Kerja kursus seni dalam Pendidikan semasa PPG 2012-2015

BAHAGIAN A: RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Tarikh                                      :  24.2.2015
Masa                                       :  8.00 pagi – 9.00 pagi
Tahun                                      : 1 Cemerlang
Bilangan murid                        : 30 orang
Mata pelajaran                        : Bahasa Melayu
Tema                                       : Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk                                       :  Anggota badan
Standard kandungan              : 4.1Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu                      nyanyian  
       secara  didik hibur.
Standard pembelajaran          :  4.1.2  Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu                                                    melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.

Objektif pembelajaran            :  Pada akhir  pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
   1.  Murid membaca lirik lagu dengan sebutan, intonasi  yang  
       betul.
                                       2..Menyebut dan mengenali  tiga anggota badan yang dipelajari.
                                       3. Menulis  tiga jawapan yang betul daripada lima soalan yang                                                            diberikan.              
Elemen merentasi kurikulum    :  Ilmu kesihatan,  Sains, Pendidikan Jasmani, Matematik , nilai murni
                                        
Nilai murni                     : Kebersihan diri, kasih sayang
Elemen nilai tambah     : Kemahiran berfikir,  kecerdasan pelbagai, kreativiti dan inovasi
Bahan bantu mengajar :  Kad perkataan, video lagu kalau rasa  gembira, lembaran kerja,  
                                      :  gambar anggota badan,  perisian power point
Strategi PDP               :   Pemerhatian direktif, kolaboratif
Pengetahuan sedia ada murid: Murid  biasa menyanyi di dalam Pelajaran Muzik

Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti
Catatan

Set induksi
( 5 Minit )

Lagu: Kalau rasa gembira

Soalan:
1.    Apakah anggota yang disebutkan dalam lagu.

2.    Apakah anggota badan  yang lain?


1.    Murid mendengar lagu kalau rasa gembira

2.    Murid menyanyi dengan iringan muzik.

3.    Murid menyanyi sambil membuat pergerakan yang ada dalam lagu

4.    Murid menjawab soalan daripada guru tentang lagu.


kreativiti dan inovasi

KBT:Kemahiran berfikir





Langkah 1
( 10 minit )

 Lirik lagu: Kalau Rasa Gembira

Soalan:
1.    Apakah makna perkataan
·         Gembira
·         Hentak
·         Pusing-pusing
·         tepuk

2.    Apakah perkara yang boleh membuatkan rasa gembira?

3.    Bolehkah kita gembira apabila kita sakit?

4.    Apakah langkah untuk elakkan diri jatuh sakit?

Nilai murni:

Kita mesti menjaga kebersihan anggota badan kita supaya kita sentiasa sihat. Contohnya: kita mesti membasuh tangan sebelum makan supaya kotoran tidak memasuki  makanan semasa kita makan.

5. Murid menyanyikan semula lagu kalau rasa gembira dengan membuat pergerakan.


1.    Murid membaca lirik lagu
mengikut guru.

2.    Seorang murid membaca diikuti rakan yang lain.

3.    Murid membuat aksi gembira seperti diarahkan guru.


4.    Murid menjawab soalan guru.

5.    Guru membuat menerapkan nilai murni.


KBT: Kemahiran berfikir

Nilai murni


KBT: Kecergasan pelbagai

Kecergasan interpersonal




Langkah 2
( 10 minit )

Kata Kerja
1.    Sebutkan perbuatan yang boleh dilakukan oleh tangan.

2.    Sebutkan perbuatan yang boleh dilakukan oleh kaki.

3.    Sebutkan perbuatan yang boleh dilakukan oleh mata.

4.    Sebutkan perbuatan yang boleh dilakukan oleh

5.    telinga.


6.    Sebutkan perbuatan yang
boleh dilakukan oleh mulut.


1.    Murid mendengar arahan guru.

2.    Murid mengangkat tangan untuk menjawab soalan guru.


3.    Murid menyebut  perbuatan yang boleh dilakukan oleh
4.    anggota badan seperti tangan, kaki,
 mata,telinga dan mulut.


