Kerja kursus Fonologi dan Fonetik

1.0          Pengenalan
Menurut Asmah Hj.Omar (1986) bahasa yang digunakan oleh manusia menggunakan alat-alat ujaran yang terdapat dalam tubuh badan manusia itu sendiri. Contohnya bibir, lidah, lelangit dan pita suara. Mengikut Haji Sabran (1984) dalam buku berjudul ’Kajian Bahasa Untuk Pelatih Maktab Perguruan menyatakan bahawa fonetik ialah kajian tentang fenomena bunyi atau pertuturan manusia sejagat. Mengikut  Arbak Othman (1983) pula, fonetik adalah kajian tentang bunyi-bunyi ujar. Fonologi pula  ialah bidang yang mengkaji sistem bunyi yang diucapkan oleh manusia (Ali Mahmood, 2010). Menurut Rahimah Haji Sabran dan Rahim Sham (1985), bidang fonologi mengkaji sistem bunyi- bunyi yang tertentu dalam pertuturan, khusus bagi sesuatu bahasa. Ini jelas daripada pendapat Henderson yang menyatakan “the study of the systematic organization of selected speech sounds in the spoken form of individual language has variously been called phonology”.
1.1       Konsep fonologi dan fonetik
Definisi fonetik menurut Kamus Dewan (1996:354), fonetik ialah ilmu bahasa (linguistik) yang berkaitan dengan penyebutan kata dan lambang yang menunjukkan sebutannya. Bunyi-bunyi yang seakan-akan bunyi bahasa atau bunyi-bunyi lain selain bunyi bahasa yang dihasilkan oleh bukan manusia tetapi menyerupai bunyi bahasa manusia, bahkan bunyi yang dihasilkan oleh manusia yang bukan daripada organ-organ sebutan manusia ataupun bunyi-bunyi lain yang cara penghasilannya bukan diucapkan oleh alat pertuturan manusia ataupun bunyi mungkin dihasilkan oleh alat artikulasi tetapi tidak digunakan dalam pertuturan, misalnya bunyi batuk, bunyi siulan, bunyi berdehem, bunyi dengkuran, sendawa dan yang seakan dengannya bukanlah dalam penelitian fonetik. Justeru itu, fonetik bermaksud meneliti bunyi-bunyi bahasa yang dihasilkan oleh organ sebutan manusia dalam pertuturan mengikut cara pengeluarannya, daerah pengeluarannya dan alat-alat pengucapan yang terlibat untuk menghasilkan bunyi bahasa. Fonetik juga merangkumi penyampaian dan penerimaan bunyi bahasa. Fonetik merangkumi tiga aspek iaitu penelitian penghasilan bunyi bahasa yang diucapkan oleh alat-alat pertuturan manusia atau lebih dikenali sebagai fonetik artikulasi. Aspek yang kedua ialah penelitian penyampaian bunyi bahasa atau juga dikenali sebagai fonetik akustik. Aspek yang ketiga ialah penerimaan bunyi bahasa dalam proses pendengaran, termasuk nada, kelantangan, kepanjangan dan kualiti bunyi serta tindak balas pendengar untuk mengetahui rangsangan fizikal yang didengarinya yang juga dikenali sebagai fonetik auditori.
1.2       Bunyi Bahasa
Bunyi boleh ditakrifkan sebagai gelombang-gelombang udara yang digetarkan pertama sekali oleh pita suara, dan diubah dalam tenggorokan, rongga mulut, dan rongga hidung. Gelombang-gelombang udara ini seterusnya menyentuh gegendang telinga pendengar, sebagaimana dinyatkan oleh Lutfi Abas (1985; 46) Manakala bunyi bahasa ialah bunyi yang terdapat di dalam apa juga bahasa di dunia ini , bunyi bahasa ialah bunyi yang berfungsi dalam pertuturan.
A)   Bunyi vokal
Bunyi vokal ialah bunyi-bunyi bahasa yang bersuara, iaitu ketika menghasilkan bunyi tersebut, pita suara digetarkan. Terdapat lapan bunyi vokal iaitu enam vokal asli [a,e,i,o,dan u]. Dua vokal yang terdapat dalam kebanyakkan dialek [ɛ dan ɔ]. Terdapat empat vokal depan [i], [e][ɛ], dan[a], satu vokal tengah [ɚ], dan tiga vokal belakang[ u], [o] dan [ɔ]. Kata depan, tengah, dan belakang merujuk kepada bahagian pada lidah. Ciri-ciri bunyi vokal ialah bersuara, udara keluar dari paru-paru berterusan, dan udara keluar tanpa sekatan. Penghasilan bunyi-bunyi vokal pula ditentukan oleh beberapa ciri tertentu iaitu, keadaan bibir sama ada dihamparkan atau dibundarkan, bahagian lidah yang terlibat sama ada depan lidah atau belakang lidah, turun naik lidah sama ada dinaikkan setinggi-tingginya, dinaikkan sedikit atau diturunkan, keadaan lelangit lembut, sama ada dinaikkan dan udara dari paru -paru keluar melalui rongga mulut sahaja ( menghasilkan bunyi-bunyi vokal atau oral) atau dinaikkan tetapi tidak rapat sehingga udara dari paru-paru keluar melalui rongga mulut dan juga rongga hidung ( menghasilkan bunyi-bunyi vokal yang disengaukan) dan keadaan glotis dirapatkan dan semasa udara keluar dari paru-paru pita suara bergetar. Vokal merupakan bunyi bersuara iaitu ketika dihasilkan udara dari paru- paru keluar berterusan melalui rongga tekak dan rongga mulut tanpa sebarang gangguan. Vokal boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu:
 i Vokal hadapan
ii Vokal tengah
iii Vokal belakang
Gambarajah vocal adalah seperti dibawah:
a)    Vokal hadapan sempit atau tinggi [ i ]
Hadapan lidah dinaikkan setinggi mungkin ke arah lelangit keras tetapi tidak membuat sekatan kepada arus udara manakala bibir dalam keadaan dihamparkan. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan untuk menutup bahagian rongga untuk membuat sekatan, halangan atau sempitan. Pita suara kemudiannya dirapatkan dan digetarkan.
contoh:
Awalan
Pertengahan
Akhiran
Ikan
Sila
ceri
Insan
Silau
basi
Ibu
Limau
keli

