BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)

1.0               Konsep kepelbagaian sosio budaya
                 
1.1       Pengenalan
Berdasarkan Kamus Dewan (2007) , budaya ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi (cara fikiran), berkelakuan dan sebagainya. Budaya juga diklasifikasikan sebagai satu cara hidup yang diamalkan sesuatu kumpulan tertentu dan meliputi sistem sosial, susunan organisasi ekonomi, politik, agama, kepercayaan, adat resam, sikap dan nilai. Dalam  konteks pendidikan semasa, budaya di sekolah dilhat sebagai budaya  yang diiktiraf sebagai  sebahagian daripada budaya masyarakat. Di sekolah, murid  akan dididik untuk berbudaya sebagaimana dikehendaki oleh masyarakat. Budaya dalam masyarakat juga akan mempengaruhi budaya di sesebuah sekolah.

Konsep kepelbagaian sosiobudaya di Malaysia perlu diperkenalkan dan ditanamkan dijiwa pelajar sejak mereka masih kecil lagi. Masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa, agama. adat resam, latar belakang perlu disatu padukan sehingga boleh membentuk satu integrasi nasional. Banyak usaha yang telah kerajaan usahakan untuk memupuk integrasi nasional. Langkah terbaru yang kerajaan lakukan adalah Gagasan 1 Malaysia.  Di dalam Gagasan 1 Malaysia kerajaan berhasrat untuk  memupuk perpaduan antara kaum  dan penerimaan  keunikan  setaiap kaum seadakan supaya dapat hidup bersama dalam keadaan  saling hormat-menghormati antara satu sama lain. Hasrat kerajaan ini hanya dapat direalisasikan sekiranya semua bangsa di Malaysia bersama-sama bersedia untuk bersatu padu.
Dalam bidang pendidikan guru adalah  agen penting  untuk   memupuk kefahaman dan memberikan penghayatan kepada pelajar tentang konsep kepelbagaian sosiobudaya  dan implikasinya kepada diri, bangsa dan negara. Para pelajar seharusnya memahami kepelbagaian sosiobudaya yang terdapat di Malaysia. Mereka perlu mengetahui budaya dan struktur masyarakat lain yang terdapat di negara kita. Dengan adanya pemahaman terhadap sosiobudaya masyarakat lain, mereka akan dapat menyemai serta mengamalkan perasaan hormat, bekerjasama dan toleransi antara satu kaum dengan kaum yang lain. Para pelajar perlu peka dan sensitif dengan kepelbagaian sosiobudaya ini. Jika sikap ini telah kukuh dalam setiap jiwa warga Malaysia wawasan  untuk menjadi Malaysia sebagai negara  yang bersatu padu, mempunyai masyarakat yang mempunyai nilai moral yang kukuh, hidup secara demokratik, liberal dan bertolak ansur, penyayang serta adil akan terlaksana pada tahun 2020 nanti.