5.    Murid melihat perkataan yang ditunjukkan guru dalam power point.


6.    Murid mengeja dan menyebut perkataan bersama guru.

7.    Murid membuat aksi yang
menunjukkan perbuatan anggota badan yang ditunjukkan guru.



KBT:
Kemahiran berfikir






Pergerakan kinestatik







Langkah 3

( 15 minit )

Anggota badan yang disediakan
1.    Tangan
2.    Mata
3.    Mulut
4.    Telinga
5.    Hidung

Alatan lain
1.    Gam
2.    Gunting
3.    Pensel dan pemadam
4.     Pensel warna
5.    Kertas lukisan

Cara kerja
1.    Murid perlu melukis bentuk muka
2.    Murid menyusun anggota bahagian muka mengikut tempat yang sesuai.
3.    Murid melukis rambut
4.    Murid melukis kening
5.    Murid mewarna wajah mengikut kesesuaian warna kulit manusia

1.    Murid dikumpulan  di dalam kumpulan kecil.

2.    Murid mendengar arahan guru.
3.    Murid diminta untuk mereka cipta wajah manusia dengan anggota badan yang disediakan guru.

4.    Murid menampalkan gambar  yang telah siap di sudut yang ditentukan guru.

5.    Murid memberikan  pendapat tentang hasil  kerja yang dibuat oleh kumpulan mereka.


Kerja berkumpulan  secara kolaboratif

KBAT:
Strategi berfikir secara metakognitif


Kepimpinan
Seorang ketua dilantik untuk memberikan tugasan kepada ahli kumpulan.

Nilai murni bekerjasma







Langkah 4

( 15 Minit )

Latihan penulisan

1.    Kumpulan menguasai kemahiran

·         Mencantumkan ayat  dalam kumpulan A dan kumpulan A.

·         Kemudian murid perlu  menulis semula ayat tersebut.

2.    Kumpulan lemah

·         Menulis ejaan perkataan  anggota badan berdasarkan gambar yang diberikan. ( ejaan di sediakan )




1.    Murid mengambil lembaran kerja yang diedarkan guru.

2.    Murid membuat latihan yang diberikan guru.



Kemahiran berfikir



Nilai murni
bantu-membantu
( murid  yang pandai membantu murid yang lemah ).



Penutup
( 5 Minit )

Nilai murni
1.    Murid semuanya

2.    Murid mengikuti pelajaran dengan baik pada hari ini. Berikan tepukan untuk diri sendiri.
3.    Kita mestilah mengembirakan hati ibu bapa kita dengan cara:
·         Mendengar nasihat mereka
·         Melakukan pekerjaan yang diminta pertolongan oleh ibu bapa.
·         Menjadi anak yang baik.
·         Rajin pergi sekolah dan membaca buku.
·         Menjaga kebersihan diri.


1.    Murid menyanyikan lagu Kalau rasa gembira dengan membuat
pergerakan.

2.    Murid mendengar kesimpulan yang guru berikan tentang pelajaran yang dipelajari hari ini.


kreativiti dan inovasi

Pergerakan kenestatik

Penerapan nilai  murni.