b)    Vokal Hadapan Separuh Sempit atau Separuh Tinggi [ e ]
Bagi menghasilkan bunyi vokal /e/ pula, bahagian bibir atas dan bibir bawah hendaklah dihamparkan. Kemudian, hadapan lidah pula dinaikkan separuh tinggi iaitu rendah sedikit sahaja daripada bunyi vokal /i/. Manakala lelangit lembut dan anak tekak pula dinaikkan dengan menutup bahagian rongga hidung.Udara dari paru-paru disalurkan keluar ke rongga mulut tanpa menerima sebarang gangguan. Bersamaan dengan itu juga, bahagian pita suara dirapatkan serta digetarkan. Contohnya:
Awalan
Pertengahan
Akhiran
Ekor
Belek
sate
Epal
Berang
tauge
Elok
Kekok
kole

c)    Vokal Hadapan Separuh Luas atau Separuh Rendah [ ε ]
Bunyi vokal /ε/ dapat dihasilkan melalui hadapan lidah yang dinaikkan separuh rendah ke daerah lelangit keras, tetapi rendah sedikit daripada cara menghasilkan bunyi vokal /e/. Kemudian, lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan untuk menutup rongga hidung. Udara dari paru-paru disalurkan keluar ke bahagian rongga mulut dan pita suara digetarkan. Manakala bibir pula adalah berada dalam keadaan dihamparkan. Vokal ini juga dikenali juga sebagai vokal depan lampau separuh rendah. Sebagai contoh perkataan dielek kelantan:
Awalan
Pertengahan
Akhiran
Esok
Getek
ude
Ejek
Pelek
tule
Edoh
Beso
gode