2.0               Konsep Kepelbagaian Sosiobudaya murid Sekolah Kebangsaan Puncak Alam.
2.1       Bangsa          
Murid-murid di sekolah saya terdiri daripada bangsa Melayu iaitu seramai 966 orang, bangsa India seramai 31 orang.   Walau pun murid berbangsa India dan Cina tidak ramai tetapi mereka dapat bergaul dengan rakan-rakan berbangsa Melayu dalam keadaan yang saling hormat-menghormati, bekerjasama dan toleransi. Rakan-rakan berbangsa Melayu pula dapat menerima ciri rakan bangsa lain tanpa mengambil kira identiti dan asal-usul mereka. Tidak ada prasangka atau prejudis dan diskriminasi terhadap satu sama lain di kalangan mereka.Mereka saling hormat-menghormati, bekerjasama dan toleransi.
Sekiranya ada majlis keagamaan contohnya untuk orang Islam seperti Maal Hijrah, murid-murid yang beragama lain tidak dipaksa untuk mengikuti majlis tersebut. Murid-murid ini akan diberikan aktiviti lain bersama dengan guru mereka. Kami juga bernasib baik kerana mempunyai dua orang guru yang berbangsa India. Jadi kami tidak mempunyai masalah untuk mengurus murid-murid ini jika ada majlis ilmu untuk orang-orang Islam. Murid-murid dan guru yang bukan beragama Islam diberi kebenaran untuk bercuti sekiranya ada upacara keagamaan yang mahu mereka ikuti. Sekolah mengamalkan sikap terbuka di dalam beragama bagi mereka yang bukan  beragama Islam. Setiap bangsa di sekolah Puncak Alam  tidak bersikap etnosentrik  malahan dapat  menerima budaya masyarakat lain.
Salah satu takwim sekolah yang tetap dilaksanakan pada setiap tahun adalah Hari kanak-kanak.  Sekolah Kebangsaan Puncak Alam akan menyambut  hari kanak-kanak pada bulan oktober setiap tahun. Semua kanak-kanak di sekolah saya diminta untuk memakai pakaian mengikut tradisi keluarga masing-masing. Pada hari tersebut ada yang memakai baju kurung, baju kebaya, baju melayu dan ceongsam, sari dan lan-lain yang mengambarkan tradisi keluarga mereka. Dengan cara ini, murid-murid dapat mengenali pakaian tradisi mengikut  etnik dan kaum.  
Murid-murid India dan Cina sudah menyerapi asimilasi budaya . Murid-murid India dan Cina  mempelajari budaya masyarakat Melayu dan diamalkan dalam kehidupan seharian mereka terutamanya di sekolah. Murid-murid sekolah saya dapat menerima kepelbagaian  sosiobudaya ini tanpa merasa janggal.  Integrasi sosial di antara setiap bangsa di kalangan  murid berlaku dengan baik dan erat. Setiap murid dapat menerima  bangsa lain tanpa mengambil kira identiti dan asal-usul mereka.  Mungkin mereka telah biasa bercampur gaul semasa di tadika atau jiran tetangga mereka adalah terdiri daripada bangsa yang berlainan dari diri mereka.  Murid-murid ini juga telah dapat menerima perubahan dan pinjam- meminjam unsur kebudayaan.  Murid-murid ini tidak akan kehilangan identiti etnik mereka. Murid-murid di sekolah saya sudah tidak canggung untuk menerima konsep kepelbagaian sosial yang wujud dikalangan mereka. Murid-murid India dan Cina juga dapat menerima kepelbagaian sosiobudaya seperti bersalaman sambil mencium tangan guru semasa menerima hadiah dan pulang dari sekolah yang lebih sinonim bagi kaum Melayu.
 Guru-guru India juga turut melaksanakan cara bersalaman dengan murid-murid semasa pulang dari sekolah. Murid-murid juga akan memberikan salam atau salam sejahtera untuk guru-guru mengikut kesuaian kaum. Guru-guru tidak meminta murid-murid dari keturunan India dan Cina untuk  melakukannya tetapi mereka melakukan dengan rela hati kerana mereka telah dapat menyerap dan menerima  kepelbagaian sosiobudaya yang ada di sekolah.  Kerap kali saya dapati murid perempuan berbangsa India dan Cina memakai baju kurung sekolah ketika hadir ke sekolah. Ini membuktikan mereka boleh menerima sebahagian budaya daripada  rakan-rakan yang  lain. Murid-murid ini juga telah berjaya menyerap kepelbagaian sosiobudaya  yang ada di Sekolah Kebangsaan Puncak Alam.
Bagi menyambut hari Kebangsaan di peringkat sekolah, sekolah  setiap tahun akan merancang  mengadakan pertandingan pakaian seragam mengikut kaum di Malaysia. Tujuan pertandingan ini  adalah untuk mendedahkan murid-murid kepada kepelbagaian sosiobudaya yang ada di sekolah dan juga di  Negara Malaysia. Murid-murid dengan kerjasama ibu bapa bersungguh-sungguh bersiap sedia dengan pakaian tradisi masing-masing untuk digayakan pada hari pertandingan itu. Sepasang  wakil murid dari setiap kelas dari tahun satu hingga enam akan mengambil bahagian.  Secara tidak langsung guru-guru  berusaha dan telah berjaya menyerapkan kepelbagaian sosiobudaya di kalangan murid di Sekolah Kebangsaan Puncak Alam.
Semasa  perhimpunan sekolah juga selalu di ingatkan kepada murid-murid tentang kepelbagaian sosiobudaya ini dan harus hormat menghormati di antara satu sama lain.Guru-guru agama dan moral mempunyai tanjunggungjawab yang besar untuk memastikan kepelbagaian sosiobudaya di sekolah tidak akan merenggangkan hubungan sesama kaum.  Murid-murid yang masih kanak-kanak perlu diingatkan tentang semangat setiakawan dan perpaduan berbilang bangsa.
Guru-guru  bersama-sama murid-murid  sekolah Puncak Alam  selalu membuat jamuan hari raya diperingkat sekolah. Pelbagai makanan disajikan. Ini juga salah satu cara untuk menonjolkan kepelbagaian sosiobudaya yang terdapat di sekolah. Kebanyakan murid gembira apabila jamuan diadakan. Murid-murid cina akan membawa makanan  yang dibeli daripada orang Melayu  kerana mereka memahami sosiobudaya yang terdapat di sekolah kami.
Kalau dulu  orang Melayu dikenali dengan memakai baju melayu, kurung, kain pelikat, songkok  dan makan laksa, kuih koci, buah melaka, kuih lapis, dan nasi lemak. Sementara kaum Cina pula  memakai Cheongsam, Sam Fu dan makan Kuih bakul, kuih bulan, pulut, nasi dan dimsum. Sementara kaum India  pula memakai Sari, serban, kurta, dhoti dan sarung. Orang India pula makan  tosai, idli, muruku, apam, kesari dan  ladu. Sekarang perkara itu tidak berapa ketara  lagi. Setiap bangsa telah dapat menerima  kebiasaan kaum lain dari segi pakaian dan makanan. Kaum Melayu ada yang memakai kain sari untuk dibuat baju kurung, ada yang memakai ceongsam yang telah diubah suai menjadi baju kurung moden. Sementara makanan pula semua  bangsa tidak kira Melayu, Cina dan India makan  amat berselera makan nasi lemak. Orang Cina dan Melayu juga makan tosai. Orang India dan Melayu juga sudah berminat makan dimsum. Semua kaum telah mengalami asimilasi budaya. Cuma kaum Melayu  yang beragama  Islam tetap juga boleh makan makanan bangsa lain tetapi mesti dipastikan ianya mematuhi hukum syarak yang menjadi pegangan umat Islam. Semua bangsa telah dapat menerima  asimilasi budaya tanpa menghilangkan budaya asal kaum masing-masing.
