Cinta tanpa suara





BAB 1
AKHIR TAHUN 1986
Hari ini hari yang amat membahagiakan Adani. Hati Adani menjadi nyaman dan  kembang. Mulut Adani tidak henti-henti bernyanyi riang.  Senyuman manis sentiasa mewarnai  wajahnya. Adani  baru sahaja selesai mengemaskan rumahnya. Pantas sahaja tangan Adani mengambil tuala untuk  mandi di sungai.  Ringan sahaja  kaki Adani  mengatur langkah.  Perasaan Adani tenang dan lapang. Perangai  Adani yang begitu liat dan culas untuk pergi  mandi juga hilang. Adani  tidak lagi berfikir beribu kali untuk pergi mandi di sungai.  Jarak sungai yang  jauh  di belakang rumah Adani juga tidak menjadi penghalang. Adani tidak pedulikan lagi peluh yang akan keluar semasa pergi dan balik dari sungai. Adani begitu ceria kerana  dapat bertembung dengan Arjuna hatinya.
Otak Adani sedari tadi terus  menerus memainkan semula  babak-babak   peristiwa yang berlaku tadi.  Filem itu seperti tiada noktah penamat. Berputar dan terus berputar. Terbayang jelas di mata Adani peristiwa tadi. Wajah heronya menghambat dan melekat di seluruh perasaan Adani. Adani terus mengingati wajah itu. Adani benar-benar terpikat dan terjerat dengan wajah itu. Sang Arjuna hati Adani   berwajah serius, bermata  redup tetapi galak merenung.
Adani  terpesona dengan senyuman manis Sang Arjuna itu. Senyuman Arjuna itu begitu mendebarkan hati nurani Adani. Cair  iman Adani apabila menerima kuntuman senyuman  daripada Sang Arjuna itu.  Senyuman Arjuna  itu  bertambah memikat dengan hadirnya lesung pipit di pipinya. Senyuman itu hadir dan meresap jauh ke lubuk kalbu Adani.
Bayang Arjunanya menemani Adani sepanjang perjalanan ke sungai itu.  Adani tidak merasai kepenatan perjalanannya ke sungai itu.  Sungai itu terasa dekat sahaja jaraknya.  Adani terus ke tepi sungai. Adani menuju ke rakit yang dibina di tepi  sungai itu.  Adani memerhatikan arus air  sungai yang deras itu. Adani menghampiri ke gigi air.  Adani mencelupkan kakinya ke dalam air. Air sungai itu menyamankan kaki Adani . Adani seakan-akan tidak puas menikmati kesejukkan air sungai itu. Adani memaksa dirinya duduk berlunjur di  atas rakit itu.  Adani memasukkan kakinya ke dalam air. Adani  menari-narikan pula jari-jemarinya  ke dalam air sungai. Kesejukan suhu air meresap mesra ke tangannya. 
Air sungai masih lagi sejuk walaupun matahari telah tinggi.  Cahaya matahari tidak berdaya untuk menembusi dedaun pokok yang rimbun di tepian sungai itu. Adani menceduk air lalu di curahkan ke mukanya. Curahan air sungai yang sejuk itu menyusuri urat saraf  Adani. Segar badan Adani, hilang sudah rasa keletihan sepanjang perjalanan pulang ke rumah tadi.  Gemuruh hati Adani juga telah hilang.  Adani merasa gemuruh kerana si ibu ayam.  Keceriaan di hati Adani malap  seketika. Si ibu ayam membuatkan Adani geram.  Adani terjun ke dalam sungai untuk berenang.  Adani mahu menghilangkan kemarahannya kepada si ibu ayam. 
Perasaan Adani bertelingkah lagi.  Perasaan marah dan kasihan berkumpul menjadi satu di hati Adani. Adani dapat merasakan si ibu ayam bernasib malang. Belas hati Adani mengenangkan nasib si ibu ayam.  Si ibu ayam sakit dilibas kayu oleh  Arjuna hati Adani.  Adani sepatutnya berterima kasih kepada ibu ayam.  Serangan si ibu ayam penjadi pendorong kepada Arjuna untuk menyelamatkan diri Adani. Adani ketawa lagi.  Adani terus berenang sambil membayangkan wajah Arjunanya. Arjuna yang kacak rela berkorban menyelamatkan nyawa Adani.