d)    Vokal hadapan luas atau rendah [ a ]
Turut dikenali juga sebagai vokal hadapan lampau rendah. Untuk menghasilkan bunyi vokal tersebut, hadapan lidah hendaklah diturunkan serendah yang mungkin. Kemudian lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan untuk menutup bahagian nasal. Seterusnya udara dari paru-paru disalurkan keluar ke bahagian rongga mulut sambil menggetarkan pita suara. Walau bagaimanapun,udara yang keluar ini tidak mengalami sebarang halangan. Sebaliknya, bibir pada ketika ini adalah dalam keadaan yang melampau dan bunyi yang dihasilkan pula ialah bunyi [a]. Sebagai contoh:
Awalan
Pertengahan
Akhiran
Adik
Rapi
bila
Asuh
Rapat
kita
Alam
Ragi
rupa
B)   Vokal tengah
1)    Vokal Tengah ( Pendek )[ ә ]
Bibir berada di keadaan hampar. Tengah lidah dinaikkan sedikit ke arah lelangit keras.Lelangit lembut dan anak tekak  dinaikkan menutup  rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga  hidung.Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dari paru-paru  ke rongga mulut menggetarkan pita suara. Vokal ini hanya ada di awal dan tengah perkataan sahaja.
Awalan
Pertengahan
Akhiran
emak
kemas
-
enam
berat
-
emas
penat
-

C)   Vokal  belakang
1)    Vokal Belakang Sempit ( Tinggi ) [ u ]
Bibir dibundarkan. Belakang lidah dinaiikan tinggi(setinggi mungkin ke arah lelangit lembut.Lelangit lembut dan anak tekak  dinaikkan menutupi rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui hidung.Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dari paru-paru mengetarkan  pita suara ke rongga mulut.
Awalan 
Pertengahan
Akhiran
Ubi
Kusta
paku
Unta
Kubur
bayu
Untuk
Kundur
labu
2)    Vokal Belakang Separuh Sempit ( Separuh Tinggi) [ o ]

Bibir dibundarkan. Belakang lidah dinaikkan separuh tinggi ke arah lelangit lembut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut menggetarkan pita suara.                  
Awalan
Pertengahan
Akhiran
obor
bola
soto
oren
tolong
solo
Opah
toleh
polo
                   
   3)      Vokal Belakang Separuh Luas ( Separuh Rendah) [ͻ ]
 Bibir dibundarkan.Belakang lidah dinaikkan ke arah lelangit lembut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung.  Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar dengan menggetarkan pita suara ke rongga mulut. 5. Contoh ( dalam dialek Kelantan ) :                         
Awalan
Pertengahan
Akhiran
oloh
Sudoh
bilo
ore
Pokok
kito
Otok
Boroh
guwano

            4)         Vokal sengau
                              
Penyengauan atau nasalisasi merupakan artikulasi tambahan yang berlaku pengaruh daripada proses penyebutan bunyi perkataan yang mengandungi konsonan sengau yang diikuti oleh vokal. Semasa menyebut bunyi sengau, misalnya m, n, ny, ng seperti dalam perkataan malam, nasi, nyamuk, ngantuk pengaruh bunyi sengau m, n, ny dan ng merebak kepada bunyi vokal kerana rongga hidung tidak sempat ditutup sepenuhnya semasa menyabut bunyi vokal dalam perkataan tersebut.Biasanya vokal-vokal sengauan ini hadir dalam keadaan berikut :
1. Sebelumnya terdapat konsonan sengauan.
Contohnya : [ mama ] [ minum ]
           
2. Kedua-dua vokal dalam susunan perkataan KVKV atau KVKVK. Dalam struktur ini, konsonan yang pertamanya adalah separuh vokal atau geseran glotis [ h ].
Contoh : [ ɲawa ] [ m ãhu ]

3. Kedua-dua vokal yang menuruti konsonan sengauan dalam susunan KVVK.
Contoh : [ m Ɂal ] [ m Ɂak ]

4. Kedua-dua vokal yang mengikuti konsonan sengauan dalam susunan KVKVV.
Contoh : [ duniya ] [ m n ua i ]
           
5. Vokal bagi perkataan yang berasal daripada bahasa Arab yang menuruti geseran rongga tekak [ Ɂ ] dalam tulisan jawi dilambangkan oleh [ E ].
Contoh : [ saɁat ] [ m n ã faɁ ã t ]                  
                  