2.2       Bahasa                                                 
Bahasa ialah alat atau perwujudan budaya yang digunakan manusia untuk saling berkomunikasi atau berhubungan, baik dari segi tulisan, lisan, ataupun gerakan (bahasa isyarat) bertujuan menyampaikan maksud hati atau kemahuan kepada orang lain. Melalui bahasa, manusia dapat menyesuaikan diri dengan adat-istiadat, tingkah laku, peraturan masyarakat dan sekali gus mudah membiasakan dirinya dengan segala bentuk masyarakat. Bahasa merupakan satu faktor yang penting dalam usaha  memupuk perpaduan di kalangan pelbagai kaum di kalangan murid-murid di sekolah saya.
Perhubungan yang baik telah dapat dijalin dengan berkesan kerana mereka dapat menguasai bahasa Melayu dengan baik.  Jika murid Cina berbual dengan murid Melayu, mereka akan menggunakan bahasa Melayu, jika murid Cina bertemu dengan murid India juga mereka menggunakan bahasa Melayu.  Sekolah Puncak Alam adalah sekolah Kebangsaan, semua bangsa boleh datang untuk belajar di sini. Tetapi bahasa utama yang perlu digunakan adalah Bahasa Melayu.  Murid-murid India dan Cina pasti akan lancar berbahasa Melayu jika bersekolah di Sekolah Kebangsaan. Ini bukan bermakna sekolah kebangsaan menekankan diskriminasi bahasa. Semua bahasa boleh digunakan.
 Masalah akan timbul bila murid India menggunakan Bahasa India dan murid Cina menggunakan bahasa Cina tentunya akan mendatangkan masalah kefahaman bahasa.   Setiap kaum juga akan mempunyai masalah untuk  berinteraksi. Kaum Cina bukan semua mempunyai bahasa yang sama. Ada yang menggunakan Bahasa Kantornis, Hokkien dan Mandarin. Bagi memudahkan masyarakat Cina mereka semua memilih menggunakan Bahasa Mandarin untuk perbualan bagi semua kaum Cina. Sekolah-sekolah Cina menjadikan Bahasa Mandarin  sebagai salah satu subjek di Sekolah Cina.
Dalam konteks Sekolah Kebangsaan Puncak Alam, menggunakan Bahasa Melayu  membuatkan semua maklumat yang hendak disampaikan akan mudah difahami oleh semua rakan-rakan berbilang bangsa. Di sekolah saya murid-murid memilih untuk bercakap di dalam bahasa Melayu.  Jika mereka berjumpa dengan rakan-rakan sebangsa mereka akan bertutur dalam bahasa ibunda mereka. Ada satu kes di sekolah saya, ibu murid ini berasal daripada Pakistan, di rumah mereka menggunakan bahasa Pakistan. Murid ini pada mulanya tidak pandai langsung berbahasa Melayu. Disebabkan dia bercampur dengan pelbagai sosiobudaya di sekolah, lama –kelamaan murid  ini telah mahir berbahasa Melayu. 
2.3       Struktur Masyarakat atau Kelas Sosial
Struktur sosial merupakan susunan daripada unsur-unsur sosial yang asas dalam masyarakat iaitu kelompok, kelas sosial, nilai dan norma sosial, serta lembaga sosial. Struktur sosial merupakan fakta sosial, iaitu cara bertindak, berfikir dan berperasaan yang berada di luar individu tetapi mengikat. Kelas tertentu mempunyai identiti dengan cara hidup tertentu. Terdapat dua cara untuk menganalisis struktur sosial, iaitu:
(a)  Keturunan/ kasta, tingkat pendidikan, kekayaan, dan usia. Pembahagian ini dinamakan perbezaan sosial (perbezaan tahap). Dalam konteks di Malaysia, struktur sosial ini dapat dilihat lebih kepada tingkat pendidikan, kekayaan serta usia.
(b)  Suku bangsa, ras, golongan/ kelompok, jenis keluarga, agama dan seterusnya. Pengagihan ini dinamakan perbezaan sosial (perbezaan fungsi dan adat).
Di Sekolah Kebangsaan Puncak Alam status social adalah mengikut kadar pendapatan yang di dalam data murid yang diperbaharuai setiap tahun.  Ada segelintir orang  Melayu yang tidak mempunyai pendapatan tetap kerana ibu bapa mereka bekerja sendiri dan tidak mempunyai slip gaji bagi menentukan status pendapatan mereka.  Seramai  10 orang murid-anak mereka yang tidak mempunayi slip gaji akan   diberikan rancangan makanan khas untuk murid-murid iaitu yang dinamakan rancangan makanan tambahan.  Ibu bapa murid-murid  yang lain pula  terdiri daripada  kelas pekerja iaitu Kolar biru yang melakukan  pelbagai bentuk kerja manual seperti operator pengeluaran.
 Ada juga murid-murid   di sekolah ini  dari kalangan  kelas menengah. Golongan kelas menengah ini terdiri  daripada  golongan professional dan pentadbir seperti pensyarah, guru,  kerani dan jururawat. Golongan seperti adalah penduduk majoriti di Puncak Alam. Kebanyakan penduduk di Puncak Alam adalah   orang-orang yang bukan berasal daripada Selangor. Mereka menetap di Puncak Alam kerana bekerja di negeri ini.Di Puncak Alam juga ada  murid-murid yang mempunyai ibu bapa dari golongan atasan yang mempunyai  perusahaan kilang sendiri.
2.4       Adat Resam Masyarakat Melayu, Cina dan India.
Tiga kaum terbesar ini aiaitu Melayu, Cina dan India mempunyai adat resam yang tersendiri. Adat ialah kebiasaan, manakala resam ialah lembaga, peraturan, hukum, norma yang dijunjung oleh kelompok masyarakat. Dalam bahasa Melayu lama, adat merujuk kepada undang-undang atau hukum adat yang merangkumi bidang sosial, politik, ekonomi bahkan undang-undang samudera.
          Adat resam merupakan kebiasaan cara hidup yang diamalkan oleh sesuatu masyarakat yang dapat menggambarkan corak budaya masyarakat tersebut. Adat resam masyarakat Melayu, Cina dan India mempunyai adat resam yang lebih kurang sama. Contohnya dalam adat merisik. Bagi kaum Melayu, adat merisik juga dipanggil meninjau atau menengok. Tujuan adat ini dilakukan bagi memastikan si gadis masih belum berpunya kerana islam melarang meminang tunangan orang. Tujuan utama adat ini dilakukan bagi menyelidik latar belakang si gadis dan selalunya dijalankan oleh suadara mara terdekat pihak lelaki seperti ibu atau bapa saudaranya. Pihak si gadis akan mempertimbangkan dahulu lamaran sebelum membuat apa-apa jawapan. Adakalanya semasa merisik, wakil lelaki tersebut akan memberikan sebentuk cincin tanya berupa cincin belah rotan dan jika pihak gadis bersetuju mereka akan menetapkan tarikh untuk peminangan. Pihak keluarga lelaki akan menetapkan hari untuk menghantar satu rombongan peminangan. Urusan peminangan akan dilakukan oleh kaum keluarga terdekat pihak lelaki. Adat ini dilakukan bagi menyatakan tujuan mereka yang sebenarnya secara rasmi. Saudara-mara kedua-dua belah pihak akan berunding untuk menetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk adat bertunang pula.

