Himpunan Sajak Hasil karya Oh Ha Na



Tsunami airmata
Kelu lidahku
Mendengar  kalimat itu
Kalimat  yang mampu  mengonyak  perasaan
perempuan yang bergelar isteri 
Gugurnya taraf seorang isteri
Disamping sang suami
Kasih yang disemai 
Dengan limpahan  kasih sayang
Disemai  dengan  janji  nan setia
Berkorban segalanya,  seia sekata
Amukan ombak  rela diharungi
Demi sebuah ikatan
Yang pudar  kini

Walaupun
Zahir  kasih sayang 
Dikecapi dalam kepayahan
Dicapaikan dalam kesamaran
Seperti  sebuah omongan kosong

Tapi 
kini kesetiaan dan penantian  itu
Tiada bererti lagi
Kalimah  itu
Meleraikan ikatan  dua jiwa
Yang terputus seperti lelayang dibawa angin
Penuh kerinduan 
Memutuskan  ikatan jasad 
Yang lama tidak bertautan

Ikatan murni  terkubur  kini
Kerana keegoaan jiwa-jiwa
Sabarlah wahai hati
Jangan kau banjirkan hari mulia  ini
Dengan  tsunami air mata


Berdosakah aku
Berdosakah aku
Coretan ku itu
Menzahirkan kebenaran
Hasil luahan perasaan
Insan yang tertekan
Berdosakan aku
Mencoretkan kisah
 Kemarahan seorang insan
Yang  rasa malu dan terhina
Tamparan dari insan
Yang masih mempunyai ikatan
 Yang bersaksi dan berwali
Berdosakan aku
Menzahirkan kemarahan itu
Dengan bait-bait kata-kata
Yang kuolah  tanpa membuta tuli
Demi   tuntutan  sebuah penghidupan
Berdosakah aku
Hasil coretan itu
Aku diikuti
Aku  diadili
Namaku dikenali
Berdosakah aku
 Hasil coretan itu
 Sebuah Mahligai  Kristal yang retak
Menanti detik dan ketika untuk merekah terbelah 
Telah menyungkur rebah  menyembah bumi
Dengan  lebih  pantas dan  tragis….





  Andai kau
Andai aku seorang ahli sihir,
Akan ku gunakan tongkat sakti itu,
Mengeluarkan percikan cahaya dan bintang,
Akan ku sinari setiap insan itu,
Moga mereka  bertenaga ,
Moga mereka bergeliga,
Moga mereka  berkuasa,
Untuk  berkata-kata,
Untuk mengeja,
Untuk  membaca,
Pasti aku :-
 Meluncur  tinggi  membelah angkasa,
Megah   berdiri, mendabik dada,
Kerana terlalu  gembira,
Aku  akan  berkokok  bangga,
Lagak si ayam jantan yang  berjaya
Menumbangkan musuhnya.
Memori  indah
Sejak detik itu,
Hatiku  sering bergetar
Tergambar raut  wajahnya
Kelembutan wajahnya
Senyuman manisnya
Gurau sendanya, Kelunakkan  suaranya
Renungan  sepasang mata  yang ikhlas
Membuatkan aku
Tak sabar, tidak betah
Untuk lebih lama menunggu
 Memburu langkah
Langkah yang bersemangat
Penuh  seribu makna
Menyusuri  liku-liku perjalanan
Menuju  puncak kejayaan
Berbekalan  semangat dan kesungguhan
 Dari guruku   yang kusayangi. H






Hati
Berdebar  tidak terkira
Diri seakan-akan kerdil
Di sekeliling mereka
Yang kelihatan gagah
Ketawa  gembira mereka
Tambah menyeramkan
Hatiku tertanya-tanya
Adalah mereka sepertiku jua
Gementar kerana  tugasan itu,
Berat rasanya bahuku untuk melaksanakan
Mampu aku lunaskan
Aku gementar
 Risau  akan kegagalan
Takut ditertawakan
 Hanya kini
Aku    berserah  KepadaNya
Moga  segalanya  dipermudahkan.  































Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)