataan.
5. Menggabungkan perkataan.
    Contoh: Ibu anda cantik dibaca
    ibunda cantik.
6. Boleh membaca dengan baik tetapi
    lemah dalam kefahaman.


1. Kekurangan kawalan mata.
    Tekanan perasaan. Lemah
    mengikut urutan.
2. Lemah dalam kawalan mata.
    Tekanan perasaan.

3. Lemah dalam kawalan mata.

4. Kekurangan kawalan mata.
5. Kekurangan kawalan penglihatan.


6. Tekanan perasaan. Lemah
    kawalan mata.

Penulisan
1. Tidak menjarakkan perkataan
    dengan perkataan lain bila
    menyalin sesuatu ayat.

2. Meninggalkan perkataan apabila
    menyalin.

3. Mencampuradukkan huruf besar 
    dan huruf kecil.

4. Menulis tidak selari dalam
    perkataan dan garisan.                                                  


1. Kurang kawalan pergerakan
    tangan.


2. Kekurangan kawalan mata.
    Tekanan perasaan.

3. Lemah dalam kawalan mata.


4. Lemah dalam pengelolaan ruang.

Kelakuan
1. Berkhayal.
2. Malu.
3. Boleh mendengar dan menyebut
    arahan tetapi tidak boleh
    melakukannya.
4. Suka mengganggu kawan.

5. Tidak boleh menghabiskan kerja
    yang diberikan.

1. Cuba mengelak sesuatu kenyataan
2. Cuba mengelak diri dari kegagalan
3. Sukar melakukan pergerakan
    psikomotor.

4. Teknik mengelak disebabkan tidak
    percaya pada amalan biasa.
5. Tekanan perasaan. Kekurangan
    pengelolaan ruang dan masa.

4.4  Aktiviti pemulihan
Setelah mengetahui masalah dan punca masalah yang dihadapi oleh murid dalam kelas biasa, aktiviti untuk memulihkan murid murid-murid tersebut perlulah dirancang. Penyampaian guru pada peringkat awal adalah untuk semua murid, Cuma apabila sampai kepada gerak kerja kumpulan, kemahiran yang diberikan adalah berbeza.
a)    Aktiviti Bacaan Berpandu
Aktiviti ini merupakan satu pendekatan untuk menjadikan bahan bacaan lebih bermakna kepada murid dan dengan itu menambahkan lagi kefahaman mereka terhadap bahan bacaan yang dibaca. Teknik seperti ini biasanya digunakan bagi sekumpulan murid yang mempunyai tahap bacaan yang sama. Sekiranya terdapat murid yang lemah atau tinggi pencapaiannya, guru perlulah membuat pengubahsuaian.
b)    Persediaan untuk membaca
Guru harus memilih bahan bacaan yang sesuai dengan minat, kebolehan, umur dan pengalaman murid serta objektif pelajarannya. Guru juga perlu menggunakan bahan bacaan yang yang menarik minat murid  yang berkaitan dengan pengalaman yang pernah dilaluinya.Guru juga perlu membina konsep tentang sesuatu perkataan atau peristiwa. Guru juga perlu memperkenalkan perkataan baru dalam petikan bagi membolehkan murid terus bersedia untuk membaca.                                