                Bagi kaum Cina mereka juga ada adat merisik. Adat merisik dijalankan untuk mengetahui latar belakang gadis yang dihajati dan ingin mengetahui keturunan, peribadi, watak dan tingkah laku si gadis. Cara merisik terpulang kepada ibu bapa kerana pada lazimnya ibu bapa pihak lelaki akan menanyakan kenalan dan rakan taulan yang kenal dengan keluarga si gadis atau mengadakan perbincangan tersebut di restoran-restoran dengan disertai saudara mara lain. Tradisi makan bersama ini dapat mengeratkan perhubungan di antara kedua belah keluarga. Setelah kedua-dua pihak berpuas hati dengan latar belakang keluarga masing-masing adat meminang akan dijalankan. Seorang wakil dipilih untuk berkunjung ke rumah si gadis bagi membincangkan perkara-perkara berkaitan perkahwinan dan majlis pertunangan akan dijalankan selepas itu.

              Sementara kaum India juga ada cara mereka merisik. Semasa  merisik  maklumat mengenai gadis diperolehi  dari pihak yang terlibat,  sahabat-handai atau saudara mara. Orang tengah( tirumana taragar) akan  merisik. Adat penyesuaian bakal pengantin dikenali sebagai Thairumanam Poruttam Paartal dijalankan. Bakal pengantin lelaki datang untuk melihat sendiri paras rupa dan perawakan calon isterinya. Adat ini dikenali sebagai pen paarttal( melihat bakal isteri). Buah tangan seperti kelapa, sirih, pinang, cendana, buah-buahan dan lain-lain dibawa tanda  berniat  baik dan untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan. Pihak perempuan akan menerima hantaran tersebut sekiranya bersetuju. Bakal pengantin perempuan memakai sari dan dipertanggungjawabkan menghidang air minuman. Bakal pengantin perempuan perlu melayani para tetamu  dan bakal suami. Kemudian kunjungan ini dibalas oleh wakil perempuan. Adat pen paarttal juga bertujuan untuk mengetahui latar belakang bakal pengantin lelaki.
            Setiap kaum  ada adat resam mereka sendiri. Tetapi setiap adat resam itu ada persamaan pada seiap kaum.  Faktor adat resam ini juga memudahkan proses alimilasi sesame kaum di Malaysia. Kesamaan dari segi adat ini mebuatkan masyakat berbilang kaum ini mudah untuk  bekerjasama dan mewujudkan kesefahaman bagi memastikan kepelbagaian sosiobudaya bukanlah punca untuk mereka tidak bersatu padu.