Adani tidak pernah mengimpikan pertemuan empat mata bersama Arjuna hatinya. Pertemuan itu amat mendebarkan Hati Adani. Pertemuan itu lebih mendebarkan berbanding serangan si ibu ayam yang garang.  Arjuna hati telah  berjaya menyelamatkan diri Adani daripada  menjadi mangsa serangan  si ibu  ayam.  Ibu ayam itu menyerang Adani  kerana  ia berasa keselamatan diri dan anak-anaknya terancam.
 Kotak fikiran Adani memainkan  semula  babak yang penting itu. Tengah hari  tadi Adani  telah pulang ke rumah dengan melalui jalan di kawasan  rumah jiran-jiran di kampungnya.  Keterikan panahan cahaya  matahari  membuatkan otak Adani seakan dimasak hingga mendidih. Kulit Adani menjadi perit, pedih dan  sakit. Panas terik itu juga menjadikan  kulit   Adani hangus terbakar.  Kulit  Adani  yang hitam manis  bertukar menjadi  hitam legam . Kulit Adani persis ayahnya yang berketurunan Pakistan.
“Hitam-hitam si tompok manggis, sungguhpun hitam di pandang manis”
Arwah ayah Adani akan menyebutkan  ungkapan itu bila Adani  menangis dan mengadu diejek-ejek oleh rakan-rakannya kerana berkulit gelap. Adani ketawa kecil apabila mengenangkan cara arwah ayahnya memujuk hatinya yang sedang rawan. Adani sayangkan arwah ayahnya yang sentiasa menjadi pelindung dirinya itu.
Adani  melangkah lagi. Adani perlu segera tiba di rumah. Adani mengharapkan rimbunan daun-daun itu dapat melegakan sedikit kepanasan di kepala Adani. Kepala Adani  dilitupi  tudung putih yang telah mulai kekuningan. Tudung Adani itu telah lama tidak  diganti baru.  Adani tidak sampai hati untuk meminta ibu membelikan  tudung yang baru .  Ibunya hanyalah seorang  buruh pengutip buah relai di ladang kelapa sawit. Upah yang didapati oleh ibu Adani sangat rendah. Rezeki yang didapati ibu Adani itu hanya cukup untuk membeli makanan.
 Mujur juga mereka boleh mengutip pucuk-pucuk paku yang banyak tumbuh di tepi sungai itu sebagai tambahan makanan. Adani pasrah.  Selagi baju, kain dan kasutnya masih boleh  dipakai, Adani tetap akan memakainya.  Tiada istilah pakaian baru dalam  hidup Adani. Adani reda dengan gaya hidupnya yang serba  kekurangan.   
Adani tidak mahu hajatnya untuk berpakaian baru itu akan merunsingkan hati ibunya. Selama ini ibu  bersusah payah membesarkan Adani. Jerih perih ibu membesarkan Adani belum mampu dibalas. Adani tidak mahu membuat onar lagi.  
Keperitan hidup mereka lebih dirasai semenjak kematian arwah ayahnya 3 tahun yang lalu.  Arwah ayahnya meninggal dunia kerana tertimbus dengan timbunan buah kelapa sawit . Buah kelapa sawit itu  terjatuh dengan tidak sengaja daripada traktor. Kejadian itu berlaku betul-betul di depan  kilang kelapa sawit tempat arwah ayahnya bekerja.
 Adani terus sahaja berjalan sambil menyandang beg yang berat itu. Beg itu berat kerana dipenuhi dengan buku teks . Adani baru  sahaja mendapat pinjaman buku teks bagi kegunaan tahun hadapan.  Adani akan memasuki tingkatan tiga pada tahun hadapan. Lenguh bahu Adani mengusung beg yang penuh dengan buku-buku teks tingkatan tiga.  