Bahagian a ( ii ) : Ulasan  kritis tentang  rancangan pengajaran harian
 Rancangan pengajaran dan pembelajaran yang dipilih adalah rancangan pengajaran harian Bahasa Malaysia  Tahun  1, yang menggunakan  kemahiran Standard Sekolah Rendah Bahasa Malaysia Sekolah Kebangsaan ( KSSR). Kemahiran standard  kandungan yang dipilih adalah 4.1 Menyebut  dan memahami unsur seni  dalam lagu nyanyian secara didik hibur. Sementara kemahiran standard pembelajaran yang dipilih adalah 4.1.2  Menyebut dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan  gerak laku secara didik hibur.
             Di dalam set induksi, penggunaan lagu yang bertajuk Kalau Rasa Gembira digunakan. Lagu ini  mempunyai melodi, irama yang rancak dan mengembirakan. Kanak-kanak boleh membuat pergerakan ketika menyanyikan lagu ini. Murid dapat menggunakan kecerdasan kinestatik  dengan membuat pergerakan seluruh  anggota tubuh untuk menyampaikan maksud lagu. Murid juga akan dapat  mengaplikasikan kecerdasan muzik iaitu berkeupayaan menghayati muzik,  peka terhadap melodi dan ton. Murid juga  mampu untuk menyampaikan makna dalam nada  dengan penuh penghayatan. Semasa menyanyi, murid  dapat mengesan makna yang disampaikan oleh lagu itu. Guru dapat  menguji dan mengesan kefahaman murid dengan cara melakukan aktiviti bersoal jawab dengan murid-murid  berkenaan intipati lagu. Contohya  lagu ini  mengisahkan tentang perlahiran perasaan gembira dengan melakukan pergerakan seperti bertepuk tangan, menghentak kaki, mengenyit mata dan menyebut hora horey.  Menurut Salmah Ayob ( 1998 ),  pergerakan kreatif merupakan  satu bentuk aktiviti yang menggabungkan gerakan-gerakan fizikal anggota badan secara menyeluruh dan dilakukan secara kreatif. Pergerakan murid semasa menyanyi ini dapat membantu murid untuk  menyelesaikan masalah dan melahirkan perasaan  mereka. Pergerakan kreatif boleh membantu  murid untuk bergerak mengikut  rentak muzik yang dimainkan. Setiap individu akan teransang untuk meluahkan perasaan dan persepsi mereka berkenaan muzik yang didengari oleh mereka.  Muzik adalah terapi  jiwa manusia  yang boleh membuatkan emosi  menjadi seimbang dan merasai suatu perasaan ketenangan  di jiwa dan perasaan. Menurut Mahmood Nazar Mohammad Nazar (1991) dalam Ismail bin Saiman dan rakan ( 2014), emosi itu satu satu keadaan yang dialami oleh manusia melibatkan perubahan proses fisiologi, diri dan psikologi.  Di dalam    sesi pengajaran dan pembelajaran,  aktiviti yang dijalankan akan  membina diri  kanak-kanak kemahiran memerhati, kesedaran dan arif terhadap pergerakan, bunyi, bentuk tekstura dan irama.   Sekarang ini perhatian murid terhadap pelajaran sudah mula berfokus melalui aktiviti  yang  telah berjaya menarik minat murid iaitu melalui lagu Kalau Rasa Gembira   yang menyeronokkan  hati murid-murid. Sekarang   guru boleh  mengalihkan perhatian  murid untuk menjuruskan  kepada isi pelajaran yang akan dipelajari  iaitu berkenaan anggota badan. Sebelum guru meneruskan pelajaran, guru bersoal jawab dengan murid untuk melatih kemahiran berfikir  murid dan pengetahuan sedia ada murid berkenaan isi cerita lagu. Contoh soalan yang boleh dikemukakan guru adalah: 
1.    Apakah anggota badan yang disebutkan dalam lagu? 
2.    Sebutkan anggota badan yang lain yang kamu tahu?
Guru harus mewujudkan hubungan interpersonal dengan murid  melalui pendekatan hubungan interpersonal. Menurut Mok Soon Sang (2011), penggunaan pendekatan  hubungan interpersonal adalah untuk mengukuhkan hubungan positif  antara guru dengan murid –muridnya.  Pendekatan ini mengutamakan komunikasi berkesan dan perbincangan yang akan memupuk  disiplin arahan diri dan seterusnya  membentuk iklim bilik darjah  yang kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran.  