2.2       Bunyi Konsonan asli
Konsonan ialah bunyi selain daripada bunyi vokal. Konsonan terhasil apabila terdapat gangguan atau halangan oleh alat artikulasi terhadap udara dari peparu. Konsonan terdiri daripada konsonan bersuara dan konsonan tidak bersuara. Konsonan bersuara bermaksud konsonan yang terhasil apabila tekanan udara yang keluar dari peparu menggetarkan pita suara manakala konsonan tidak bersuara adalah konsonan yang terhasil apabila udara dari peparu tidak menggetarkan pita suara dalam bahasa melayu konsonan terbahagi kepada 2 iaitu konsonan asli dan konsonan pinjaman. Konsonan asli bahasa melayu merupakan konsonan yang sedia ada dan diguna oleh penutur bahasa melayu tanpa sebarang perlakuan adaptasi oleh penutur. Dalam bahasa Melayu terdapat 9 jenis konsonan iaitu :
a)    dua konsonan letupan dua bibir bersuara dan tidak bersuara ( p, b ).
b)    dua konsonan letupan gusi bersuara dan tidak bersuara ( t, d ).            
c)    dua konsonan letupan lelangit lembut bersuara dan tidak bersuara ( k, g ).
d)    satu konsonan hentian glo tis. ( ? )
e)      dua konsonan letusan bersuara dan tidak bersuara ( c, j )
f)     dua konsonan geseran tidak bersuara, iaitu geseran gusi tidak bersuara ( s ) dan geseran glotis bersuara ( h ).
g)    satu konsonan getaran bersuara ( r ).     
h)    satu konsonan sisian bersuara ( I ).
i)      empat konsonan sengauan bersuara (m, n, ŋ , n )
j)      dua konsonan separuh vokal bersuara, iaitu ( I ) dan separuh vokal dua
            bibir bersuara ( w ).                                                           
k)    satu konsonan separuh vokal lelangit keras bersuara ( j ).
Penghasilan konsonan-konsonan tersebut melibatkan daerah-daerah artikulasi seperti dua bibir,gusi,lelangit keras,lelangit lembut,pita suara,glotis dan rongga hidung.  
1.    Konsonan Letupan
A)   letupan Dua Bibir Tidak Bersuara [ p ]

Dua bibir dirapatkan untuk menghalang sepenuhnya udara dari paru-paru yang
keluar ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan kepada dinding tekak bagi menyekat udara supaya tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut tanpa menggetarkan pita suara. Udara tersekat sepenuhnya pada bibir kemudian dilepaskan serta-merta.                            
Awalan
Pertengahan
Akhiran
pokok
Lepas
atap
pukul
Dapur
dakap
panjat
Sepak
sedap

B)   Letupan Dua Bibir Bersuara [ b ]
Dua bibir dirapatkan untuk menghalang sepenuhnya udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan kepada dinding tekak untuk menyekat udara supaya tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar dengan menggetarkan pita suara ke rongga mulut dan tersekat sepenuhnya seketika pada bibir mulut kemudian udara dilepaskan dengan serta merta.
                             
Awalan
Pertengahan
Akhiran
buku
tiba
sebab
batu
tubuh
kitab
budak
tabur
adab
C)   Letupan Gusi Tidak Bersuara [ t ]

Hujung lidah dirapatkan pada gusi untuk membuat sekatan penuh pada arus udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan pada dinding tekak untuk menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut tanpa menggetarkan pita suara, kemudian tersekat pada bahagian gisi. Udara kemudiannya dilepaskan dengan serta merta.
Awalan
Pertengahan
Akhiran
tahu
satu
sebut
tarik
datuk
lembut
tolong
putus
parut

D)   Letusan  gusi bersuara [ d ]

Hujung lidah dirapatkan pada gusi untuk membuat sekatan penuh pada arus udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan pada dinding tekak untuk menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru Keluar dengan mengetarkan pita suara ke rongga mulut dan tersekat sepenuhnya pada gusi, kemudian udara tersebut dilepaskan dengan serta-merta.
Awalan
Pertengahan
Akhiran
Duka
duduk
Tekad
Dapur
sidang
Maksud
Dalam
padang
Abad

E)   Letusan lelangit lembut tidak bersuara [ k ]
                                                      
Belakang lidah dinaikkan dan dirapatkan pada lelangit lembut untuk membuat sekatanpenuh pada arus udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak dirapatkan pada dinding tekak untuk menyekat udarasupaya tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut tanpa menggetarkan pita suara. Udaratersekat pada bahagian lelangit lembut, kemudian dilepaskan dengan serta merta.
Awalan  
Pertengahan
Akhiran
Kota
Sukat
badak
Koma
Sukan
 sorak
Kutu
Sukar
 karak

F)     Letusan lelangit lembut  bersuara  [ g ]

Belakang lidah dinaikkan dan dirapatkan pada lelangit lembut untuk membuat sekatan penuh pada arus udara yang keluar dari paru-paru. Lelangit lembut dan anak tekak dirapatkan kepada dinding tekak untuk membuat sekatan supaya udara tidak dapay keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar dengan menggetarkan pita suara ke rongga mulut dan tersekat pada bahagian lelangit lembut. Udara tersebut kemudiannya di lepaskan dengan serta merta.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
gambar
agar
beg
gaung
agih
dialog
gambir
agama
monolog

G)   Letupan Lelangit Keras- Gusi Tidak Bersuara [ č ]
Depan lidah dirapatkan pada daerah lelangit keras-gusi untuk membuat sekatan pada arus udara dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan pada dinding tekak untuk membuat sekatan supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung.Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut tanpa menggetarkan pita suara. Udara tersebut tersekat seketika pada bahagian lelangit keras-gusi. Kemudian udara tersebut dilepaskan dengan perlahan(bukan dengan cepat atau dengan serta merta).
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
cuti
banci
mac
curi
koci
koc
cili
kunci


H)   Letupan Lelangit Keras – Gusi Bersuara [ ǰ ]
Depan lidah dirapatkan pada daerah lelangit keras- gusi untuk membuat sekatan pada arus udara dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan kepada dinding tekak untuk menyekat udara daripada memasuki rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar kerongga mulut dengan menggetarkan pita suara dan tersekat pada daerah lelangit keras – gusi. Udara dilepaskan perlahan ( bukan dilepaskan dengan cepat atau serta merta ).
Awalan
Pertengahan
Akhiran
jambu
Tajam
kolaj
juri
Hujan
kolej
jumpa
Hujah
imej

I)     Hentian Glotis [Ɂ ]
Pita suara dirapatkan serapat-rapatnya. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan kepada dinding tekak untuk membuat sekatan supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar dan tersekat serta terhenti pada bahagian glotis dan tidak dilepaskan.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
Ɂibu
saɁat,
anaɁ,
Ɂikan
jumaɁat
goloɁ,
Ɂada
-
tidaɁ

Konsonan Geseran
Geseran Gusi Tidak Bersuara [ s ]
Daun lidah dinaikkan ke arah gusi untuk membuat sempitan. Lelangit lembut dan anak tekak dirapatkan pada dinding tekak bagi menyekat udara daripada keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar dengan menggeser melalui sempitan pada daerah gusi. Pita suara tidak digetarkan.         
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
sama
dasar
bas
sapu
pasar
kebas
samar
risau
cantas
            Geseran Glotis Bersuara [ h ]
Pita suara direnggangkan untuk membuat sempitan pada glotis. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan pada dinding tekak bagi menutup rongga ke hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui hidung. Udara keluar dengan menggeser melalui sempitan glotis. Pita suara digetarkan.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
hangat
tahap
pipih
hisap
sihat
papah
hasad
bahan
sampah

Konsonan Getaran
1. Getaran Gusi Bersuara [ r ]
Hujung lidah dikenakan pada gusi.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan pada dinding tekak supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut dan menggetarkan hujung lidah dan pita suara digetarkan.  
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
rapat
kurap
debar
rasuah
karib
sedar
rakan
sirap
malar
Konsonan Sisian
1. Sisian Gusi Bersuara [ l ]
Hujung lidah dikenakan pada bahagian tengah gusi untuk membuat sekatan pada arus udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan pada dinding tekak untuk menutup rongga ke hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung.Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut, tetapi hanya dapat keluar melalui sisian atau tepian.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
lelaki
selat
pukal
lena
silat
sundal
lama
solat
bakul

