Refleksi Moral kes buli

Refleksi masalah buli.
Masalah buli merupakan satu masalah yang  menjadi fenomena di sekolah-sekolah Malaysia sekarang ini. Di dada akhir kerap mewar-warkan masalah buli ini. Banyak rakaman video dibuat bagi menunjukkan betapa seriusnya kes ini.
            Isu buli  tidak akan berlaku sekiranya  semua rakyat Malaysia mengamalkan dimensi moral dalam kehidupan mereka. Seorang yang berakhlak mulia seharusnya mengamalkan ketiga-tiga dimensi moral  secara seimbang dalam kehidupan mereka. Dimensi moral terbahagi kepada tiga iaitu penaakulan moral, perasaan moral dan perlakuan moral.
            Penaakulan moral juga disebut sebagai pemikiran moral dan pertimbangan  yang dibuat  secara rasional dan bebas.  Ini bermaksud seseorang individu  yang mempunyai pemikiran moral dapat memikirkan sesuatu dilema moral dan membuat pertimbangan berasaskan prinsip moral dan nilai-nilai moral yang diterima oleh masyarakat  setempat. Prinsip keadilan dipentingkan semasa membuat sesuatu keputusan. Penaakulan moral juga boleh dikaitkan dengan membuat keputusan secara rasional berasaskan fakta tanpa dipengaruhi oleh emosi dan persekitaran.
            Sebagai contoh, di dalam masalah buli. Bagi seorang  pelajar lelaki  sering dipukul dan dimarahi oleh bapanya yang berang dengan perangainya.  Bapanya juga sering mehamburkan kata-kata kesat kepada anaknya yang sering menimbulkan masalah kepada dirinya.  Pelajar ini juga sering ditinggalkan keseorangan  di rumah. Pelajar lelaki ini juga sering menguruskan keperluan peribadi secara sendirian. Pelajar lelaki ini juga perlu menyelesaikan masalah pelajaran dan masalah pergaulan dengan rakan-rakan secara sendirian. Pelajar ini tidak mempunyai tempat untuk mengadu bagi mendengar dan menyelesaikan masalah mereka. Pelajar ini seperti sebatang kara di dunia ini . Pelajar ini hanya akan bertemu dengan keluarga di tengah malam semasa ibu bapa baharu sahaja pulang ke rumah dan sekiranya pelajar ini belum  tidur. Sekiranya mereka tertidur mereka hanya berjumpa dengan ibu bapa ketika sama-sama mahu keluar rumah untuk ke tempat kerja dan ke sekolah.  Suasana sebegini sememangnya amat membosankan. Pelajar sering kesunyian. Bebanan perasaan pelajar tentunya sungguh menggunung tinggi. Mereka pastinya menyimpan dendam kepada ibu bapa yang tidak mempedulikan mereka. Mereka dipinggirkan oleh ibu bapa mereka sendiri. Ibu bapa pelajar melayan pelajar  seperti robot yang tidak mempunyai perasaan. Walaupun sebesar manapun kesalahan ibu bapa kepada anak-anak,  mereka tidak boleh menyimpan dendam yang mendalam kepada ibu bapa mereka. Mereka tidak perlu menunjukkan sikap memberontak.  Pelajar ini tidak boleh mengambil tindakan melepaskan segala gelodak dan ketidakpuasan di hati mereka terhadap bapa mereka dengan cara memukul  rakan-rakan mereka di sekolah.
            Mereka mesti menggunakan penaakulan moral tanpa dipengaruhi emosi dan persekitaran. Pelajar lelaki ini mungkin boleh bertindak dengan cara bersemuka dengan ibu yang lebih bertolerasi untuk meluahkan segala ketidakpuasan hati dan memberitahu hasrat dan kehendak mereka. Ibu mereka boleh berbincang dengan bapa mereka tentang keinginan  anak-anak.  Meraka juga boleh membuat kebaikan kepada bapa mereka dengan mengambil hati bapa mereka  dengan cara melakukan perkara yang disukai oleh bapa mereka sahaja. Mereka juga boleh meminta nasihat daripada guru-guru untuk menyelesaikan masalah mereka. Pandangan positif daripada orang yang berpengalaman akan memudahkan pelajar  lelaki ini untuk membuat keputusan bijak untuk menyelesaikan masalah mereka. Pelajar lelaki ini tidak perlu untuk menunjukkan sifat memberontak dengan cara bercampur dengan rakan-rakan yang rosak akhlaknya. Kegembiraan bersama rakan-rakan sebegini hanya mendatangkan  sebentar sahaja. Rakan-rakan sebegini akan mendorong banyak keburukan   berbanding kebaikan.    Pemikiran yang rasional  ini diperlukan untuk menyelesaikan masalah  pelajar seperti masalah buli ini.   
            Sekiranya semua ahli masyarakat mempunyai  perasaan moral, perlakuan negatif  seperti masalah buli  tidak akan berlaku. Perasaan moral  adalah kehalusan emosi individu yang mengandungi sentimen, empati, simpati, prihatin,  belas kasihan,  bermotivasi dan murah hati.  Perasan yang bermoral ini membawa kepada tindakan yang bermoral.   Oleh itu, emosi moral ini adalah penting untuk mengawal perlakuan, menghalang seseorang individu membuat sesuatu yang bersifat anti sosial. Misalnya, perasaan empati dan simpati akan menyebabkan seseorang individu sentiasa membantu orang miskin atau cacat tanpa mengira kepentingan diri sendiri.