c)    Membaca Terus
            i.          Bacaan Senyap
            ii.          Bersoal jawab dan berbincang tentang makna yang tersurat, makna  yang
                         yang tersirat dan menikmati  serta menghayati bacaan.                                                                                                                                                                                                                                         
c)    Pengajaran Kemahiran
            i.          Kemahiran perbendaharaan kata
            ii.          Kemahiran bacaan dan kefahaman
            iii.         Kemahiran belajar
            iv.        Kemahiran berfikir
d)    Pengukuhan
i.          Meluaskan kemahiran membaca, sama ada menggunakan bahan 
            yang sama atau membaca bahan bacaan tambahan.
ii.          Melibatkan diri dalam tulisan atau aktiviti-aktiviti kreatif.
e)    Pendekatan Pengalaman Berbahasa
Merupakan satu teknik yang sesuai untuk mengajar murid yang menghadapi masalah bacaan dan penulisan. Pendekatan ini dicipta berasaskan kefahaman bahawa murid-murid dapat membaca dengan baik apabila bahan bacaan hanyalah merupakan ‘catatan perbualan’. Berdasarkan kefahaman ini, pendekatan pengalaman bahasa dianggap satu pendekatan yang mudah untuk mengajar murid bermasalah membaca, disebabkan bahan bacaan hasil usaha mereka sendiri.    Pendekatan ini mengandungi beberapa langkah iaitu:
            i.          Guru memilih aktiviti yang memberangsangkan dan dibincangkan
                        secara spontan.
            ii.          Guru meminta murid merekodkan idea-idea mereka di kertas.
            iii.         Murid merencana idea dan guru menulis sambil diperhatikan oleh
                        murid. Guru mencatat apa yang direncanakan tanpa membuat
                        sebarang pembetulan.
            iv.        Murid membaca apa yang direncanakan.
            v.         Murid menulis dan hasil penulisan akan dilekatkan di belakang kelas
                        atau dimasukkan ke dalam buku bersama dengan pengalaman-
                        pengalaman yang lain.
            vi.        Cerita tersebut boleh dijadikan sebagai asas kepada perkembangan
                         kemahiran membaca, contohnya perbendaharaan kata.

f)     Aktiviti Pukal Pembelajaran
Aktiviti ini merupakan satu pengajaran individu yang dirancang secara teliti oleh guru untuk membolehkan murid menyudahkannya tanpa banyak melibatkan pengajaran guru. Semua bahan yang dibina, termasuk aktiviti dan tugasan dimasukkan kedalam pukal ini. Aktiviti pukal pembelajaran ini tidak banyak menggunakan ruang seperti pusat pembelajaran atau sudu bacaan.Aktiviti ini biasanya ringkas dan dirancang dalam jangka masa 15 minit hingga seminggu. Aktiviti pukal pembelajaran boleh digunakan sebagai satu kaedah alternatif untuk mempelajari sesuatu kemahiran idea atau konsep. Aktiviti ini memberi peluang kepada murid meningkatkan tahap pencapaiannya melalui peringkatan aktiviti-aktiviti yang dirancang dengan teliti.
            Sebelum memulakan aktiviti ini mereka sepatutnya telah diberi pengetahuan tentang isi pelajaran. Sekiranya murid berbeza tahap dan kemahirannya, guru boleh membina beberapa pukal pembelajaran meliputi konsep isi yang sama tetapi berbeza dari segi kemahiran yang hendak untuk ditekankan. Aktiviti ini dibina untuk mengajar kemahiran khusus kepada kumpulan murid tertentu. Objektif perlu dinyatakan dengan jelas, aktiviti disusun dengan teratur dan mengandungi arahan yang lengkap untuk membantu murid mencapai kemajuan mengikut tahap kebolehannya. Guru pula dapat mengesan kemajuan murid melalui rekod yang diisikan oleh murid-murid pada peringkat-peringkat tertentu.
3. Kesimpulan
Guru memainkan peranan penting supaya aktiviti pengayaan dapat dijalankan dengan berkesan. Dalam usaha melaksanakannya guru haruslah menggunakan daya kreativiti masing-masing supaya aktiviti pengayaan ini dapat memenuhi kehendak dan keperluan murid. Dengan adanya program pengayaan ini, diharapkan murid dapat mengalami suasana pembelajaran yang lebih menarik serta dapat memperkembangkan aspek fizikal, emosi, minat, kebolehan daya cipta dan bakat individu secara menyeluruh.
Begitu juga dengan program pemulihan, di mana guru perlu mengambil berat dan bertanggungjawab membantu murid supaya berjaya dalam pelajaran seterusnya dalam kehidupan dan mempunyai nilai-nilai murni. Oleh itu, setiap guru haruslah bertimbangrasa dan prihatin terhadap murid yang lemah. Mereka perlu diberi perhatian sewajarnya agar mereka tidak terasa terasing atau tersingkir daripada anggota masyarakat di sekolah.





                                                                                                                                          




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)