Konsonan Sengauan ( Nasal )
1. Sengauan Dua Bibir Bersuara [ m ]
Bibir bawah dirapatkan pada bibir atas untuk membuat sekatan pada arus udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak diturunkan supaya udara dapat memasuki rongga hidung. Udara dari paru-paru memasuki rongga mulut dan keluar melalui rongga hidung. Bibir mulut dibuka dan pita suara digetarkan.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
malap
sama
lembam
marah
samun
kelam
murka
semak
talam
Sengauan Gusi Bersuara [ n ]
Hujung lidah dirapatkan pada gusi untuk membuat sekatan pada arus udara yangkeluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak diturunkan membuka rongga hidung supaya udara dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut dan terhalang pada bahagian gusi, kemudian keluar melalui rongga hidung. Pita suara digetarkan.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
nona
sana
papan
namun
mana
depan
nanas
kena
simpan

Sengauan Lelangit Keras [ ɲ ]
Depan lidah dirapatkan pada daerah lelangit keras-gusi untuk membuat sekatan pada arus udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit mulut dan anak tekak diturunkan dengan membuka rongga hidung supaya udara dari paru-paru dapat keluar dari rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut dan terhalang pada daerah lelangit keras gusi, kemudian keluar melalui rongga hidung. Pita suara digetarkan. Contohnya :
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
nyonya
minyak
-
nyawa
banyak
-
nyamuk
lanyak
-

Sengauan Lelangit Lembut Bersuara [ ɳ ]     
Belakang lidah dinaikkan dan dirapatkan kepada lelangit lembut untuk menyekat udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut. Lelangit lembut dan anak tekak diturunkan sehingga membuka rongga hidung supaya udara dapat keluar dari paru-paru ke rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut dan terhalang pada daerah lelangit lembut, kemudian keluar melalui rongga hidung.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
nganga
bangkai
menang
ngantuk
bingkai
lemang
ngaji
bangku
selang
Separuh Vokal Dua Bibir Bersuara [ w ]
Belakang lidah di angkat ke arah lelangit lembut, tetapi tidak menyentuh lelangit lembut (sama seperti kedudukan lidah untuk membunyikan vokal belakang [u] ). Udara keluar dari paru-paru ke rongga mulut menggetarkan pita suara. Semasamenghasilkan bunyi vokal [u], lidah dengan pantas berubah ke kedudukan (posisi) untuk menghasilkan vokal tengah [e]. Contohnya :                   
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
wang
awak
Sepak takraw
wangi
bawa
-
wanita
lawa
-

Separuh Vokal Lelangit Keras Bersuara [ j ]
Depan lidah dinaikkan ke arah gusi seperti hendak menghasilkan bunyi vokal [ i ],kemudian semasa menghasilkan bunyi itu kedudukan lidah berubah dengan pantas ke kedudukan vokal tengah [ e ]. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan kepada dinding tekak supaya udara tidak keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut dan menggetarkan pita suara.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
yatim
dayang
-
yuran
bayang
-
yakin
sayang
-

Konsonan Pinjaman
Konsonan pinjaman bukan berasal daripada bahasa Melayu tetapi dipinjam daripada bahasa lain, seperti bahasa Arab, Inggeris, Sanskrit dan sebagainya. Ada yang bunyi asalnya terus digunakan dalam banyak kata dan digunakan sehingga kini. Bunyi-bunyi itu ialah bunyibunyi geseran.         
1. Geseran Bibir- Gigi Tidak Bersuara [ f ]
Bibir bawah dihampirkan pada gigi atas untuk membuat sempitan supaya udara keluar dengan menggeser melalui ruang yang sempit.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga ke hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar dengan menggeser melalui sempitan pada daerah bibir-gigi. Pita suara tidak digetarkan.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga ke hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar dengan menggeser melalui sempitan pada daerah  bibir-gigi. Pita suara tidak digetarkan.  
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
faham
sifir
mualaf
fikir
sifar
huruf
fitnah
sifat
maaf