Langkahan  kaki Adani menjadi pendek.  Beg yang berat itu benar-benar menguji kesabaran Adani. Adani berhati-hati supaya begnya itu tidak terjatuh. Susuk tubuh Adani yang kecil itu menyukarkan lagi dirinya untuk mengendong isupadu beg. Kesukaran mengangkut muatan beg itu  terpancar jelas dari air muka Adani.  Adani benar-benar tidak berdaya lagi.  Adani ingin sahaja menjerit meminta tolong orang-orang yang  berada di tepi jalan itu.  Adani mahu meminta bantuan mengendongkan beg yang berat itu hingga ke rumahnya.  Adani teringatkan ayahnya lagi.  Jika ayahnya ada tentu dia tidak susah begitu.  Pasti ayahnya akan mengendongkan begnya hingga ke rumah.  Adani sayu.
Keletihan dan kesengsaraan  Adani itu sedikitpun mendapat simpati daripada  orang yang lalu lalang.  Adani juga tidak dikasihani oleh si ibu ayam. Adani diserang garang oleh si ibu ayam. Ibu ayam terus sahaja menerkam  Adani tanpa ada perasaan belas ihsan .  Si ibu ayam itu terbang lantas mematuk tangan Adani beberapa kali. Mujur sahaja mata Adani tidak menjadi mangsa patukan si ibu ayam.  Mata Adani boleh menjadi buta kalau terkena patukan si ibu ayam. Adani merasa tangannya sakit kesan  serangan patukan  si ibu ayam. 
Adani merasa sangat letih dan dahaga. Adani tidak mempedulikan keadaan persekitaran. Adani tidak menikmati kicauan burung. Adani tidak menghiraukan kehadiran ibu ayam bersama-sama anak-anaknya.  Adani membiarkan sahaja si ibu dan anak-anaknya mencari makanan di semak berhampiran. Adani tidak mengganggu si ibu ayam dan anak-anaknya mencari makan. Adani tidak bersalah.  Adani cuma menumpang  lalu di kawasan itu.  Adani tidak memijak anak-anak  si ayam itu.  Si ibu ayam telah tersalah serang.    
Cuak  sungguh  Adani dengan serangan si ibu ayam.   Tercampak ke tanah beg sekolah Adani. Adani  melompat  lalu melarikan diri.  Adani amat terkejut dengan serangan itu. Terkeluar jeritan kecil dari mulut munggil Adani. Pucat muka Adani kerana  diserang libasan maut dari si ibu ayam garang itu. Bertaburanlah buku Adani ke tanah. 
Buku-buku Adani berlambakkan di atas tanah. Buku-buku  itu terkeluar daripada beg sekolah Adani yang tidak berkunci.  Beg Adani sudah tidak boleh di kunci lagi kerana  pengancingnya telah patah.  Beg sekolah Adani telah lama uzur dan selayaknya dibuang ke dalam tong  sampah.  Mujur sahaja kawasan halaman rumah jirannnya itu tidak berlopak.  Jika tidak sia-sia sahajalah  buku-buku teksnya itu berenang di dalam lopak air.
            Adani tidak menyangka Arjuna hatinya juga melalui jalan yang sama dengan dirinya. Adani tidak pernah melihat Arjuna hatinya itu berjalan kaki. Arjuna hatinya sungguh berani. Arjuna hatinya itu telah melibas ibu ayam itu dengan sebatang kayu.  Mencicit ibu ayam itu lari sambil mengeluarkan bunyi tanda kesakitan atau ketakutan. 
Si Arjuna  dengan begitu ikhlas menolong Adani. Arjuna hatinya juga  telah menolong Adani memungut buku-buku  teks  yang bertabur di atas tanah. Adani tersedar dari tergamam.Tubuh Adani menggigil kuat kerana terkejut dengan serangan si ibu ayam.  Gigilan itu masih mengganggu tubuh Adani . Gigilan  itu masih belum hilang sepenuhnya di tubuh Adani.