2.5       Jantina
Jenis jantina merupakan perbezaan berdasarkan biologi, sedangkan gender berdasarkan hubungan sosial dan budaya. Dalam sesetengah masyarakat, kumpulan lelaki amat diperlukan. Dalam sesetengah masyarakat, anak lelaki diutamakan dalam keluarga. Anak lelaki dikatakan penyambung generasi. Masyarakat Cina juga mementingkan akan anak lelaki. Bagi kaum Cina anak perempuan hanya menjadi milik ibu bapa buat sementara waktu sahaja. Apabila berkahwin, mereka dianggap menjadi milik keluarga suaminya. Bagi orang Melayu  pula  anak perempuan kurang diberikan kebebasan untuk  keluar rumah  berbanding dengan anak lelaki. Anak-anak perempuan diasuh untuk membuat kerja-kerja rumah bagi membantu ibu memasak dan mengemaskan rumah tangga. Anak perempuan juga tidak dibenarkan untuk keluar rumah sesuka hati  dikhuatiri akan menimbulkan fitnah.
            Budaya masyarakat majoriti Melayu dan  masyarakat Cina juga mementingkan nasab keluarga dari sebelah lelaki. Nama pangkal seseorang iaitu nama keluarga didalam masyarakat Cina ialah nama keluarga disebelah lelaki. Sebagai contoh, nama Prof. Dr. Teo Kok Seong dan Prof. Wang Gunwu, nama pangkal mereka iaitu Teo dan Wang itu ialah nama warisan keluarga ayah mereka yakni nama keluarga sebelah lelaki. Kaum lelaki Cina juga seperti kebanyakan lelaki bangsa lain, dilantik menjadi ketua keluarga dan merupakan waris utama pusaka keluarga. Ini merupakan salah satu aspek adat yang menjadi amalan masyarakat Cina.
Kepentingan meneruskan kesinambungan keluarga di dalam masyarakat Cina, contoh  aspek perkahwinan juga menjadi amalan masyarakat mereka. menyebabkan perkahwinan seorang lelaki didalam keluarga adalah amat penting. Secara tradisi, perkahwinan tersebut akan mengikuti beberapa upacara yang bermula dengan merisik oleh seorang perantara hinggalah perkahwinan. Namun, pada zaman yang lebih moden ini, hanya pendaftaran menurut undang-undang saja yang diperlukan dan akan diadakan majlis keraian yang mewah di restoran.
            Bagi kaum India, meskipun bapa memainkan peranan utama tetapi ibu adalah institusi yang paling dihormati dan dianggap mulia, ‘Ibu adalah umpama Tuhan’ dan anak perempuan juga dipanggil ‘amma’ seperti seorang ibu di dalam tradisi India. Oleh itu, penjagaan anak perempuan amat dititik beratkan terutama ketika mereka masih  anak dara.
Seorang suami pula didalam masyarakat India adalah ‘Tuhan bagi isterinya’ dan mesti sentiasa dihormati. Keadaan seperti di atas terbawa-bawa kea lam persekolah. Anak-anak perempuan lebih lemah lembut berbanding lelaki. Anak-anak lelaki suka permainan yang lebih kasar dan lasak. Sementara anak-anak perempuan memilih untuk bermain permainan yang bersifat  kewanitaan. Anak-anak lelaki memilih untuk bermain bola sepak yang memerlukan kuasa untuk menyepak, berlari dan berebut bola. Murid-murid perempuan  tidak  suka bermain bola sepak.  Mereka lebih berminat untuk bermain bola jaring yang tidak terlalu lasak dan merebut bola dengan menggunakan kaki. Keadaan ini berlaku disebabkan pendidikan awal  di rumah.  Anak lelaki sejak awal lagi telah diajar untuk berkuasa dan diberi keutamaan dalam keluarga. Lantas keadaan ini membuatkan mereka lebih berani  dan berkeyakinan diri. Sementara anak  perempuan diajar untuk menurut perintah dan tidak membantah suruhan daripada ibu bapa membuatkan mereka lebih pemalu.  Kaum Melayu, India dan Cina masih mempunyai pendangan  yang sama mengenai jantina.

 2.6      Kepercayaan
Setiap masyarakat mempunyai kepercayaan serta nilai masing-masing. Kepercayaan ini menjadi pegangan kepada sesetengah ahli masyarakat secara turun-temurun. Dalam konteks pendidikan, pendedahan tentang kepercayaan masyarakat lain kepada para pelajar dapat mengelakkan sebarang salah faham sesama  mereka yang berlainan budaya. Kepercayaan memberi hala tuju kepada kehidupan  sesebuah masyarakat tidak kira masyarakat Melayu, Cina dan India di  sekolah Puncak Alam.
 Nilai-nilai  kepercayaan merupakan prinsip –prinsip yang menentukan perkara yang  perlu  dan bermoral dalam sesebuah masyarakat. Nilai dalam masyarakat boleh mempengaaruhi norma dalam sesebuah masyarakat itu. Kepercayaan yang mengandungi pantang larang dan tunjuk ajar kepada keturunan mereka.  Kepercayaan adalah bertujuan untuk mendidik tetapi disampaikan secara halus. Setiap kaum Melayu , cina dan India ada kepercayaan yang tersendiri. Contoh kepercayaan orang Melayu yang tidak membenarkan duduk di atas bantal. Menurutnya jika dilakukan nanti akan tumbuh bisul di punggung. Hakikatnya duduk di atas bantal adalah  tidak elok dikuatiri  bantal akan pecah dan koyak. Adalah tidak sesuai benda yang digunakan untuk melapik kepala diletakkan di bawah punggung. 
Bagi kaum India pula contoh kepercayaan yang sebenarnya mempunyai unsur ke a rah kebaikan ialah mandi bijan. Kebaikan mandi bijan ini adalah sama dengan mandi di sungai Ganges. Tujuan mandi bijan ini adalah untuk  membersihkan diri dari segala kejahatan dan sifat dengki. Bagi kepercayaan masyarakat Cina pula  mereka mempunyai masa sebanyak 20 hari yang terbaik setiap tahun untuk menunaikan tanggungjawab memberi kehormatan dan peringatan kepada nenek moyang, ibu –bapa dan ahli-ahli  yang tersayang yang telah meninggal dunia. Kepercayaan ni adalah untuk menggalakkan masyarakat Cina berlumba-lumba untuk membuat kebaikan  di hari tersebut. Kepercayaan ketiga-tiga bangsa yang terbesar di Malaysia  dan sekolah saya ini semuanya bertujuan untuk  kebaikan. Setiap masyarakat jika mempunyai nilai kesefahaman yng tinggi  tentang kepercayaan, maka lebih mudah masyarakat Malaysia untuk membentuk kesefahaman dalam kehidupan masyarakat majmuk tanpa gusar dengan kepelbagaian sosial yang ada.
3.0       Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya
Perbezaan dan kepelbagaian sosiobudaya sukar untuk dinafikan dalam sebuah negara seperti Malaysia yang lahir dari kelompok masyarakat  yang berbilang etnik iaitu Melayu, Cina, dan India yang menjadi majoriti terbesar serta kaum pribumi Sabah dan Sarawak serta orang asli dan kaum-kaum lain menjadi kaum minoriti. Setiap etnik membawa sosio budaya yang berbeza yang diwarisi daripada nenek moyang yang terdahulu.
3.1       Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya Kepada Murid
Individu murid adalah unik dan berbeza memandangkan latar belakang mereka yang berlainan. Setiap murid membesar dan terbentuk hasil interaksi dalam persekitaran masing-masing. Budaya merupakan faktor pengaruh yang paling berkesan ke atas perkembangan individu. Budaya mempengaruhi cara murid berfikir, cara murid bertindak, juga mempengaruhi pandangan, perasaan dan pembawaan.
            Menurut Marcelle, DuPraw dan Axner (atas talian), terdapat enam corak asas budaya yang membuatkan murid itu unik dan berbeza iaitu:
(i)            Berbeza dalam gaya komunikasi
Gaya komunikasi merujuk kepada penggunaan bahasa dan komunikasi bukan verbal. Dua orang yang berlainan latar budaya, malah dalam budaya yang sama boleh mempunyai penggunaan bahasa yang berbeza. Individu Melayu Utara bersuara lantang dan bernada tinggi semasa berbual adalah diterima. Rakan karib menggunakan sapaan ‘aku-hang’ adalah diterima tetapi bukan dalam perbualan dengan orang yang lebih tua. Begitu juga dalam perbualan dialek Melayu di Pantai Timur, terdapat kosa kata yang boleh mengelirukan pemahaman pengguna bahasa standard. Contohnya kosa kata ‘selalu’ membawa maksud ‘sekarang’.
(ii)          Berbeza sikap terhadap konflik
Mereka yang terdidik dalam keluarga yang mengamalkan perbincangan misalnya, akan lebih bersikap terbuka dalam menghadapi masalah konflik(pandangan yang berbeza). Penyelesaian dalam bentuk berbincang secara bersemuka mungkin sesuai bagi kelompok ini. Sebaliknya, kebanyakan murid berasa tidak selesa membincangkan secara terbuka atas sebab tidak mahu menjatuhkan ‘air muka’. Penyelesaian secara tertutup atau secara bertulis mungkin lebih sesuai.