Geseran Bibir-gigi Tidak Bersuara [v]
Bibir bawah dihampirkan pada gigi atas untuk membuat sempitan supaya udara keluar dengan menggeser melalui sempitan. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan dan dirapatkan pada dinding tekak menutup rongga ke hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar dengan menggeser melalui sempitan pada daerah  bibir-gigi. Pita suara digetarkan.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
vokal
universiti
-
varnis
novel
-
variasi
-
-

Geseran Gusi Bersuara [z]
Daun lidah dinaikkan ke arah gusi untuk membuat sempitan. Lelangit lembut dan anak tekak dirapatkan pada dinding tekak bagi menyekat udara daripada keluar melalui rongga hidung. Udara dari paru-paru keluar dengan menggeser melalui sempitan pada daerah gusi. Pita suara digetarkan.      
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
zink
muzium
lafaz
zaman
muzik
hafaz
zakat

kuiz

Geseran gusi lelangit keras [s]
Lelangit lembut dinaikkan dan depan lidah dinaikkan ke lelangit keras. Pita suara tidak bergetar.
          Awalan         
Pertengahan
Akhiran
syukur
misal
-
syamil
mesyuarat
-
syahadah
-
-

2.3       Bunyi diftong
Gabungan dua vokal yang terdapat dalam satu suku kata. Diftong terbentuk apabila berlaku pengeluncuran bunyi-bunyi vokal yang disebut secara berterusan tanpa ada segmen dan bunyi yang bermula daripada satu vokal dan beralih kepada bunyi vokal yang lain. Terdapat tiga diftong dalam bahasa Melayu iaitu, [ ai, oi, au ].

1)    Diftong yang pertama iaitu ai, berlaku apabila bahagian hadapan lidah pada mulanya berada pada kedudukan untuk vokal [ a ], kemudian bergerak kepada kedudukan untuk vokal[ i ] tetapi tidak setinggi membunyikan vokal [ i ].
     Contohnya, cuai, gulai, salai.
                                                                                                               
2)    Diftong yang kedua ialah au, hadapan lidah berada pada kedudukan untuk vokal [ a ], kemudian bergerak kepada kedudukan vokal [ u ], bibir yang dihamparkan kemudian dibundarkan. Contohnya, garau, surau, silau.

3)    Diftong yang ketiga ialah diftong oi. Semasa dihasilkan, lidah berada pada kedudukan vokal [ o ] dan kemudian bergerak kepada vokal [ i ]. Bibir yang mula-mula dibundarkan tetapi kemudian berkeadaan hampar.
Contohnya, amboi, sepoi, dodoi.


2.0          Transkripsi
3.1       Petikan Dewan Masyarakat
“Pemerkasaan”  dan “Permartabatan” Bahasa Melayu
Oleh HASSAN AHMAD        
Sejak 1990-an, orang Melayu sering bercakap tentang soal perlunya bahasa Melayu diperkasakan  dan dimartabatkan. Mereka mengadakan banyak seminar dan menubuhkan pelbagai jawatankuasa untuk memperkasakan bahasa Melayu. Anehnya, mereka yang sibuk memperlihatkan keprihatinan terhadap isu ini termasuklah pegawai kerajaan dalam sektor kerajaan yang bertanggungjawab memperkasakan atau memartabatkan penggunaan bahasa Melayu dalam urusan rasmi kerajaan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Bahasa kebangsaan 1963/1968, tidak menjalankan tugas mereka dengan berwibawa. Lebih aneh lagi, orang yang sibuk bercakap tentang soal memperkasakan bahasa Melayu itu terdiri daripada mereka yang bertanggungjawab “memperkosa” bahasa Melayu. Mereka bukan sahaja mengabaikan mutu penggunaan bahasa Melayu (misalnya, menggunakan bahasa rojak Melayu-Inggeris), tetapi dalam tidak yakin dengan Dasar Bahasa Kebangsaan yang digubal. Dasar Pembelajaran dan Pengajaran Mata Pelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang diputuskan pada 2003 adalah salah satu bukti kegoyahan kepercayaan orang Melayu terhadap bahasa mereka sebagai bahasa ilmu sains dan Teknologi. Padahal bukan mereka tidak tahu sudah ada ribuan orang profesor, pensyarah, guru, dan sarjana yang mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik di sekolah hingga ke peringkat pengajian tinggi dalam bahasa Melayu. Sejak 1970-an, taraf bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa urusan rasmi kerajaan, dan sebagai bahasa ilmu, mengalami nasib yang tidak menentu. Apabila timbul bantahan, kritikan, dan teguran daripada pelbagai pihak, maka pihak yang berkuasa terhadap Dasar Bahasa Kebangsaan melakukan tindakan segera, tetapi tidak menyelesaikan masalah.
Datuk Dr. Hassan Ahmad, Ketua Eksekutif Yayasan Karyawan. Beliau juga bekas wakil tetap Malaysia ke UNESCO dan bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka.

  


3.2       Transkripsi tulisan tangan

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.0       Refleksi

Sepanjang membuat kerja kursus ini saya dapat mengetahui bahawa kerja kurus ini adalah berkaitan dengan cara sebutan  huruf itu dibunyikan. Sebutan fonetik dan fonologi ini  dapat membantu murid itu mempelajari  dan memahami bahasa kedua dengaan lebih mudah. Bagi Orang Melayu fonetik amat berguna untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Masalah penyebutan bunyi bahasa asing dapat diselesaikan dengan baik jika memahami bidang fonetik. Di dalam kamus contohnya kamus Oxford ditunjukkan dengan jelas cara penyebutan sesuatu perkataan Bahasa Inggeris dengan menggunakan huruf vokal, konsonan dan diftong di dalam sebutan  fonetik dan fonologi. Masalah sebutan sesuatu perkataan dapat diselesaikan dengan betul jika mengetahui sebutan fonetik dan fonologi. Murid-murid tidak perlu takut salah lagi untuk menyebut perkataan Bahasa Inggeris di depan khalayak yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertama di dalam kehidupan mereka.

   Pengetahuan tentang peranan dan fungsi alat-alat ujaran yang terlibat untuk menghasilkan sesuatu bunyi bahasa dan dengan bantuan gambarajah akan membantu murid memahami tatacara pengeluaran sesuatu bunyi bahasa asing di dalam bahasa mereka. Di dalam Bahasa Melayu sendiri terdapat beberapa perkataan yang melibatkan e pepet dan e taling juga sukar untuk ditentukan sekiranya tidak mengetahui bidang fonetik dan fonologi untuk menyebutnya bagi murid-murid bukan berbangsa Melayu dan bagi mereka yang tidak menggunakan Bahasa Melayu di dalam kehidupan mereka. Murid-murid yang mahu belajar membaca juga akan menghadapi masalah untuk mmebatangkan sukukata jika tidak mengetahui tentang bidang fonetik dan fonologi. Mereka telah diasuh secara tidak langsung oleh guru mereka di dalam bidang fonetik dan fonologi di dalam bidang pembacaan. Contohnya perkataan yang mempunyai dua makna berbeza tetapi di dalam ejaan yang sama ialah  semak dan perang.
           
            Kajian fonetik dan fonologi ini amat berguana kepada guru-guru Bahasa Melayu. Pengetahuan tentang ciri-ciri bahasa seperti struktur dan sistemnya akan memudahkan guru-guru memberikan huraian dan penjelasan aspek-aspek sebutan bahasa  kepada murid. Pengetahuan bidang fonetik artikulatori akan membuatkan para guru lebih berkemampuan untuk memberikan penjelasan kepada pelajarnya tentang proses penghasilan Sesuatu bunyi bahasa, terutamanya bunyi-bunyi bahasa asing.

            Guru-guru juga boleh memberi perbandingan semasa mengajar bahasa kepada murid yang tidak memahami Bahasa Melayu dengan menggunakan bidang fonetik dan fonologi. Guru-guru oleh memudahkan murid-murid ini untuk memahami Bahasa Melayu dengan  menggunakan sebutan fonetik dan fonologi. Guru-guru dapat memperluaskan perbendaharaan kata murid di dalam Bahasa Melayu dan Inggeris sekiranya murid dapat memahami sebutan Bahasa Melayu dan Inggeris dengan menggunakan  bidang fonetik artikulatori.
           


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)