            Di dalam langkah satu, guru menggunakan lirik lagu sebagai bahan bacaan. Murid-murid tahun satu suka mengikuti pelajaran secara berhibur. Murid-murid berminat untuk membaca dan menghafal lirik lagu. Tambahan pula bila melodi lagu itu menarik hati  dan membolehkan mereka untuk bergerak. Untuk menambahkan pengetahuan murid, guru juga boleh  meminta murid untuk memberikan makna perkataan seperti gembira, hentak, kenyit dan pusing.  Cara ini akan menambahkan perbendaharaan kata murid-murid. Murid-murid  perlu diperkenalkan cara untuk menggunakan kamus dengan  memberi peluang murid untuk mencari makna perkataan menggunakan kamus. Guru juga boleh membiasakan murid menggunakan Laman Sesawang Dewan Bahasa Dan Pustaka untuk mencari makna perkataan dengan cara lebih cepat.   Murid perlu digalakkan untuk menerokai  ilmu melalui kamus dan internet  bagi mendapatkan maklumat. Guru boleh mengaitkan lirik lagu dengan kehidupan  yang sebenarnya. Guru memberikan peluang untuk murid mengeluarkan pendapat mereka berkenaan persoalan yang dikemukan guru. Contohnya guru boleh bersoal jawab dengan murid tentang perkara yang boleh membuatkan  seseorang itu merasa gembira. Guru juga perlu mengaitkan lirik lagu dengan persekitaran murid iaitu kebersihan dan kesihatan. Guru boleh memberikan ruang kepada murid untuk menerangkan tentang sebab-sebab seseorang mudah untuk jatuh sakit. Peluang murid untuk memberikan pendapat ini akan melatih mereka untuk melontarkan hujah serta mampu untuk berkomunikasi dengan khalayak dengan penuh keyakinan. Perasaan keyakinan diri dan percaya dengan kemampuan diri akan membolehkan murid untuk lebih maju serta berjaya di dalam bidang yang mereka ceburi pada masa depan.  Strategi berfikir metakognatif yang digunakan oleh murid ketika berhujah  adalah untuk mengaitkan  maklumat baharu yang diterima  dengan pengalaman sedia ada murid. Kemahiran berfikir seperti ini akan membolehkan murid menjadi yakin, berjaya membuat penilaian kendiri, mampu meneroka strategi pembelajaran, sedar mengenai aktiviti  yang dijalankan dan dapat berfikir cara belajar secara berterusan. Pemikiran aras tinggi seperti    strategi berfikir metakognatif ini  merupakan salah satu  daripada  sebelas Anjakan Dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013- 2025, Kerajaan Malaysia berhasrat untuk meningkatkan kualiti pendidikan  bertaraf antarabangsa. Untuk menjamin perlaksaan kualiti pendidikan Malaysia setaraf dengan antarabangsa  berjaya, Kementerian Pendidikan telah  merombak  semula  isikandungan peperiksaan  dan pentaksiran untuk meningkatkan  tumpuan terhadap kemahiran  berfikir aras tinggi.
            Kaitan isu kebersihan dan kesihatan   perlu disentuh oleh  guru  kerana tema pelajaran bahasa Malaysia adalah kesihatan dan kebersihan. Guru  juga boleh   mengaitkan isi pelajaran dengan nilai murni. Guru telah mengolah  soalan yang membolehkan murid untuk berfikir. Di antara soalan yang boleh diajukan kepada murid adalah seperti “Adakah murid dapat bergembira apabila mereka sakit?  “Apakah langkah yang perlu dilakukan untuk mengelakkan ditimpa penyakit.” Guru mengaitkan kesihatan  diri murid dengan penjagaan kebersihan. Guru menerapkan nilai murni seperti perlu menjaga kebersihan pakaian, tempat tinggal dan juga anggota badan. Murid perlu memastikan kuku, gigi dan seluruh anggota badan sentiasa bersih untuk memastikan tahap kesihatan sentiasa terjamin.  Aktiviti  sebegini penting untuk menggalakkan   murid berfikir secara spontan dan cepat.  Bagi murid yang tidak pasti dengan jawapan, murid akan berbincang dengan rakan.  Perbincangan  murid ini akan menyakinkan diri mereka bahawa perkara yang mereka fikirkan adalah bersamaan dengan rakan murid yang lain. Cara ini  akan menggalakan pertukaran pendapat antara murid berlaku dengan  secara tidak dirancang. Bagi murid yang mempunyai  kecergasan interpersonal mereka akan  berani mengeluarkan pendapat mereka sendiri berkenaan persoalan yang diutarakan oleh guru. Menurut Tuan Jah Tuah Yusof (2011) berdasarkan pendapat Howard Gardner ( 1983), seorang yang mempunyai kecerdasan interpersonal akan mudah untuk bergaul dan berinteraksi dengan orang lain, mampu bekerjasama  dan menyesuaikan diri dengan orang lain dan mampu memahami dan mempengaruhi kehendak orang lain. Di  akhir  langkah pertama ini  guru memberi peluang kepada murid untuk menyanyi lagu kalau rasa gembira. Guru meminta murid menyanyi dan membuat gaya dengan penuh semangat. Semasa set induksi, murid menyanyikan lagu ini dengan bantuan lagu daripada video yang guru keudarakan. Murid masih tidak mengecam lirik lagu ini dengan sepenuhnya. Murid juga masih malu-malu untuk mengikut gerakan dalam lagu. Dalam langkah pertama pengajaran murid telah diberi pendedahan tentang lirik lagu melalui  pembacaan. Murid telah memahami aturan pergerakan dalam lagu. Murid telah menguasai lagu Kalau Rasa Gembira.  