(iii)         Berbeza pendekatan dalam menyelesaikan tugas
Setiap budaya mempunyai cara tersendiri dalam pendekatan menyelesaikan tugasan. Antara faktor yang mempengaruhi termasuklah akses kepada bahan sumber, pandangan terhadap ganjaran yang akan diterima setelah selesai tugasan, pandangan terhadap kepentingan masa, pandangan terhadap hubungan kerjasama dalam pasukan dan perkaitannya dengan penyediaan tugasan.
(iv)         Berbeza dalam gaya menyelesaikan masalah
Gaya menyelesaikan masalah turut bergantung pada pegangan sesuatu budaya. Terdapat budaya yang mengamalkan perkongsian tanggungjawab dan penurunan kuasa kepada anggota lain dalam masyarakat atau keluarga. Justeru, amalan tanggungjawab bersama dalam menyelesaikan masalah wujud. Sebaliknya terdapat juga budaya yang mengutamakan tanggungjawab individu untuk menyelesikan masalah. Murid-murid berasal daripada latar belakang, justeru wujud amalan yang berbeza dalam menyelesaikan masalah.

(v)          Berbeza sikap terhadap pendedahan pandangan
Setiap individu mempunyai pandangan yang berbeza terhadap sikap ‘berterus-terang’ baik tentang emosi dan perasaan, sebab musabab perbalahan atau maklumat peribadi.