 Adani berlari dan mencapai begnya yang telah usang itu. Adani  cepat-cepat  membongkokkan badannya untuk mengambil beg sekolah itu.  Adani malu   jika begnya yang buruk itu dilihat oleh Arjuna hatinya.  Adani  terkejut dan tersentak apabila buku-buku teks  dihulurkan  di depan matanya.  Adani menegakkan badannya lalu menyambut huluran itu.  Adani mengharapkan huluran  buku-buku teks  itu bertukar menjadi kuntuman bunga mawar. Adani sempat lagi untuk berangan-angankan adegan romantik bersama jejaka idaman hati. Adani  mengharap tuah untuk menyambut kuntuman bunga dari Arjuna hati akan termakbul juga nanti.  Adani kini mabuk kepayang terhadap  pujaan hati. Hilang sudah ketakutan akibat serangan si ibu ayam.
Sang Arjuna hati hadir tepat pada masanya. Arjuna hati  telah menyelamatkan Adani daripada serangan si ibu ayam yang amat garang.  Arjuna hati bertindak bagaikan ‘superman’ . Pantas sunggguh dia  memukul si ibu ayam yang tersalah serang.  Adani memuji dan menyanjung tinggi kehebatan jejaka idaman hati.  Adani  mengucapkan ribuan terima kasih  kepada  Si Arjuna Hati kerana sudi menolong dirinya itu.
Sang Arjuna hati hanya menitipkan segaris senyuman kepada Adani. Mungkin itu  tanda  dia menerima ucapan terima kasih yang Adani hulurkan .  Tanpa sebarang bicara Si Arjuna Hati terus berlalu dari situ. Arjuna hati  meneruskan perjalanan tanpa menoleh ke belakang lagi.  Si Arjuna tidak petah berbicara seperti di pentas-pentas pidatonya. Arjuna hati tidak berusaha memujuk  diri Adani supaya tidak merasa takut. Arjuna hatinya  itu tidak seromantik  Romeo memujuk Julietnya atau Shah Jehan memujuk Mumtaznya. Adani merasa sedikit kecewa.
            Jauhnya angan-angan Adani di dalam hatinya.  Jauh sungguh harapan si gadis berusia 14 tahun  terhadap teruna impiannya.   Umur mereka  cuma berbeza  setahun sahaja.  Si teruna  adalah  juara sekolah dalam berbagai acara.  Kehebatan si teruna itu telah berjaya menambat hati Adani. Adani  begitu kagum dengan kejayaan jejaka itu.  Semasa di tingkatan  satu lagi Adani  telah mula mengikuti perkembangan  diri  si jejaka. Adani berminat untuk menghulurkan  salam persahabatan.  Adani ingin berkawan dengan seorang yang bergelar juara. Kejayaan si teruna itu di dalam pelajaran, sukan dan kepimpinan begitu membuatkan Adani  tertambat dan teruja.
Si Arjuna telah berjaya mengisi  ruangan  di dalam hati Adani.  Adani  ingin menjadikan Arjuna hatinya itu sebagai pencetus inspirasi.  Adani tidak pernah terfikir untuk memiliki Arjuna hatinya itu. Adani  hanya mahu mengikuti jejak langkah kejayaan Sang Arjuna Hati. 
             Ketika ini  Adani masih tidak berupaya untuk mengapai kejayaan dalam semua bidang seperti Arjuna hatinya.  Adani hanya mampu berjaya di dalam pelajaran dan menjadi pengawas perpustakaan. Adani  telah berjaya untuk mendapatkan hadiah di Hari  Anugerah Kecemerlangan di sekolahnya.  Adani telah berjaya mendapat tempat ke dua di dalam kelasnya.  Itu semua adalah daya usaha Adani untuk bersaing dengan Arjuna hati. Namun Adani  masih lagi tidak layak untuk menjadi juara seperti Arjuna hatinya .  Namun  Adani puas hati kerana dia telah maju setapak lagi di dalam bidang pelajaran.
       Di dalam bidang sukan Adani hanya mampu mengigit jari. Fizikal Adani yang kecil dan kurang bertenaga itu membuatkan dirinya tidak ampuh untuk bersaing  dengan rakan-rakannya.  Rakan-rakannya  itu adalah  jaguh-jaguh sukan yang mempunyai keupayaan semulajadi.  Adani akui mereka  semua memang handal dan tidak mampu untuk Adani saingi.