Murid dapat meluahkan perasaan dan membentuk aras keyakinan diri yang tinggi. Murid yang menyertai aktiviti- aktiviti  seperti nyanyian dan pergerakan kreatif akan mampu mewujudkan sifat keriangan dan bebas daripada tekanan emosi dan  membina kecekalan dalam menghadapi persaingan dan cabaran. Murid yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi  dapat melakukan aktiviti  tanpa rasa segan atau bimbang mengenai pandangan orang lain terhadap dirinya. Setiap aktiviti haruslah dilakukan oleh murid dengan penuh keyakinan seupaya menjamin keberkesanan.
            Di dalam langkah yang kedua,  guru menayangkan dalam  perisian power point yang menggunakan animasi  tangan, kaki, mata, mulut dan muka.  Semua anggota badan ini mempunyai pergerakan tersendiri  seperti tangan boleh bertepuk, kaki kucing sedang berjalan, mata berkerlip-kerlip yang mampu bergerak secara terbuka dan tertutup, dan muka menunjukkan reaksi tersenyum. Anggota badan ini semuanya mempunyai pergerakan masing-masing dan seakan-akan hidup. Guru menyediakan animasi ini  untuk mewujudkan suasana ceria di dalam pembelajaran dan untuk memastikan murid akan terus tertarik untuk mengikuti pelajaran. Menurut Naim ( 2000), proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan  jika guru menggunakan kreativiti, menggabungjalinkan penggunaan  media dalam pengajarannya untuk meransang  seluruh pancaindera  murid-murid kerana belajar adalah merupakan fitrah manusia. Proses pengajaran dan pembelajaran  dapat dijalankan dalam suasana menyeronokkan dan menyelesakan  sekiranya murid meminati dan menyukai proses pengajaran dan pembelajaran yang diikuti.    Langkah seterusnya adalah   mengeja perkataan bagi setiap anggota yang disiarkan itu.  Aktiviti mengeja perkataan ini  perlu untuk memantapkan lagi pembacaan murid tahun Satu. Murid bersoal jawab dengan guru  berkenaan peranan yang boleh dilakukan oleh anggota badan ini. Murid diberi peluang untuk mengeluarkan pendapat dan berfikir tentang peranan anggota badan manusia. Contohnya mulut, selain digunakan untuk untuk bercakap, mulut juga boleh digunakan untuk mengunyah makanan  dan meneguk minuman.  Budaya berfikir perlu diterapkan kepada murid. Gaya berfikir seseorang akan  akan menentukan personaliti dan kehidupannya. Seorang murid yang banyak bertanya dan membuat inkuiri penemuan  sebenarnya mempunyai daya berfikir yang aktif dan agresif. Jika amalan berfikir ini diteruskan , gaya pembelajaran murid akan berubah kepada lebih cemerlang dan berpotensi. Pemikiran murid boleh diperanankan secara optimum dan dimanfaatkan sepenuhnya.  Murid bertambah gembira dengan pengajaran guru. Murid akan berasa seronok mengikuti pelajaran apabila guru memberi peluang untuk  mereka untuk melakukan pergerakan yang sama dengan anggota badan yang dipertontonkan oleh guru. Pembelajaran sebegini akan membuatkan murid dapat berinteraksi secara aktif dengan bahan pembelajaran serta mengingati kembali maklumat dengan berkesan. Murid dapat  melakukan amalan mengkaji, membuat hipotesis, membuat inkuiri penemuan  dan mengekspresikan pembelajaran secara terancang dan penuh kesediaan.