(vi)         Berbeza dalam pendekatan untuk mengetahui
Setiap budaya mempunyai cara tersendiri dalam proses mengetahui ataupun belajar. Budaya Barat lebih mengutamakan pemikiran kognitif manakala budaya Timur lebih berpegang kepada kesahihan maklumat. Terdapat juga budaya yang memfokuskan aspek afektif, muzik dan pergerakan. Justeru, setiap murid mempunyai gaya berfikir dan gaya belajar masing-masing. Malah pelajar lelaki dan perempuan juga mempunyai gaya fikir dan gaya belajar yang berbeza. Lantaran itu, guru harus dapat mengesan gaya fikir dan gaya belajar pelajarnya dan menyesuaikan gaya mengajar dengan gaya belajar pelajar agar mereka akan dapat belajar dengan lebih berkesan.
Justeru, pelajar di bawah seliaan kita adalah berbeza dan perlu mendapat layanan yang berbeza selaras dengan keunikan masing-masing.
3.1.1    Kemahiran dan Penguasaan Bahasa
(a)        Bahasa daerah, bahasa ibunda atau dialek sahaja
            Pelajar yang hanya menguasai dialek atau bahasa ibunda semata-mata berkemungkinan menghadapi masalah dalam pembelajaran, kurang faham bahan yang dibaca dan penerangan guru. Kesannya mereka akan ketinggalan dalam pelajaran.
(b)        Dua atau lebih bahasa dengan kosa kata yang terbatas atau meluas.
            Pelajar yang menguasai dua atau lebih bahasa; contohnya bahasa ibunda, bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris akan lebih mudah menguasai pembelajaran memandangkan sinapsis telah terbentuk dalam otaknya. Lantaran itu, pelajar polyglot (menguasai banyak bahasa) cepat dan tangkas dalam pemahaman konsep dan menjadi pelajar pintar cerdas jika dididik dan diasuh dengan cara yang betul dan sesuai dengan keupayaannya.
3.1.2    Kaum Etnik
(a)        Satu kaum atau etnik
Pelajar yang tinggal dan belajar dalam lingkungan satu etnik yang selalunya mengamalkan budaya, cara fikir dan pandangan dunia yang sama kurang mendapat pendedahan akan budaya kaum lain. Justeru, pemahaman dan kesedaran budaya lain hanya dipelajari melalui bacaan bukan amalan. Kemungkinan proses menyesuaikan diri dengan kaum atau etnik lain akan menjadi sesuatu yang sukar.
(b)       Pelbagai etnik
Pelajar yang belajar di sekolah dan persekitaran yang disertai oleh pelbagai kaum etnik akan terdedah kepada amalan, adat resam, pandangan dan cara fikir kaum etnik yang berbeza sama ada sedar ataupun tidak, Pelajar dalam situasi ini akan dapat belajar bahasa etnik ini secara tidak langsung. Perasaan saling menerima dan saling menghormati dapat dipupuk hasil pergaulan pada masa formal belajar dan secara tidak formal.
3.1.3    Kelas Sosial
Pelajar terdiri daripada pelbagai kelas sosial: rendah, sederhana dan tinggi. Kelas sosial wujud hasil taraf pendidikan dan taraf sosioekonomi keluarga.
Pelajar yang tergolong dalam kelas sosial rendah mungkin menghadapi masalah berkaitan dengan pembiayaan, kemudahan belajar, kurang kelengkapan untuk belajar dan sebagainya. Mereka juga menghadapi masalah kurang mendapat perhatian ibu bapa atas sebab kesibukan mencari rezeki. Pelajar-pelajar kurang bersemangat dan berisiko menghadapi masalah keciciran dalam persekolahan.
Pelajar yang datangnya daripada golongan sosioekonomi sederhana dan tinggi kurang menghadapi masalah kelengkapan dan kemudahan pembelajaran, berpeluang menghadiri kelas bimbingan berbayar, mendapat perhatian dan dorongan yang khusus daripada ibu bapa. Hasilnya, peluang mendapatkan pendidikan lebih meluas berbanding mereka yang berada dalam taraf sosioekonomi rendah.
3.1.4    Petempatan              
(a)        Bandar dan pinggir bandar
Pelajar bandar dan pinggir bandar lebih terdedah kepada kepelbagaian budaya etnik yang berbeza. Terdapat budaya yang pelbagai berdasarkan taraf sosioekonomi yang membentuk kelas sosial berbeza. Lantaran itu, dalam sesebuah sekolah bandar dan pinggir bandar akan wujud kepelbagaian budaya kesan persekitaran. Terdapat pelajar yang tergolong dalam kelompok miskin bandar, kelas sederhana yang rata-rata anak pegawai kerajaan dan swasta, juga mereka yang kaya. Budaya pelajar daripada aspek tumpuan perhatian kepada pelajaran, kemampuan berbelanja, tingkah laku dan pandangan terhadap tugas dan tanggungjawab akan jelas berbeza bergantung pada aspirasi ibu bapa, jenis pekerjaan, pandangan terhadap pendidikan dan sebagainya.
(b)       Luar bandar dan pedalaman
Pelajar di sekolah luar bandar dan pedalaman selalunya mengamalkan budaya yang sama, etnik yang sama, pandangan dunia yang serupa dan sebagainya. Justeru, tindakan, pandangan dunia, aspirasi dan pandangan terhadap pendidikan yang ditunjukkan berkemungkinan kurang mencabar sebagaimana mereka di bandar besar. Rata-rata pelajar di luar bandar kurang mendatangkan masalah kepada sekolah dari segi tingkah laku.  
3.1.5    Gaya Berfikir dan Gaya Belajar
Setiap pelajar mengamalkan gaya berfikir dan gaya belajar yang berbeza. Terdapat tiga gaya pembelajaran asas yang umum iaitu visual, audio dan kinestetik. Pelajar audio mudah memahami isi pelajaran melalui proses mendengar. Pelajar visual perlu mendengar dan melihat untuk memahami isi pelajaran sementara pelajar kinestetik perlu terlibat melakukan aktiviti membuat untuk menguasai pembelajaran.
            Terdapat juga pelbagai bentuk gaya belajar yang berasaskan gaya berfikir individu yang membuatkan setiap pelajar berbeza. Ada pelajar yang memerlukan bantuan latar untuk memahami pembelajaran. Pelajar jenis ini tergolong dalam gaya fikir ‘field dependent’ ( bergantung latar, iaitu bergantung pada persekitaran yang membentuk sesuatu). Pelajar perempuan lebih banyak memerlukan bantuan latar berbanding lelaki, juga bergantung kepada budaya hidup etnik. Pelajar lelaki kebanyakannya boleh berfikir dan menanggapi pembelajaran tanpa bantuan latar(‘field independent’). Seterusnya terdapat pelajar yang boleh berfikir secara pantas dan ada juga pelajar yang mengambil masa yang panjang untuk memahami dan bertindak. Pelajar impulsif (berfikir dan bertindak pantas) lebih mudah membuat kesilapan dalam pembelajaran berbanding pelajar yang reflektif. Pelajar reflektif mengambil masa dan berfikir panjang sebelum mengambil tindakan. Pelajar reflektif lebih mudah mengingat maklumat, lebih memahami teks dan lebih cekap dalam penyelesaian masalah dan membuat keputusan berbanding pelajar impulsif.
3.1.6    Gender
Pelajar lelaki dan perempuan sering kali mendapat layanan yang berbeza memandangkan perlakuan yang mereka tunjukkan sering kali berbeza.
1.    Pelajar perempuan lebih tekun memberikan perhatian dalam pembelajaran, mematuhi peraturan bilik darjah dan sekolah.
2.    Pelajar perempuan lebih kemas dan teratur berbanding lelaki.
3.    Pelajar perempuan menunjukkan prestasi baik pada peringkat rendah. Pelajar lelaki menunjukkan prestasi baik pada peringkat menengah.
4.    Pelajar lelaki biasanya lebih mendapat perhatian guru dalam pembelajaran dan interaksi dengan guru.
5.    Pelajar lelaki selalunya dianggap ‘bermasalah’.
6.    Pelajar lelaki lebih baik dalam mata pelajaran pengiraan dan lemah dalam mata pelajaran sastera dan bahasa.
3.2       Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya kepada guru
Pelajar dalam sesebuah bilik darjah terdiri daripada etnik, taraf sosiooekonomi, latar belakang keluarga, kawasan petempatan, budaya, adat resam dan bahasa yang berbeza. Lantaran itu guru tidak seharusnya menggunakan cara yang sama untuk melayani dan memberikan perhatian terhadap pelajar. Kepelbagaian sosiobudaya yang wujud di dalam bilik darjah memerlukan guru mengambil perhatian yang sesuai bagi membolehkan setiap pelajar mendapat peluang yang adil untuk pembelajaran yang berkesan.
3.2.1    Penerimaan dan Layanan Adil          
Mengenali latar belakang pelajar, taraf sosioekonomi, tempat tinggal, budaya, adat resam, kepercayaan dan agama akan membolehkan guru memberikan layanan yang lebih adil kepada individu pelajar. Guru tidak seharusnya melayani pelajar sebagai satu kelompok individu, kelompok kelas sosial atau kelompok mengikut kaum etnik tetapi sebagai individu yang mempunyai keunikan. Justeru, guru perlu memberikan layanan yang adil mengikut keperluan individu pelajar.
3.2.2    Strategi Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran yang berkesan bagi sekumpulan pelajar tidak semestinya berkesan bagi kumpulan lain. Guru tidak seharusnya menganggap semua pelajar boleh belajar melalui cara yang sama. Pendidikan yang saksama bukan bermakna sistem penyampaian yang sama digunakan untuk semua pelajar.
3.2.3    Pengurusan Bilik Darjah dan Pengurusan Hubungan
Tugas guru secara eksplisit adalah mengajar dan melaksanakan kurikulum formal tetapi secara realitinya guru menguruskan hubungan di dalam bilik darjah agar pembelajaran yang berkesan boleh dicapai. Menguruskan 30 – 50 orang pelajar yang berlainan latar belakang bukanlah sesuatu yang mudah. Sebagai satu komuniti kecil di dalam bilik darjah, kawalan tingkah laku dianjurkan melalui peraturan dan rutin bilik darjah. Pematuhan peraturan menjadi satu keperluan untuk mewujudkan suasana terkawal. Guru boleh menggunakan kajian sosiometri untuk melihat hubungan antara pelajar di dalam bilik darjah. Maklumat yang dikumpulkan hendaklah diipindahkan ke dalam bentuk sosiogram.
3.2.4    Aspirasi/Jangkaan Guru
Sesetengah guru memberikan respons yang berbeza kepada pelajar yang mewakili kelompok kecil, minoriti atau kelas sosial rendah. Guru hendaklah sedar bahawa potensi pelajar bukan berdasarkan kelas sosial, jantina atau bangsa. Jangkaan guru terhadap prestasi pelajar berdasarkan elemen-elemen generalisasi adalah tidak adil bagi pelajar. Biasanya pelajar yang telah dilabel akan bertindak sebagaimana label yang disangkut kepadanya. Begitu juga tindakan dan layanan guru terhadap pelajar. Dengan layanan yang berbeza, jarak antara kelompok pelajar akan menjadi lebih jauh. Lantaran itu, pelajar kelas akhir akan berasa tidak bermakna berada di sekolah, dianggap pelajar ‘bermasalah’, yang akhirnya akan bertingkah laku sebagaimana yang dijangkakan guru.
3.2.5    Pemilihan Bahan Sumber
Pembelajaran yang berkesan akan mudah berlaku sekiranya bahan sumber pembelajaran sesuai dengan pengetahuan dan budaya pelajar. Sebuah kelas yang terdiri daripada kaum dominan dan etnik minoriti mungkin berasa terabai dan tidak dihargai sekiranya tidak ada unsur-unsur budaya etnik dalam sumber pembelajaran. Nama-nama watak, tempat, makanan dan jenis pekerjaan yang melibatkan kaum etnik yang pelbagai seharusnya dipilih sebagai teks dalam mata pelajaran yang diajar. Oleh hal yang demikian, motivasi pelajar akan meningkat dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan kerana contoh yang digunakan berkaitan dengan pengalaman pelajar.
3.3       Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya kepada Sekolah
Komposisi kaum dan etnik warga sekolah menggambarkan kepelbagaian sosiobudaya dalam masyarakat. Budaya mikro yang menjadi amalan keluarga dan kaum etnik akan dibawa masuk ke sekolah dan mempengaruhi sosiobudaya sekolah. Bergantung kepada kecekapan pengurusan sekolah untuk mewujudkan budaya yang sesuai untuk sekolah masing-masing.
3.3.1    Jenis Sekolah
Amalan dalam sistem persekolahan di Malaysia menjurus kearah kebangsaan dan sistem berpusat, namun dalam pelaksanaannya wujud jenis-jenis sekolah yang berbeza. Justeru, budaya sekolah juga berbeza memandangkan warga sekolah-sekolah tertentu tergolong daripada kaum etnik tertentu.
            Antara jenis sekolah yang wujud adalah:
                                          