            Seorang lelaki dan perempuan pembuli tidak akan  sanggup untuk melakukan tumbukan, sepakan, mengugut, mengejek, mengurung  rakan-rakan di dalam tandas sekiranya  mereka mempunyai  perasaan moral.  Mereka akan merasa  kasihan dan simpati kepada nasib yang akan menimpa rakan mereka seperti mengalami luka yang dalam, bengkak, benjol di kepala dan sebagainya.  Mereka pastikan akan setiasa menolong rakan mereka yang tercedera akibat kemalangan yang berlaku di sekolah. Murid-murid ini jika mempunyai perasaan moral tidak sanggup untuk membuli untuk menapatkan wang. Pastinya mereka akan terfikirkan kesusahan ibu bapa rakan mereka yang bersusah payah bekerja untuk  mendapatkan wang demi menyara keluarga.  Sebaliknya bagi pelajar yang berkemampuan mereka akan selalu bersedekah kepada rakan-rakan mereka yang miskin. Pelajar ini juga akan mencarikan ruang pekerjaan untuk ibu bapa rakan-rakan yang tidak mempunyai pekerjaan untuk bekerja di syarikat ibu bapa mereka. Masalah buli tidak akan wujud  apabila mempunyai perasaan moral yang bermoral.
            Perlakuan Moral pula adalah tingkah laku dan perlakuan individu terhadap semua keputusan yang ditunjukkan dengan penuh tanggungjawab tetapi mengikut kemampuan dirinya. Tindakan moral ini adalah hasil daripada pemikiran moral dan perasaan moral yang mendorong seseorang bertindak secara bermoral.  Di dalam masyarakat Malaysia  hari, perasaan moral di kalangan masyarakat semakin menipis. Kehidupan masyarakat yang mengejar kebendaan dan perkembangan dunia  tanpa sempadan sedikit  sebanyak telah merubah cara perhubungan sesama ahli keluarga dan  masyarakat. Ahli  keluarga dan masyarakat  terlalu sibuk dengan hal masing-masing sehinggakan untuk  merisik khabar juga   tidak mampu dilakukan. Ahli masyarakat terlalu sibuk mengejar kebendaan untuk memenuhi kehendak kehidupan yang semakin mendesak.  Ahli keluarga di masa sekarang tidak mempunyai perlakuan moral  yang baik. Mereka tidak dapat menunjukkan tingkah laku dan perlakuan individu yang baik dalam   membuat dan menentukan  semua keputusan yang diambil dengan  rasa penuh tanggungjawab.  Contohnya ibu bapa sekarang ini tidak lagi mementingkan anak-anak dalam setiap keputusan yang mereka ambil. Contohnya keputusan untuk bekerja lebih masa bagi pekerja  kolar biru. Pekerja kolar biru seperti pekerja kilang perlu memikirkan jumlah kerja lebih masa untuk memastikan pendapatan mereka akan berganda. Mereka merasakan mereka perlu melakukan demikian untuk memastikan keperluan  anak-anak dapat disediakan dengan lebih baik. Ibu bapa juga mahu melihat akan-anak mereka mempunyai pakaian yang berjenama mahal disamping diri mereka juga perlu disalut dengan barangan berjenama mahal. Keadaan ini membuatkan mereka lupa bahawa anak-anak mereka memerlukan perhatian mereka dalam mengharungi kehidupan yang mencabar ini. Anak-anak kecil ini masih memerlukan tunjuk ajar ibu bapa  bagi membantu mereka menyelesaikan masalah. Mereka dipaksa untuk menguruskan diri mereka sendiri.  Penjagaan anak-anak seratus peratus diserahkan kepada orang gaji. Orang gaji ini sekadar melakukan kerja mengikut arahan daripada ibu bapa pelajar. Perasaan kasih sayang untuk anak-anak majikan tidak dapat dilksanakan dengan sepenuh hati    kerana mereka hanya bekerja untuk mendapatkan gaji. Sikap ibu bapa yang cerewet dan anak-anak yang banyak karenah membuatkan hati orang gaji terusik. Mereka tidak mungkin akan  menjaga anak-anak majikan seperti anak-anak mereka sendiri.  Maka anak-anak akan terus terbiar dan terdedah dengan gejala yang merosokkan seperti masalah buli di sekolah. Bagi mendapatkan perhatian ibu bapa dan guru-guru maka mereka menunjukkan masalah tingkah laku seperti  buli. Ibu bapa yang tidak memahami perasaan anak-anak akan terus memberikan wang kepada anak-anak sebagai menunjukkan kasih sayang. Ibu bapa yang terlalu sibuk tidak sempat mengenali sikap anak masing-masing secara mendalam. Apabila guru-guru memberitahu tentang masalah tingkah laku anak-anak  mereka pastinya mereka panik. Tindakan drastik yang akan  berlaku adalah  ibu bapa akan menyalahkan guru-guru dan merasakan guru sengaja mereka cerita untuk merosakan reputasi anak-anak mereka. Sekiranya ibu bapa tidak tersedar, mereka akan mendorong anak mereka untuk terlibat dengan lebih jauh dalam masalah buli.
            Ibu bapa perlu memberikan didikan agama yang mencukupi kepada anak-anak untuk dijadikan landasan untuk mengharungi arus kehidupan. Keperluan material dan kerohanian hendaklah seiring diberikan kepada anak-anak. Ibu bapa juga perlu menjadi contoh teladan yang baik kepada anak-anak dari segi tingkah laku dan percakapan. Ibu bapa juga perlu berakhlak mulia. Ibu bapa tidak boleh mengarahkan anak-anak sahaja untuk taat kepada perintah agama sedangkan mereka mengabaikannya. Ibu bapa mesti menyedari bahawa anak-anak adalah permata berharga yang perlu digilap untuk memastikan  ia terus bercahaya, bersinar dan bernilai. Semaikan kasih sayang dengan penuh keikhlasan kepada anak-anak. Anak-anak yang terjaga pastinya akan berakhlak mulia dan terhindar daripada masalah tingkah laku terutama  buli.
           


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)