            Minat dan kekaguman terhadap jejaka pilihan hati  itu hanya terpendam jauh di sudut sanubari.  Adani   tidak mampu  untuk mempamerkannya. Apatah lagi untuk meluahkan kepada jejaka tersebut.   Adani takut dirinya akan ditertawakan.  Gelodak  jiwa Adani terus terbuku.  Seandai berlaku tsunami jiwa barulah agaknya gelora asmaranya akan terserlah.  Mungkin  ketika itulah Si Arjuna Hati   akan mengerti .  Adani malu dan amat menyedari kekurangan diri.  Adani  menyedari dirinya tidak mempunyai daya tarikan tersendiri yang boleh membuat orang lain kagumi.   
          Adani terjebak dalam kemiskinan.  Adani terpaksa melalui kehidupan yang  terhimpit , tersepit dan  diselubungi rona-rona kedaifan dan serba kekurangan. Semuanya itu membuatkan Adani menjadi lemah. Wajah Adani juga  tampak hitam, kusam dan kering. Wajahnya itu  tidak pernah dihiasi  sebarang alat solek waima setompok bedakpun. Keadaan itu membuatkan Adani merasa dirinya amat kerdil.  Keyakinan kepada dirinya juga telah merudum. Dirinya umpama bunga tanpa seri warna,  tanpa bau, keras dan kering  .  Pudar  tidak bermaya. 
 Jauh di sudut hati,  Adani berazam dia akan berjaya juga nanti . Dia bertekad untuk berjaya dan seterusnya mencorakkan hidupnya menjadi lebih baik.  Adani berazam akan mendapatkan kerja yang baik, membeli rumah dan kereta. Dia tidak akan  sama sekali melupakan ibunya.  Hidup ibunya juga akan diubah. Mereka berdua akan  hidup dengan selesa dan bahagia.   Adani juga berazam untuk membantu orang-orang yang miskin seperti dirinya.  Semoga tiada lagi orang yang susah di bumi Allah ini. Doa Adani moga  dia dan ibunya  adalah insan  terakhir   yang hidup  susah dalam serba kesulitan di dalam bumi Allah ini.
Adani mahu menoktahkan kesengsaraan hidupnya.  Adani hidup berbekalkan semangat dan pengorbanan ibu yang tercinta. Bait-bait patah perkataan daripada ibunya menjadi azimat untuk Adani terus berusaha .
“Ibu tiada harta untuk diberikan pada kamu.  Kamu kena cari sendiri harta itu. Harta itu perlu dibeli dengan wang ringgit. Wang ringgit  yang banyak hanya boleh dicari dengan adanya pekerjaan yang baik.  Pekerjaan yang baik hanya boleh diperolehi dengan adanya pelajaran. Tugas kamu sekarang adalah belajar dengan bersungguh-sungguh. Capaikan cita-cita kamu.  Ibu akan berusaha dan berdoa untuk kamu. Kamu tidak sepatutnya mewarisi kemiskinan hidup ibu”
Adani berharap pada  suatu hari nanti dia akan mampu berdiri sama tinggi  dan duduk sama rendah bersama Sang Arjuna hatinya. Si Arjuna hatinya akan sudi untuk bertentangan mata dengannya dan mengiktiraf kewujudan dirinya.
 Adani mahu membuktikan kepada Arjuna hatinya dia akan sukses.  Adani akan buktikan pada dunia  tentang kehebatan dirinya. Adani amat yakin dia akan berjaya. Adani akan mampu untuk berdikari. Adani akan pastikan perkara itu berlaku. Ketika itu  dia megahnya akan memperkenalkan dirinya kepada Arjuna hati. Adani akan berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan jejaka itu. Adani akan bersalaman dengan Arjuna hati tanpa ada perasaan rendah diri. Adani menanamkan azam yang kental di dalam hatinya. Kemiskinan tidak akan membelenggu hidup  dan mengugat harga diri di sudut pandangan masyarakat sejagat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantun kasih sayang ibu bapa

BBM3106 PEMULIHAN& PENGAYAAN

BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN ( PPG 2012-2015)