            Di dalam langkah yang ketiga, aktiviti kumpulan dilakukan. Murid dikumpulkan kepada enam kumpulan. Murid diberikan bahan-bahan seperti kertas lukisan, gunting gam, pensel, warna dan  gambar anggota manusia terutama bahagian muka. Guru meminta murid bekerjasama untuk membentuk wajah manusia yang sempurna. Ini peluang untuk murid berkolaborasi dengan rakan-rakan. Menurut Tuan Jah Tuan Yusof ( 2011),dalam strategi pembelajaran kolaboratif, murid  yang mempunyai pelbagai kebolehan berkolaborasi, berinteraksi,  bekerjasama, membantu sesama sendiri di dalam kumpulan kecil  untuk memenuhi kehendak tugasan kumpulan. Murid juga berpeluang untuk berkomunikasi, bekerjasama dan mengeluarkan pendapat untuk menyelesaikan tugasan yang guru berikan. Sifat kepimpinan murid  juga dapat disuburkan di  aktiviti kumpulan ini.  Murid  di dalam kumpulan perlu melukis bentuk rupa manusia mengikut kesesuaian  saiz  bahan anggota manusia yang disediakan oleh guru. Murid juga perlu melukis kening di wajah manusia yang dicipta  ini. Murid juga boleh menggunakan kreativiti mereka untuk melukis rambut ataupun tudung kepada gambar lukisan wajah  ini.  Anggota manusia yang disediakan guru itu perlu digunting dan ditampalkan ditempat yang sesuai di wajah manusia. Murid diajar untuk berfikir secara lateral. Lateral berkaitan dengan wawasan, kreativiti dan homur. Lateral berkaitan dengan pertumbuhan idea-idea. Murid  akan berfikir secara provoaktif dan inovatif  sekiranya  murid berfikir secara lateral.  Membudayakan berfikiran secara lateral akan mengutamakan cara berfikir, memaksimukan ingatan, membuat susunan maklumat yang terbaik, bijak membuat penyelesaian masalah, membuat pilihan, dan membuat penaksiran. Di dalam aktiviti ini juga melatih murid untuk membudayakan budaya mencuba secara invensi. Menurut Kamus Dewan ( Edisi 4 : 2007), invensi  merupakan kebolehan untuk mereka atau mencipta. Sementara Guilford ( 1964) mengatakan, kebolehan manusia untuk membuat invensi berkaitan dengan operasi kognitif yang melibatkan proses mental dari sudut penerimaan dan pemprosesan maklumat, memori yang merujuk kepada kaedah mengingat dan menyimpan data, pemikiran konvergen yang merujuk kepada satu bentuk keupayaan pemikiran yang memusatkan perhatian kepada penyelesaian masalah secara khusus, pemikiran divergen yang dapat dilihat sebagai kebolehan pemikiran yang bersifat pelbagai dan bercapah dan akhirnya penilaian tehadap pengkaryaan yang dibuat.   Aktiviti mereka cipta wajah manusia ini memberi peluang untuk murid mencuba mencipta sesuatu kerja secara amali.  Kerja amali seperti mencipta rupa manusia ini  merupakan proses mengekspresi, luahan perasaan, dan idea, eksperimen dan kaedah cuba jaya. Aktiviti mereka wajah manusia ini  memberikan peluang untuk murid mendapatkan pengalaman dan respon di atas perkara yang dicuba dan diusahakan. Budaya mencuba ini dapat mengukuhkan  pembelajaran murid. Murid juga dibiasakan dengan memberikan pandangan  kepada hasilan bentuk rupa wajah manusia  yang telah disiapkan oleh setiap kumpulan. Pandangan ini adalah untuk memberi peluang untuk murid membuat refleksi dengan kerja kumpulan yang mereka lakukan. Menurut Killion dan Todmen ( 1991) dalam Ismail Bin Saiman ( 2014 ), refleksi  ialah amalan atau perlakuan menganalisis tindakan, keputusan atau hasil dengan memberikan fokus kepasa proses mencapainya. Ini juga merupakan satu proses memikir atau merenung kembali pengalaman  dan implikasinya terhadap diri sendiri. Amalan refleksi dapat meransang kemahiran penilaian kendiri yang memberikan hala tuju tentang  perkara yang telah dicapai dan perkara yang perlu diberi nilai tambah. Jika amalan merefleksi dilakukan pada setiap pembelajaran, nilai tambah akan berlaku dan akan memperkukuhkan lagi penguasan ilmu yang berkaitan.
            Di dalam langkah yang keempat, aktiviti  penulisan dijalankan. Murid dikumpulkan mengikut  kumpulan murid yang menguasai kemahiran dan kumpulan yang lemah. Bagi kumpulan yang menguasai  mereka perlu melakukan aktiviti mencantumkan ayat yang ada di dalam kumpulan A dan Kumpulan B.  Ayat yang telah dicantumkan ini perlu ditulis semula  oleh murid diruangan yang disediakan di dalam lembaran kerja.  Murid perlu memastikan mereka menyusun dan membentuk ayat  dengan betul. Aktiviti ini boleh membantu murid untuk memahirkan diri mereka untuk membina ayat.  