Jadual 1: Jenis-jenis Sekolah di Malaysia
Peringkat Rendah
Peringkat Menengah
Sekolah Kebangsaan
Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan
Sekolah Jenis Kebangsaan Cina
Sekolah Berasrama Penuh
Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
Sekolah Berprestasi Tinggi

Sekolah Wawasan

Sekolah Bestari

Sekolah Menengah Teknik

Sekolah Menengah Sains

Sekolah Menengah Vokasional

Sekolah Pendidikan Khas

            Jenis-jenis sekolah mempunyai fokus yang berbeza turut mengamalkan budaya yang berbeza. Rata-rata warga sekolah jenis kebangsaan  terdiri daripada satu etnik majoriti. Sosiobudaya yang mempengaruhi amalan budaya di sekolah juga terbatas kepada etnik majoriti tersebut. Namun akan wujud juga kepelbagaian berdasarkan budaya mikro sub-etnik daripada aspek bahasa dan adat resam. Pelajar dan guru di SJK Tamil contohnya terdiri daripada kaum Malayali, Tamil, Gujerati dan Sikh. Begitu juga di SJK Cina, sukuan seperti Hokien, Kantonis dan Hakka akan membawa dialek dan budaya yang sedikit berbeza. Majoriti pelajar di Sekolah Kebangsaan ialah etnik Melayu. Kepelbagaian sosiobudaya juga dapat dilihat daripada segi kelas sosial dan amalan adat resam serta kepercayaan agama.
3.3.2    Lokaliti Sekolah
Sekolah-sekolah yang terletak di bandar kebanyakannya disertai oleh pelbagai latar belakang sosiobudaya: kelas sosial dan etnik. Sekolah-sekolah luar bandar dan pedalaman biasanya merangkumi satu atau dua kaum etnik yang mempunyai taraf sosioekonomi rendah. Sekolah-sekolah luar bandar sering menghadapi masalah kekurangan guru, pertukaran guru yang kerap dan prestasi pencapaian yang rendah. Justeru, budaya sekolah dipengaruhi aspek sosiobudaya setempat yang terbatas.
3.3.3    Kepimpinan Sekolah
Berjaya atau sebaliknya sesebuah institusi atau sekolah bergantung pada gaya kepemimpinan pengurus sekolah. Pengurus yang baik dapat mewujudkan iklim sekolah yang mesra, memotivasikan dan kerjasama sebagai sebuah pasukan. Kerencaman sosiobudaya boleh dimanfaatkan untuk mencapai matlamat sekolah. Saling kerjasama antara sekolah dan komuniti, khususnya melalui peranan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dapat memanfaatkan sekolah.  
3.4       Cara Saya Menangani Implikasi Sosiobudaya dalam kalangan murid.
3.4.1    Aspek bahasa
Saya akan sentiasa memikirkan bagaimana mengaplikasikan pelbagai pedagogi yang bersesuaian dalam pengajaran bahasa supaya murid-murid berupaya menguasainya dengan baik bukan sekadar untuk berkomunikasi semata-mata, malahan sebagai lambang martabat dan keperibadian rakyat satu Malaysia. Saya akan mengaplikasikan bahasa dan budaya yang pelbagai daripada pelajar sendiri sebagai bahan pengajaran. Saya akan menggunakan bahasa standard iaitu bahasa rasmi kebangsaan iaitu bahasa Melayu tanpa pengaruh bahasa dialek. Namun, sebelum saya menggunakan mana-mana kaedah dalam mengajar kemahiran berbahasa murid, saya akan mengambil tahu latar belakang anak murid saya, budaya, kekuatan dan kelemahannya, serta minatnya supaya proses pengajaran dan pembelajaran bahasa berjalan lancar. Saya akan membuat perancangan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai, spesifik dan relevan dengan objektif pembelajaran, persekitaran bilik darjah, masa yang diperuntukkan dan profil pelajar mengikut tahap kecerdasan.
3.4.2    Aspek Etnik/Kaum
Saya akan pastikan pengajaran saya berkesan, dengan sedaya upaya memastikan kesesuaian bahan pengajaran, dan sumber pembelajaran. Saya akan melibatkan murid secara aktif tanpa mengira kaum dan tahap sosial mereka. Dengan itu murid saya yang terdiri dari etnik minoriti tidak akan merasa dipinggirkan. Selain itu saya akan meningkatkan kemahiran dalam mengurus bilik darjah dan mengintergrasikan TMK dalam pengajaran saya. 
3.4.3    Aspek Kelas Sosial
Saya akan pastikan tiada anak murid saya yang tercicir daripada mengikuti pembelajaran di kelas/di sekolah hanya kerana murid saya terdiri daripada kelas sosial rendah. Saya akan mengambil berat akan masalah yang mereka hadapi. Jika berkaitan dengan kewangan, saya akan panjangkan kepada pengurusan sekolah supaya bantuan yang sewajarnya dapat diberi kepada murid saya. Ini kerana kerajaan ada menyediakan bantuan kewangan untuk murid-murid miskin yang dikenali sebagai KWAMP ( Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin). Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, saya akan mengurus tingkahlaku murid berdasarkan matlamat untuk menghapus atau merapatkan jurang kepelbagaian sosio-budaya di kalangan murid agar prinsip keadilan, kesaksamaan dapat dipraktikkan. Saya akan menyenaraikan maklumat yang perlu murid ketahui tentang peraturan yang wajib mereka patuhi sepanjang masa pengajaran dan pembelajaran. Murid harus bersosial dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Murid harus berinteraksi tanpa mengira kelas sosial dan perlu membuang sikap prejudis terhadap bangsa lain.
3.4.4    Aspek Petempatan
Guru sebagai ‘role model’ kepada murid-murid. Murid biasanya akan terpengaruh kepada tindakan guru yang menunjukkan teladan sebagai seorang profesional. Oleh itu saya bersama rakan-rakan akan membentuk program-program yang bertujuan membangunkan murid, dengan peraturan dan arahan yang jelas bagi mengurangkan tingkah laku negatif. Saya akan wujudkan budaya belajar yang ceria, menyeronokkan, menyentuh emosi, di samping meningkatkan kecergasan mental, kreatif dan inovatif dan bermatlamat boleh menarik minat murid. Semoga dengan itu, di mana pun murid tinggal, sama ada di bandar dan pinggir bandar, luar bandar dan pedalaman, mereka akan tetap berusaha supaya dapat hadir untuk mendapatkan  ilmu di sekolah.
3.4.5    Aspek Gaya Berfikir dan Gaya Belajar  
Saya akan kenal pasti murid yang memerlukan gaya belajar visual, audio dan kinestetik. Saya perlu mempelbagaikan kaedah, pendekatan dan teknik pengajaran saya supaya sesuai dengan murid yang berbeza gaya belajarnya.
Begitu juga dengan murid yang mempunyai gaya berfikir yang berbeza. Bagi mereka yang gaya berfikirnya jenis ‘bergantung latar’, saya akan memberi bantuan latar persekitaran supaya mereka dapat memahami dan menanggapi pembelajaran. Bagi murid yang gaya berfikirnya ‘Impulsif’, saya akan kerap membuat penilaian atau semakan, supaya kesilapan yang mereka lakukan dapat diperbetulkan.
3.4.6    Aspek Gender
Saya akan merancang dan melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran yang dapat mengurangkan ketidak seimbangan di dalam penyampaian kepada setiap murid. Saya perlu mengenali dan memahami sosio budaya setiap murid agar sesi pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih mudah dan mesra murid. Saya akan terapkan budaya hormat- menghormati di kalangan murid saya dan saya akan sedaya upaya bersikap adil  terhadap mereka. Jika murid melakukan kesalahan, saya tidak akan memberi hukuman berbentuk deraan dan sengaja memalukan mereka kerana ini akan menyebabkan hubungan saya dengan murid renggang. Saya khuatir jika keadaan tersebut akan menghilangkan minat mereka untuk meneruskan pembelajaran.
4.         Refleksi
Guru merupakan ejen perubahan dan sumber inspirasi kepada murid. Anjakan paradigma haruslah dilakukan oleh setiap guru supaya tidak sentiasa berada di zon selesa.. Guru haruslah pro-aktif dalam mengatasi kelebihan dan kelemahan muridnya. Penyampaian pengajaran guru haruslah kreatif dan efektif, menarik dan menyeronokkan. Guru mesti sentiasa memberikan pengalaman dan suasana baru kepada murid supaya murid tidak jemu untuk belajar. Guru mesti memastikan murid-murid jatuh cinta dengan pengajaran guru supaya guru boleh menguasai murid  untuk  mengikut arahan dan nasihat yang guru berikan. Pengajaran berkesan oleh guru bukan sahaja meliputi aspek kurikulum yang diajar di dalam bilik darjah, malahan meliputi skop yang lebih luas seperti gaya kepimpinan, budaya ilmu dan berfikir, pengurusan bilik darjah, motivasi dan dorongan serta kepimpinan kurikulum di tempat kerja. Guru-guru adalah keluarga terdekat murid di sekolah. Guru perlu sikap perihatin dan rasa tanggungjawab yang jitu untuk memberikan pendidikan kepada anak-anak didik mereka tidak tidak kira etnik dan kaum. Guru adalah agen utama untuk mempastikan sosiobudaya yang sihat akan terus berkembang dan diamalkan serta sebati dalam setiap jiwa murid.
            Guru tidak boleh melakukan diskriminasi terhadap mana-mana warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan atau tempat lahir. Kepercayaan dan amalan agama yang dianuti tidak harus dipertikaikan dan aktiviti yang dijalankan haruslah berupaya menyemai semangat saling percaya dan mempercayai ke dalam jiwa murid. Proses sosialisasi antara kaum tanpa mengira anutan agama hendaklah dikembangkan supaya pembentukan kendiri murid dapat dilaksanakan. Secara langsung semangat perpaduan dapat dijalinkan dalam masyarakat dan seterusnya berupaya membentuk masyarakat yang toleran ke arah memacu pembangunan negara.
            Dalam berkomunikasi, penggunaan bahasa standard iaitu bahasa Melayu harus diamalkan oleh murid. Unsur-unsur dialek mengikut kaum seharusnya dielakkan, penggunaan laras bahasa yang tepat mestilah diamalkan dalam situasi yang sesuai, aktiviti yang bercorak kearah peningkatan bahasa perlu disertai supaya tahap penguasaan murid bertambah. Perbendaharaan kata yang tepat akan membantu murid mencapai kematangan sosial yang sepatutnya.
            Murid juga digalakkan berinteraksi dan berhubung dengan mereka yang berlainan jantina. Mereka juga perlu diberikan kesedaran batasan perhubungan dalam interaksi berlainan jantina. Dalam pengurusan bilik darjah, setiap murid haruslah diberikan peranan dan tanggungjawab tertentu untuk menanam semangat kerjasama dan cintakan kelas mereka. Ahli Jawatankuasa keceriaan kelas perlu diwujudkan di samping jawatan ketua kelas dan penolong ketua kelas. Dengan ini setiap murid dapat merasakan mereka tidak dipinggirkan di dalam kelas mereka. Semangat untuk menjaga keharmonian,kesejahteraan dan kebersihan akan lebih  terserlah lagi kerana mereka menyedari bahawa  diri mereka adalah terdiri daripada warga kelas  yang juga ada peranannya.





                                                                                                                                                       

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN