Linguistik

3.0       Pengertian struktur lingusitik
Dalam Kamus Dewan Bahasa edisi keempat, linguistik boleh didefinisikan sebagai kajian saintifik tentang bahasa. Linguistik juga diterjemahkan sebagai suatu sains yang mengkaji bahasa (Abdullah Hassan, 1984). Linguistik ialah pengkajian sains mengenai bahasa kerana linguistik memenuhi syarat yang diperlukan seperti pengkajian sains yang lain. Linguistik dikatakan saintifik kerana kaedah yang digunakan empirikal berdasarkan sesuatu yang dilihat, dirasa, didengar. Struktur  linguistik  terbahagi  kepada  dua cabang utama iaitu struktur bahasa  atau tatabahasa dan struktur makna. Struktur bahasa  atau tatabahasa meliputi morfologi, sintaksis, fonetik dan fonologi. Sementara struktur makna pula terdiri daripada semantik dan pragmatik. Fonetik dan fonologi adalah berkaitan struktur  bunyi bahasa sementara morfologi merujuk kepada struktur kata. Sintaksis pula merujuk kepada struktur antara perkataan dan semantik adalah struktur berkaitan dengan makna. Pragmantik pula adalah struktur antara bahasa lisan dengan apa yang diperkatakan.
3.1       Kepentingan struktur linguistik kepada pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu  KSSR.
            Struktur lingustik  yang melibatkan kajian fonetik, fonologi, morfologi,  sintaksis dan semantik memang mempunyai kepentingan di dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu KSSR. Seorang guru  yang baik dalam bidang pedagoginya perlu menggunakan pelbagai kaedah  dan teknik untuk menyampaikan maklumat dan fakta-fakta sistem bahasa kepada  murid-muridnya. Pengetahuan yang mendalam dalam struktur linguistik  akan membuatkan  seorang guru berkeupayaan untuk mengajar struktur bahasa dengan betul dan dapat mendeskripsikan bahasa dengan tepat.  Ini juga akan membuatkan guru akan lebih berkeyakinan  untuk mempersembahkan pengajaran yang berdaya saing  dan berkesan sekaligus mampu membuatkan murid-muridnya memahami bahasa Melayu dengan mudah dan cepat.
            Matlamat Pendidikan Bahasa  Melayu  adalah untuk membimbing murid-murid  menguasai kecekapan berbahasa bagi membolehkan mereka berkomunikasi dengan berkesan bagi melahirkan fikiran dan perasaan tentang ilmu pengetahuan melalui lisan dan penulisan. Struktur lingustik  adalah asas kemahiran komunikasi. Komunikasi ini adalah amat penting di laksanakan di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Guru  yang dapat menguasai ilmu linguistik  dari aspek fonologi, morfologi, sintaksis, pragmantik dan semantik akan dapat menyampaikan pengajaraan yang lebih bersistematik dan berkesan.  Penyampaian guru yang berkesan ini akan  mampu mempengaruhi murid  menjadi penutur yang dapat menuturkan bahasa dengan baik dan betul di antara satu sama lain. Keadaan ini amat berkesan untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu KSSR yang melibatkan  murid pelbagai kaum di dalam kelas. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran seperti berlakon, wawancara, temuramah dapat memberikan latihan kepada murid-murid untuk berlatih  menggunakan struktur  linguistik dengan  betul.
              Kepentingan struktur linguistik  dapat dilihat  di dalam penubuhan dasar-dasar  bahasa dan persediaan bahan-bahan pengajaran bahasa terutama di dalam penyediaan buku-buku teks  bahasa Melayu KSSR. Struktur linguistik   juga digunakan dalam penyediaan bahan-bahan pengajaran oleh ahli-ahli bahasa dan penyelidik  bahasa.
              Kepentingan struktur lingustik  yang lain adalah untuk mengkaji bagi mengetahui  dan memahami kesulitan serta kesukaran yang terdapat di dalam pengajaran bahasa Melayu. Misalnya masalah bunyi, makna, sejarah, perbandingan, tatabahasa, perkamusan dan lain-lain lagi. Linguistik berusaha untuk memahami dan menghuraikan masalah bahasa  dengan sikap, teknik, cara dan disiplin yang tertentu.  Kajian  terhadap struktur dalaman bahasa seperti fonologi, morfologi, sintaksis, semantik  sentiasa dilaksanakan  untuk memastikan perkembangan  linguistik. Dengan ini pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu  tidak akan statik dan terus berkembang sejajar dengan bahasa-bahasa lain di dunia. Peranan guru bahasa Melayu  yang menguasai bidang struktur lingustik   dengan baik akan menjadi pemangkin untuk  memastikan segala kesulitan  murid di dalam pemahaman bahasa Melayu dapat diatasi dengan baik dan seterusnya menjamin kejayaan murid untuk menguasai bahasa Melayu dengan cekap.
Kepentingan struktur lingusitik dapat dibuktikan lagi melalui pengajaran bahasa kedua. Sistem Pendidikan di Malaysia telah mengiktiraf  bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah kebangsaan di Malaysia. Bahasa Inggeris adalah bahasa pengantar kedua.  Bagi murid yang menggunakan bahasa  Melayu di rumah sebagai bahasa ibunda,  adalah tidak sukar untuk mereka memahami pelajaran bahasa Melayu yang diajari oleh guru-guru di sekolah. Bagi murid-murid  bukan Melayu seperti Cina, India yang sememangnya menggunakan bahasa ibunda mereka di rumah akan menghadapi masalah semasa mempelajari bahasa Melayu. Kesukaran murid-murid Cina dan India ini dapat diringankan oleh guru-guru yang mempunyai kemahiran struktur linguistik yang baik. Guru-guru ini   menggunakan  struktur lingusitik  untuk mengesan segala kesilapan murid semasa menggunakan bahasa Melayu dan dapat membantu murid-murid menguasai bahasa Melayu semasa  sesi pengajaran bahasa Melayu dengan lebih berkesan. Ini membuktikan bahawa  struktur linguistik dapat membantu  mengatasi masalah pemahaman bahasa Melayu dengan sistematik.
              
3.2      Sumbangan tokoh-tokoh terhadap pengajaran dan Pembelajaran bahasa Melayu KSSR.
           Ahli bahasa Yunani seperti Plato dan Aristotle pada abad ke lima telah mengemukakan teori linguistik tradisional.  Teori ini kemudiannya telah dilanjutkan oleh orang-orang Romawi yang mengkaji bahasa Latin dan kemudiannya oleh sarjana-sarjana Arab dan pengkaji-pengkaji sarjana Arab dan pengkaji-pengkaji India  iaitu Panini yang mengkaji bahasa Sanskrit.
           Teori tradisional dalam pemerian bahasa menggunakan bahasa tulisan sebagai bahan kajian. Tujuan mereka ialah untuk membentuk peraturan-peraturan bahasa yang normatif  dan  preskriptif sifatnya supaya dapat diwujudkan satu bentuk bahasa yang betul dan tepat sepanjang masa. Bagi mereka kemurnian bahasa haruslah dikekalkan. Malangnya corak kajian mereka tidak begitu saintifik kerana dasar yang mereka gunakan ialah lojik dan falsafah, iaitu satu bidang ilmu yan popular dalam penyelidikan terhadap sifat atau tabii alam pada waktu itu.
           Penekanan kajian mereka pula ialah aspek penggolongan perkataan dan penggolongan itu dibuat berdasarkan makna. Bagi mereka apa sahaja bahasa di dunia ini mempunyai ciri-ciri yang universal dan huraian terhadap bahasa haruslah dibuat berdasarkan sifat-sifat universal itu. Bahasa model yang dianggap ideal ialah bahasa Greek dan Latin. Semasa mengkaji dan menghuraikan segala bahasa sedapat mungkin haruslah dicari unsur-unsur yang sama dengan bahasa Latin dan huraian haruslah dibuat berdasarkan bahasa model tadi.
           Teori linguistik tradisonal ini telah membuat deskripsi mengenai satu huraian  mengenai bahasa sebagai satu sistem  dan memberikan maklumat mengenai  bagaimana penutur-penurur  bahasa berkomunikasi dengan menggunakan bahasa itu. Teori linguistik tradisonal ini telah mempengaruhi kaedah pengajaran bahasa pada waktu itu dan di antara kaedah yang umum dipraktikkan ialah kaedah nahu, kaedah terjemahan, nahu terjemahan dan  lain-lain lagi.  Kaedah-kaedah  ini digunakan oleh guru untuk menjalankan pengajaran bahasa Melayu di sekolah- sekolah. Pengajaran yang menggunakan teori tradisional ini adalah  lebih menekankan kemahiran menulis daripada kemahiran lisan dan tatabahasa yang diajarkan adalah tatabahasa  yang bersifat normatif dan preskriptif. Pengajaran  mengenai  struktur bahasa seharusnya dijalankan secara formal dan bidang makna perlu diberikan penekanan.
           Ahli-ahli bahasa seperti Bloomfield, Fries, Otto Jespersen, Palmer, dan Sapir berpegang kepada aliran teori Linguistik struktural. Teori Linguistik struktural telah muncul dalam abad kedua puluh. Aliran ini menumpukan kajian kepada struktur bahasa dan mereka menganggap bahasa adalah pertuturan. Fries ( 1940) misalnya mengatakan bahawa pertuturan adalah bahasa. Rakaman bahasa  bertulis adalah juga bahasa tetapi bentuk ini adalah representasi bahasa yang kedua. Oleh yang demikian bentuk bahasa yang mereka jadikan bahan kajian adalah bentuk lisan. Sehubungan dengan itu mereka beranggapan bahawa bahasa adalah alat komunikasi.