Aktiviti menyalin ayat ini adalah penting  untuk murid melatih  koordinasi mata dan tangan murid. Apabila murid selalu menulis dengan betul tulisan mereka akan menjadi cantik dan dapat menulis dan menyalin dengan cepat dan cekap. Menurut Livine (1997) dan  pendapat itu disokong oleh Khairuddin Mohamad (2011), terdapat lima kepentingan memegang pensel dengan betul semasa menulis, adalah tulisan menjadi cantik,cengkaman pensel menjadi kuat, ellakan kecederaan semasa menulis, penulisan menjadi lancer dan memibana minat murid untuk terus menulis.  Bagi murid-murid sekolah rendah, mereka mempunyai otot yang tidak  begitu matang. Mereka memerlukan aktiviti yang membolehkan otot mereka menjadi matang.   Latihan pergerakan semasa menyanyi,  pergerakan semasa Pendidikan Jasmani dan  aktiviti Seni Visual akan dapat mematangkan  pergerakan otot kanak-kanak.  Aktiviti memegang berus dan pensel dengan betul akan   menjadikan tulisan  cantik dan kemas. Latih-tubi  yang kerap akan mematangkan otot  kanak-kanak tersebut.   Bagi murid lemah pula, mereka diberi peluang untuk mengeja dan menyalin perkataan mengikut gambar yang diberikan.  Murid melakukan aktiviti ini  setelah mendapat bimbingan daripada guru secara individu.  Murid-murid lemah perlukan perhatian guru untuk memastikan   mereka tidak lemah semangat dan mengalah. Murid-murid ini perlukan dorongan untuk terus maju. Peluang mereka untuk maju terbuka luas jika mereka berjaya membuang  sifat leka di dalam kelas dan juga kurang keyakinan diri.  Aktiviti menyanyi akan memberi peluang untuk murid lemah untuk menikmati kejayaan secara individu.  Murid yang kurang berjaya atau lemah  di dalam kemahiran Sains, Matematik, Bahasa Inggeris akan mampu untuk berjaya di dalam seni visual dan muzik. Perasaan menikmati kejayaan adalah penting untuk membentuk sifat positif  tentang keyakinan diri dan ego setiap murid.
            Di dalam langkah  penutup pula, murid diberikan peluang untuk menyanyikan lagu kalau rasa gembira sekali lagi. Aktiviti  ini akan terus  menyeronokkan murid untuk berusaha mengingati isi pelajaran.  Kemahiran muzik penting kepada murid sebagaimana kemahiran  psikomotor dan linguistik. Muzik merupakan satu cara untuk menyalurkan sumber tenaga kreatif secara semula jadi. Muzik memberi peluang kepada murid untuk meluahkan perasaan secara sihat. Muzik ini penting untuk mengimbangi  proses pendidikan semasa yang menekankan kepada bidang sains dan teknologi. Muzik juga boleh digunakan untuk  mempengaruhi kelakuan manusia supaya lebih positif. Lirik-lirik lagu kanak-kanak  banyak yang bernilai positif seperti semangat patriotik, kerjasama, kasih sayang, cintakan negara  yang menjurus kepada kehidupan sejagat  yang sempurna. Lagu seperti Perajurit Negara, Tanggal  31 Ogos, Keluarga Bahagia adalah antara lagu-lagu yang mengandungi nilai-nilai murni. Di bahagian penutup ini guru menggunakan lagu Kalau Rasa Gembira bagi menitipkan  nilai-nilai murni seperti menjaga kebersihan diri, pakaian, makanan dan tempat tinggal untuk menjamin kehidupan yang sihat.Guru juga memberikan saranan kepada murid-murid untuk mengembirakan hati ibu bapa mereka dengan cara mendengar nasihat ibu bapa, menolong ibu bapa di rumah dan menghadiahkan kejayaan murid-murid kepada ibu bapa di dalam bidang kurikulum dan ko-kurikulum. Nilai-nilai murni adalah dituntut untuk dilakukan oleh manusia yang dinamakan berakhlak mulia. Di dalam Islam, berakhlak mulia itu merupakan satu fitrah manusia.  Berakhlak dan bermoral itu merupakan satu sifat yang mesti ada pada manusia. ( Abdullah Zhidi bin Omar dan rakan, 2014). Diharapkan murid-murid akan menyerap berakhlak mulia yang diperjelaskan oleh guru.  Segala  aktiviti  di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran,  murid-murid  dapat meningkatkan daya persepsi, estetika dan kreativiti  sepanjang mereka membesar. Murid-murid adalah berpotensi tinggi dan mampu mempunyai sikap jati diri yang tinggi dan mampu untuk hidup harmonis  jika   mengamalkan budaya ilmu yang diwarisi  secara berterusan.    
           







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)