           Golongan struktural juga berpendapat bahawa bahasa adalah satu sistem iaitu sistem bentuk-bentuk yang di dalamnya terkandung unsur-unsur atau item-item yang kalau digabungkan berdasarkan peraturan-peraturan tertentu akan menerbitkan ayat ( Bell 1981). Tugas ahli teori Linguistik struktural  ialah membentuk huraian  atau deskripsi terhadap sistem ini tanpa terikat kepada makna. Analisis seharusnya objektif serta berdasarkan struktur. Bagi mereka unsur-unsur bahasa tidak dapat dikaji secara berasingan kerana unsur-unsur itu merupakan sebahagian daripada keseluruhan suatu sistem  yang besar dan di antara unsur-unsur itu ada pertalian antara satu sama lain. Apabila mengkaji morfem, kajian ini tidak dapat dipisahkan  daripada kajian tatabahasa kerana morfem merupakan unit tatabahasa. Ahli teori linguistik struktural  membuat penganalisaan dan menamakannya Konstituen Terdekat. Tangapan  ahli teori Linguistik struktural   terhadap bahasa ada persamaannya dengan tanggapan ahli-ahli psikolinguistik yang menganuti teori behaviurisme dalam pembelajaran. Kedua-dua golongan ini telah mempengaruhi bidang pengajaran bahasa dan telah membawa  kepada terbitnya beberapa kaedah yang bersesuaian  dengan prinsip yang mereka pegang. Di antara kaedah itu ialah Kaedah Terus, Kaedah Fonetik, Kaedah Semulajadi, Kaedah Psikologi dan Kaedah Situasi. Kaedah-kaedah ini menyarankan penggunaan terus bahasa sasaran atau bahasa  matlamat dan menekankan kemahiran lisan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa. Latih-tubi bentuk-bentuk bahasa secara lisan diutamakan supaya bentuk-bentuk itu menjadi kebiasaan Tatabahasa tidak diajarkan secara formal dan aspek makna tidak dipentingkan. Bagi guru-guru yang mahu menggunakan kaedah ini di dalam pengajaran bahasa harus menggunakan bahasa Melayu semasa semasa pengajaran dan tidak menggunakan bahasa ibunda murid-murid sekiranya guru itu mengajar murid-murid Cina dan India yang tidak menggunakan bahasa Melayu sebagai pertuturan harian. Guru-guru akan memberikan peluang untuk murid-murid ini mendengar perbualan-bualan bahasa seperti lakonan, wawancara, sumbangsaran. Murid-murid ini akan mendengar, meniru serta mengulangi perbualan ini bagi membentuk kebiasaan. Guru-guru juga menggalakkan murid-murid untuk terlibat secara aktif di dalam aktiviti itu. Dengan cara ini murid-murid akan terlazim  menggunakan bahasa Melayu kerana telah biasa terlibat dalam aktiviti yang  menggunakan bahasa itu.
           Noam Chomsky adalah pengasas Teori Linguistik Transformasi Generatif. Beliau adalah ahli bahasa Amerika. Buku-buku tulisan Noam Chomsky ialah Syntactic Structure (1957),Aspects of Theory of Syntax ( 1965) Dan Language and Mine ( 1986). Teori Linguistik Transformasi Generatif menumpukan pengajian terhadap kecekapan  yang dimiliki oleh penutur jati. Ahlu-ahli bahasa golongan ini berpendapat  bahawa kecekapan untuk berbahasa adalah suatu yang semulajadi. Seseorang boleh bertutur  dengan membentuk ayat-ayat  mereka sendiri walaupun ayat-ayat itu   belum pernah didengari  atau  dituturkan.  Penutur  jati juga boleh menilai sama ada ayat-ayat yang didengari  adalah gramatis ataupun sebaliknya. Ahli Teori Linguistik Transformasi Generatif berpendapat kecekapan adalah dimaksudkan kepada rumus-rumus  atau peraturan-peraturan bahasa yang ada dalam pengetahuan seseorang. Rumus-rumus ini akan digunakan untuk membentuk ayat-ayatnya sendiri ataupun untuk  memahami dan menganalisis pertuturan  orang lain. Bell (1980) mengatakan bahawa Teori Tatabahasa Transformasi Generatif mengandungi dua rumus  iaitu rumus struktur frasa yang dikenali juga sebagai rumus  dasar dan rumus transformasi. Kedua-dua rumus ini tersimpan dalam pengetahuan atau kecekapan seseorang.
           Bagi menghuraikan ayat, Noam Chomsky mengutarakan dua jenis struktur iaitu struktur dalam iaitu struktur ayat asas atau ayat dasar yang menentukan makna sesuatu ayat. Sementara struktur luaran iaitu struktur lahiriah  sesuatu ayat  adalah suatu ayat yang diucapkan oleh seseorang. Struktur luaran  mungkin akan mengalami perubahan seperti pengurangan dan tokok tambah daripada struktur dalamannya. Noam Chomsky ( 1959) mengatakan bahawa dalam penguasaan bahasa, seseorang itu mempunyai kecekapan  dan prestasi. Kecekapan  adalah rumus-rumus atau undang-undang yang ada di dalam stok mental seseorang sementara prestasi  adalah aspek  penggunaan  bahasa itu  iaitu  aspek praktik terhadap apa yang diketahui mengenai bahasa. Kelebihan huraian ayat seperti ini memudahkan kita memahami ayat-ayat yang  dari segi maknanya mempunyai kesamaran. Pandangan ahli Teori Linguistik Transformasi Generatif  ini ada persamaannya dengan ahli-ahli psikologi mentalisme.
Segala pandangan mereka telah mempengaruhi  pula bidang pengajaran bahasa  dekad  kebelakangan ini. Dalam pengajaran bahasa , penekanan diberi bukan sahaja semata-mata kepada prestasi pelajaran tetapi juga kecekapan mereka. Menurut Noam Chomsky pembelajaran adalah proses penyelesaian masalah. Apabila murid-murid didedahkan kepada data-data bahasa , maka mereka akan mencipta ‘copnitive map’ dalam pemikiran mereka. Ini adalah sebagai langkah menjadikan data itu bermakna. Mereka akan membina hipotesis dan memncuba hipotesis itu dengan membentuk ayat-ayat baru. Guru-guru menjdi pakar rujuk  bagi memperakukan sama ada pembentukan dan percubaan  hipotesis  mereka itu betul atau salah.   
Teori Transformasi Generatif  ini tidak menghasilkan  kaedah-kaedah  pengajaran bahasa  dengan nama-nama tertentu. Pada dasarnya Teori Transformasi Generatif   ini memperakui  kaedah-kaedah pengajaran  yang memberatkan  proses mental. Teori Transformasi Generatif  ini mempunyai kepentingan  dalam pengajaran bahasa. Prinsip-prinsip pengajaran bahasa  yang mereka temui  telah menjadi panduan guru-guru untuk mengajar bahasa. Prinsip-prinsi itu ialah:
1.    Pengajaran haruslah mengutamakan kebolehan mental kanak-kanak. Daya mental semulajadi kanak-kanak perlulah dipergunakan  dengan menekankan pengajaran kepada aktiviti  penyelesaian masalah. Mereka dihadapkan dengan  pelbagai data bahasa untuk memberi peluang kepada mereka mencipta hipotesis-hipotesis  dengan menggunakan data-data itu. Latihan-latihan yang berpusatkan kepada struktur bahasa yang menjadi masalah dikatakan menghasilkan kesan yang lebih baik. Kanak-kanak yang mempunyai kebolehan semulajadi  untuk menguasai bahasa telah mencipta  ayat-ayat baru yang belum pernah mereka dengar atau tuturkan. Pengajaran bahasa haruslah cuba mengcungkil, memperkembangkan kreativiti pelajar dalam penggunaan bahasa.

2.    Struktur haruslah diajarkan secara formal.
Prinsip ini bertujuan untuk memperkayakan kecekapan agar tahap prestasi pelajar dapat dipertingkatkan. Golongan ini beranggapan bahawa hanya dengan mempunyai pengetahuan mengenai struktur  bahasa sahaja seseorang berupaya  membentuk ayat-ayat gramatis. Rumus-rumus yang diajarkan mestilah disertai dengan huraian sekali dan diikuti pula dengan contoh-contoh.

3.    Aspek bahasa yang diutamakan dalam pengajaran ialah sintaksis dan morfologi.  Kemahiran bahasa yang diutamakan oleh teori ini adalah membaca dan menulis.

4.    Kesilapan-kesilapan bahasa yang umum dilakukan oleh pelajar pada peringkat kematangan haruslah diambil kira dalam pemilihan dan penyusunan bahan pengajaran. Kadar perkembangan bahasa kanak-kanak adalah sama  pada peringkat kematangan yang sama. Begitu juga dengan jenis-jenis kesilapan yang mereka lakukan. Keadaan ini telah dibuktikan oleh kajian-kajian yang pernah dibuat oleh bellugi dan Brown ( 1963) yang mendapati kanak-kanak menguasai struktur ayat aktif terlebih dahulu kemudian baru ayat pasif. Dato( 1971) pula mendapati bahawa corak dan susunan penguasaan unsur-unsur sintaksis yang tertentu yang diperlihatkan oleh  contoh  adalah seragam bentuknya.

3.3       Kesimpulan
Semua teori-teori lingusitik yang dikaji oleh tokoh-tokoh  ini telah digunakan untuk menghuraikan unsur-unsur dan struktur-struktur bahasa. Huraian yang dibuat adalah meliputi  semua aspek morfologi, fonologi, fonetik, sintaksis, pragmatik dan semantik. Hasil huraian ini menjadi model penting kepada  guru bahasa Melayu  untuk menjana isi  atau bahan pengajaran yang hendak disampaikan kepada pelajar. Pengetahuan yang mendalam  dalam struktur linguistik ini  akan membolehkan guru bahasa Melayu dapat mengajar  struktur-struktur bahasa  dengan betul dan menghuraikan bahasa dengan tepat.  Pengetahuan guru-guru bahasa tentang bahasa ini amat membantu guru-guru  mengenal pasti kesilapan yang dilakukan oleh murid-murid di dalam sebutan, tatabahasa, ejaan, penggunaan perkataan dan seterusnya dapat memperbetulkan  kesilapan-kesilapan tersebut. Tentang betapa pentingnya linguistik kepada pengajaran bahasa dapat kita lihat daripada kenyataan Lado ( 1974: 22 )” The relevance of linguistic information and traning for the language teacher should be self-evildent from the fact that linguistics provides the description of the sounds,words and sentences he must teach and helps him to understand the linguistic problems of his students’.
Segala deskripsi bahasa yang dihuraikan oleh ahli teori bahasa  dapat membantu guru  dalam merangka dan menyusun nahu pedagogi yang akan dibawa dalam situasi pengajaran. Nahu pedagogi  adalah nahu yang digubal atau disusun bersesuaian dengan kehendak-kehendak pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Nahu ini mengambil kira sumbangan-sumbangan disiplin  yang dinyatakan tadi. Segala bahan sumbangan daripada bidang penghuraian bahasa, sosiolinguistik dan psikolinguistik mestilah diadun dengan begitu rapi dan licin supaya dapat dipersembahkan secara berkesan dalam pengajaran bilik darjah. Justeru itu, pengajaran yang  dan pembelajaran bahasa yang sistematik, berurutan dan berkesan berdasarkan deskripsi bahasa akan dapat  menghasilkan murid yang mempunyai kecekapan dari segi ilmu linguistik, cekap menggunakan bahasa yang diajarkan mengikut konteks dan norma-norma yang ditentukan oleh sosiobudaya masyarakat bahasa berkenaan. 

 

    
          

           

           
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    










Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)